Το Φαινόμενο της Πεταλούδας
- The Butterfly Effect
- 2004
- ΗΠΑ
- Αγγλικά
- Δραματικό Θρίλερ, Επιστημονικής Φαντασίας, Θρίλερ, Νεανική
- 09 Απριλίου 2004
Ο Ίβαν Τρέμπορν δεν έχει την αίσθηση του χρόνου. Από μικρή ηλικία, οι πιο κρίσιμες στιγμές της ζωής του έχουν σβηστεί από το μυαλό του. Ανακαλύπτει όμως το ημερολόγιό του, το οποίο λειτουργεί ως όχημα με το οποίο μπορεί να επιστρέψει στο παρελθόν και να ανακτήσει τις αναμνήσεις του. Τα βίαια και τρομακτικά γεγονότα που σημάδεψαν τον Ίβαν στην παιδική του ηλικία, επιστρέφουν στο μυαλό του και του δημιουργούν ένα αίσθημα ευθύνης για τις διαλυμένες ζωές των φίλων του. Βρίσκει έναν τρόπο να πάει πίσω στον χρόνο σε μια προσπάθεια να ξαναγράψει την ιστορία, και να γλιτώσει τους φίλους και τους αγαπημένους του ανθρώπους από αυτές τις τραυματικές εμπειρίες. Κάθε αλλαγή όμως που κάνει έχει επικίνδυνες επιπτώσεις στο μέλλον.
Σκηνοθεσία:
Eric Bress
J. Mackye Gruber
Κύριοι Ρόλοι:
Ashton Kutcher … Evan Treborn
Amy Smart … Kayleigh Miller
Melora Walters … Andrea Treborn
Logan Lerman … Evan Treborn (7 ετών)
Elden Henson … Lenny Kagan
William Lee Scott … Tommy ‘Tom’ Miller
John Patrick Amedori … Evan Treborn (13ών ετών)
Eric Stoltz … George Miller
Ethan Suplee … Thumper
Κεντρικό Επιτελείο:
Σενάριο: J. Mackye Gruber, Eric Bress
Παραγωγή: Chris Bender, A.J. Dix, Anthony Rhulen, J.C. Spink
Μουσική: Michael Suby
Φωτογραφία: Matthew F. Leonetti
Μοντάζ: Peter Amundson
Σκηνικά: Douglas Higgins
Κοστούμια: Carla Hetland
Διεθνής Κριτική (μ.ο.): Αρνητική.
Τίτλοι
- Αυθεντικός Τίτλος: The Butterfly Effect
- Ελληνικός Τίτλος: Το Φαινόμενο της Πεταλούδας
Άμεσοι Σύνδεσμοι
- Το Φαινόμενο της Πεταλούδας 2 (2006)
- Το Φαινόμενο της Πεταλούδας 3: Αποκαλύψεις (2009)
Παραλειπόμενα
- Το σενάριο γύριζε επί χρόνια τα γραφεία στο Χόλιγουντ, και δεν θα έπαιρνε το πράσινο φως αν δεν έμπαινε στην παραγωγή -ως εκτελεστής παραγωγής- ο Ashton Kutcher.
- Ο ρόλος του Ίβαν προσφέρθηκε και στους Seann William Scott και Joshua Jackson.
- Η Ali Larter αρνήθηκε τον ρόλο της Κέιλι.
- Υπάρχουν τέσσερα εναλλακτικά φινάλε της ίδιας ταινίας: το κανονικό των αιθουσών, το “happy-ending”, το ανοιχτό εκδοχών και αυτό που βγήκε στο director’s cut (διάρκειας 120 λεπτών).
- Οι κριτικοί έριξαν “μαύρο” στην ταινία, αλλά δεν όρισαν αρνητικά τη μοίρα της. Κι αυτό επειδή έγινε άμεση αγαπητή από μεγάλο όγκο νεανικού κοινού, και έβγαλε από τα ταμεία 96,1 εκατομμύρια δολάρια (έναντι κόστους των 13). Αποτέλεσμα αυτών ήταν και δύο σίκουελ, χωρίς όμως ανάλογη πορεία.
Κριτικός: Δημήτρης Κωνσταντίνου-Hautecoeur
Έκδοση Κειμένου: 18/4/2011
Δεν μπορώ να αρνηθώ πως η ταινία έχει αδυναμίες. Πολλές, μπορώ να πω. Υπάρχουν φορές που η σκηνοθεσία μοιάζει τηλεοπτική και συχνά το σενάριο δίνει την εντύπωση πως θα έπρεπε να έχει αντιμετωπιστεί με περισσότερη ωριμότητα, μια και δε λείπουν αφέλειες και προσχήματα. Η χρήση ειδικών εφέ ευτυχώς δεν ξεπερνά τα όρια του αποδεκτού, αλλά άλλοι δευτερεύοντες τομείς όπως χτένισμα και μακιγιάζ είναι επίσης προβληματικοί.
Εντούτοις, η ταινία έχει τόσο δυνατό στόρι, που κανένα πρόβλημα δεν είναι αρκετό για να την επηρεάσει αρνητικά. Πρωτότυπο, ιδιαίτερο, προσεγμένο και αξέχαστα έξυπνο, σε προσηλώνει, σε μαγεύει και στο τέλος σε αφήνει με ανοιχτό το στόμα. Να λοιπόν πώς μια σχεδόν τηλεοπτική ταινία, με εμφανή επιμέρους ελαττώματα, μπορεί να αποτελέσει, χάρη στα γερά της θεμέλια, τόσο ένα δυνατό θρίλερ όσο και μια ξεχωριστή εμπειρία η οποία τελειώνοντας σε αφήνει εκστασιασμένο.
Βαθμολογία: