Ενώ βρίσκεται στο Παρίσι για δουλειές, ο καθηγητής του Χάρβαρντ, Ρόμπερτ Λάνγκτον, λαμβάνει μια επείγουσα κλήση μέσα στο βράδυ: ο ηλικιωμένος έφορος αρχαιοτήτων του Λούβρου έχει δολοφονηθεί μέσα στο μουσείο. Κοντά στο σώμα, η αστυνομία έχει βρει ένα κρυπτογράφημα. Ο Λάνγκτον, προσπαθώντας να λύσει τον αινιγματικό γρίφο, οδηγείται σε μια σειρά ενδείξεων που κρύβονται στις εργασίες του Ντα Βίντσι -ενδείξεις ορατές από όλους, αλλά δαιμόνια κρυμμένες από τον ζωγράφο. Ο καθηγητής ενώνει τις δυνάμεις του με μια ταλαντούχα γαλλίδα κρυπτολόγο, τη Σοφί Νεβέ, και ανακαλύπτει ότι ο πρώην έφορος αρχαιοτήτων συμμετείχε στο κοινόβιο της Σιών -μια πραγματικά μυστική κοινωνία.

Σκηνοθεσία:

Ron Howard

Κύριοι Ρόλοι:

Tom Hanks … Δρ Robert Langdon

Audrey Tautou … Sophie Neveu

Ian McKellen … Σερ Leigh Teabing

Jean Reno … αστυνόμος Bezu Fache

Alfred Molina … επίσκοπος Manuel Aringarosa

Paul Bettany … Silas

Jurgen Prochnow … Andre Vernet

Etienne Chicot … αστυνόμος Jerome Collet

Jean-Yves Berteloot … Remy Jean

Jean-Pierre Marielle … Jacques Sauniere

Κεντρικό Επιτελείο:

Σενάριο: Akiva Goldsman

Παραγωγή: John Calley, Brian Grazer, Ron Howard

Μουσική: Hans Zimmer

Φωτογραφία: Salvatore Totino

Μοντάζ: Daniel P. Hanley, Mike Hill

Σκηνικά: Allan Cameron

Κοστούμια: Daniel Orlandi

Διεθνής Κριτική (μ.ο.): Μέτρια.

Τίτλοι

  • Αυθεντικός Τίτλος: The Da Vinci Code
  • Ελληνικός Τίτλος: Κώδικας Da Vinci
  • Εναλλακτικός Τίτλος: The DaVinci Code

Άμεσοι Σύνδεσμοι

Σεναριακή Πηγή

  • Μυθιστόρημα: The Da Vinci Code του Dan Brown.

Κύριες Διακρίσεις

  • Υποψήφιο για Χρυσή Σφαίρα μουσικής.

Παραλειπόμενα

  • Ο Dan Brown πούλησε τα δικαιώματα διασκευής του πολύκροτου βιβλίου του του 2003 για 6 εκατομμύρια δολάρια.
  • Η πρώτη επιλογή του σκηνοθέτη για τον ρόλο του Λάνγκτον ήταν ο Bill Paxton, αλλά εκείνος ήταν απασχολημένος με μια τηλεοπτική σειρά (Big Love). Στους βασικούς υποψήφιους ήταν και οι Russell Crowe, Ralph Fiennes, Hugh Jackman και George Clooney. Εντέλει ο Ron Howard στράφηκε στον Tom Hanks, με τον οποίο ήταν δεμένοι με μακροχρόνια φιλία.
  • Αρχικές υποψήφιες για τη Σόφι ήταν η Julie Delpy και η Kate Beckinsale. Από οντισιόν πέρασαν και οι: Sophie Marceau, Virginie Ledoyen, Judith Godreche και Linda Hardy.
  • Τα εσωτερικά του Λούβρου γυρίστηκαν στα περίφημα πλατό του 007 στα Pinewood Studios. Το διάσημο όμως μουσείο επέτρεπε να γίνουν κάποια πλάνα κι εντός του χώρου, αλλά η Μόνα Λίζα που βλέπουμε είναι αντίγραφο. Κι αυτό επειδή δεν ήταν δυνατόν να εκτεθεί στους προβολείς. Αντίθετα, το αβαείο του Γουέστμινστερ και η καθολική εκκλησία Saint-Sulpice στο Παρίσι δεν επέτρεψαν τη χρήση των χώρων τους.
  • Κάποια γυρίσματα έγιναν στον καθεδρικό ναό του Λίνκολν, με αντίτιμο 100 χιλιάδες λίρες. Λόγω αυτών, η καμπάνα που χτυπάει πάντα ανά μία ώρα δεν χτύπησε για πρώτη φορά μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Ενώ βέβαια τα γυρίσματα ήταν κλειστά για το κοινό, από έξω υπήρχε διαδήλωση πιστών, που εναντιώνονταν σε αυτά. Ηγέτιδα των διαδηλωτών ήταν η 61χρονη αδελφή Mary Michael, που επί 12 ώρες προσεύχονταν γονατιστή έξω από τον καθεδρικό.
  • Ο ίδιος ο συγγραφέας, ο Dan Brown, υπό τη συνοδεία της γυναίκας του κάνουν ένα πέρασμα από την ταινία στη σκηνή όπου υπογράφονται τα βιβλία. Κάμεο έχουν και οι Lynn Picknett, Clive Prince (επιβάτες λεωφορείου), συγγραφείς του βιβλίου The Templar Revelation.
  • Το πρώτο teaser trailer κυκλοφόρησε έναν χρόνο πριν κάνει πρεμιέρα η ταινία, αλλά και πριν καν ξεκινήσει να γυρίζεται.
  • Ως μέσο προώθησης, οι παραγωγοί έκαναν δώρο σε μία από τις διαγωνιζόμενες ομάδες του ριάλιτι-σόου The Amazing Race 9 ένα ταξίδι στο Χόλιγουντ για την πρεμιέρα της ταινίας. Εντέλει όμως αυτή έγινε στο φεστιβάλ Κανών.
  • Αρκετές ήταν οι χώρες στις οποίες απαγορεύτηκε η προβολή, όπως: Συρία, Λευκορωσία, Λίβανος, Ιορδανία, Αίγυπτος, Πακιστάν και Ιράν.
  • Η ταινία, όπως και το βιβλίο, συνάντησαν την κατακραυγή της καθολικής εκκλησίας, μια κι εδώ κατηγορείται πως βρίσκεται πίσω από μια συνωμοσία 2.000 χρόνων, αλλά και για την εικόνα που παρουσιάζονται οι σιωνιστές και η οργάνωση Όπους Ντέι. Παρότι όμως πρότειναν στο κοινό να μποϊκοτάρει το φιλμ, αυτό έβγαλε από τα ταμεία 760 εκατομμύρια δολάρια (έναντι κόστους 125). Ήταν η δεύτερη πιο εμπορική ταινία της χρονιάς, και σίγουρα η πλέον πολυσυζητημένη.
  • Στο Home Cinema εμφανίστηκε και μια εκδοχή 174ων λεπτών.

Κριτικός: Σταύρος Γανωτής

Έκδοση Κειμένου: 5/1/2009

Μετά την απίστευτη επιτυχία του ομώνυμου μυθιστορήματος του Νταν Μπράουν, ήταν λογικό όχι μόνο να υπάρξει ταινία, αλλά και πετυχημένη εμπορικά. Μάλιστα, επιστρατεύτηκαν οι οσκαρικοί Ρον Χάουαρντ (σκηνοθεσία) και Ακίβα Γκόλντσμαν (σενάριο) για τα καλύτερα αποτελέσματα. Αυτά όμως δεν θα έρθουν ποτέ, κυρίως γιατί μέσα στις τόσες αποκαλύψεις, αποκαλύπτεται και η αδυναμία του βιβλίου που όσο ιντριγκάρει, τόσο αφελές είναι. Ο Χάουαρντ δουλεύει πολύ πάνω στο μυστήριο και την αγωνία, αλλά είναι άτολμος ως προς τη θρησκευτική προσέγγιση που ανέδειξε το βιβλίο σε φαινόμενο. Ίσως είναι οι ήρωες του που δεν είναι εμπλουτισμένοι με έναν βαθύ χαρακτήρα, μοιάζοντας μάλλον σαν ώριμες εκδοχές μικρών ντετέκτιβ. Πάμπλουτο ως παραγωγή, μέτριο στις πρώτες ερμηνείες (ειδικά του Χανς, που δεν του ταιριάζει το τρέξιμο), χαμένο σεναριακά, άρρυθμο σκηνοθετικά, αλλά όσο αντίρροπο κι αν είναι στα επιμέρους στοιχεία, δεν παύει να είναι ενδιαφέρον. Τώρα, μη μου ζητάτε να σχολιάσω τα του «ζουμιού», γιατί όσο αφελή κι αν τα βρίσκω, έχουν τη χάρη να ιντριγκάρουν…

Βαθμολογία:


Γκαλερι φωτογραφιων

15 φωτογραφίες

Μοιραστειτε ενα σχολιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *