Ο Μπαντ Μπάξτερ εργάζεται υπάλληλος σε μια πολύ μεγάλη εταιρία. Στην προσπάθεια του να ανέλθει στα αξιώματα, δανείζει το διαμέρισμα του στους ανωτέρους του, για να διασκεδάζουν με τις ερωμένες τους. Η δική του ερωτική ζωή δεν προχωράει καθόλου, αφού είναι ερωτευμένος με το κορίτσι του ασανσέρ, τη Φραν Κιούμπελικ. Και η όμορφη Φραν έχει σχέση με το μεγάλο αφεντικό, που κι αυτό θα ζητήσει με τη σειρά του το «χρυσό» κλειδάκι από τον Μπάξτερ.

Σκηνοθεσία:

Billy Wilder

Κύριοι Ρόλοι:

Jack Lemmon … Calvin Clifford (C. C.) ‘Bud’ Baxter

Shirley MacLaine … Fran Kubelik

Fred MacMurray … Jeff D. Sheldrake

Ray Walston … Joe Dobisch

Jack Kruschen … Δρ Dreyfuss

David Lewis … Al Kirkeby

Edie Adams … Δις Olsen

Hope Holiday … Margie MacDougall

Κεντρικό Επιτελείο:

Σενάριο: Billy Wilder, I.A.L. Diamond

Παραγωγή: Billy Wilder

Μουσική: Adolph Deutsch

Φωτογραφία: Joseph LaShelle

Μοντάζ: Daniel Mandell

Σκηνικά: Alexandre Trauner

 

  • Κυριότερη Προβολή στην Ελλάδα: Διανομή στις αίθουσες.
  • Παγκόσμια Κριτική Αποδοχή (Μ.Ο.): Πολύ θετική.

Τίτλοι

Αυθεντικός Τίτλος: The Apartment

Ελληνικός Τίτλος: Η Γκαρσονιέρα

Κύριες Διακρίσεις

  • Όσκαρ καλύτερης ταινίας, σκηνοθεσίας, αυθεντικού σεναρίου, σκηνικών και μοντάζ. Υποψήφιο για πρώτο αντρικό ρόλο (Jack Lemmon), πρώτο γυναικείο ρόλο (Shirley MacLaine), δεύτερο αντρικό ρόλο (Jack Kruschen), φωτογραφία και ήχο.
  • Χρυσή Σφαίρα καλύτερης ταινίας (κωμωδία/μιούζικαλ), πρώτου αντρικού ρόλου (Jack Lemmon) και πρώτου γυναικείου ρόλου (Shirley MacLaine) στην ίδια κατηγορία. Υποψήφιο για σκηνοθεσία.
  • Βραβείο Bafta καλύτερης ταινίας, ξένου αντρικού ρόλου (Jack Lemmon) και ξένου γυναικείου ρόλου (Shirley MacLaine).
  • Συμμετοχή στο διαγωνιστικό τμήμα του φεστιβάλ Βενετίας. Βραβείο γυναικείας ερμηνείας (Shirley MacLaine).

Παραλειπόμενα

  • Παρά τις πολύ καλές κριτικές, τα όσκαρ και τη μεγάλη αποδοχή από το κοινό, η ταινία στην εποχή της γνώρισε κι αμφισβήτηση λόγω του “πιπεράτου” θέματος της.
  • Για τον ρόλο του Τζεφ, ο σκηνοθέτης ήθελε τον Paul Douglas, αλλά ο τελευταίος έφυγε έξαφνα από τη ζωή.
  • Η γενική ιδέα για το σενάριο ήρθε από το κλασικό Σύντομη Συνάντηση (1945), όπου το παράνομο ζευγάρι βρίσκει καταφύγιο σε φιλικό σπίτι του άντρα. Ο Wilder ήθελε άμεσα να κάνει το θέμα τότε ταινία, αλλά δεν του το επέτρεπε ο διαβόητος κώδικας Χέιζ. Έμπνευση έδωσε και η αληθινή ιστορία ενός σκανδάλου του Χόλιγουντ, όπου ο πανίσχυρος ατζέντης Jennings Lang πυροβολήθηκε από τον παραγωγό Walter Wanger, επειδή είχε δεσμό με τη σύζυγο του, Joan Bennett. Η σχέση τους είχε κι αυτή μια παρόμοια στέγη, ένα διαμέρισμα κατώτατου υπαλλήλου του Lang.

Μουσικά Παραλειπόμενα

  • Το κεντρικό θέμα της ταινίας άνηκε στον Charles Williams, και είχε ήδη ακουστεί το 1949 σε μια βρετανική ταινία, το The Romantic Age. Με τη νέα του ηχογράφηση ως The Theme from The Apartment έφτασε ως το νούμερο 10 των αμερικανικών Billboard.

Εξωτερικοί Σύνδεσμοι

Κριτικός: Σταύρος Γανωτής

Έκδοση Κειμένου: 22/5/2008

Το 1960 ο Billy Wilder βρίσκονταν ήδη στο απόγειο της επιτυχίας του. Του είχε περάσει η τρέλα με τα φιλμ-νουάρ, κι από το 1954 και τη Σαμπρίνα άρχισε να αφοσιώνεται σε πιο κωμικά-κομεντί θέματα. Το 1959 χρησιμοποίησε έναν ανερχόμενο ηθοποιό δίπλα στους Tony Curtis και Marilyn Monroe για να πετύχει τη μεγαλύτερη του εμπορική επιτυχία, το Μερικοί το Προτιμούν Καυτό. Την επόμενη χρονιά, δεν επέλεξε έναν από τους σούπερ-σταρ για την επόμενη ταινία του, αλλά αυτόν τον ανερχόμενο, τον Jack Lemmon…

Ο 35χρονος, τότε, Lemmon πετυχαίνει τη σημαντικότερη και καλύτερη του ερμηνεία σαν ένας σύγχρονος Ροβινσώνας Κρούσος, παγιδευμένος σε ένα «έρημο νησί», τη Νέα Υόρκη. Είναι ο μέσος άνθρωπος που έχει εγκλωβιστεί από την αποξένωση, το κυνήγι της καριέρας, τους βασανισμένους πόθους, τη δειλή εργένικη ζωή. Μια μοναξιά που αντιπαραβάλλεται σε χώρους με πολυκοσμία, και σε μια γιορτή σαν τα Χριστούγεννα. Εργάζεται σε ένα απέραντο κι απρόσωπο γραφείο και, χωρίς να το έχει πολυκαταλάβει, κάνει όλες τις χάρες στους ανωτέρους του, μήπως και κερδίσει μια θέση σε δικό του προσωπικό γραφείο. Δίπλα του, ο «φυσιολογικός» άντρας εκμεταλλεύεται τη σεξουαλική απελευθέρωση της γυναίκας και με τον δικό του ύπουλο τρόπο την κρατάει εκεί που θέλει. Σύζυγο για το σπίτι και για τα παιδιά, ερωμένη για το άλλο σπίτι και τα κέφια του.

Ένα από τα θύματα είναι και η ευαίσθητη υπάλληλος του ασανσέρ της εταιρίας. Ο ήρωας μας είναι ερωτευμένος μαζί της, αλλά και η αγάπη μοιάζει να πηγαίνει ιεραρχικά, μια και το αφεντικό τη χρησιμοποιεί για τα δικά του κέφια. Ο Billy Wilder αναπτύσσει τον περίγυρο της εποχής του σαν έναν χώρο ταξικής πάλης, με έπαθλο την καριέρα και το σεξ. Βλέπει πως η αμερικανική κοινωνία διασκεδάζει περισσότερο από όσο πρέπει τη μεταπολεμική της ηρεμία, και δεν βάζει βάσεις για ένα ουσιαστικότερο και πιο ανθρώπινο μέλλον.

Όχι, ο σκηνοθέτης δεν παρουσιάζει μια εφιαλτική κοινωνία. Βασικός του στόχος είναι να διασκεδάσει αυτή την κατάσταση και να αντιπαραβάλει τον έρωτα σαν τελικό-αιώνιο νικητή. Τραγικός όσο δεν παίρνει, αλλά με ένα πολύ καλό κωμικό καμουφλάζ, πίσω από το οποίο μπορεί να κρυφτεί και ο θύτης-θεατής. Πολλά χρόνια μετά και ενώ η γυναίκα έχει πάρει σημαντικότερη θέση στην κοινωνία, ελάχιστα έχουν αλλάξει. Το χρήμα, η καριέρα και το σεξ συνεχίζουν να σαμποτάρουν τα θεμέλια μιας κοινωνίας που θα έπρεπε να στηρίζεται μόνο στην αγάπη και τον αλληλοσεβασμό. Η Γκαρσονιέρα μπορεί να υπάρχει ακόμα και σήμερα κάπου δίπλα σου και να μην το έχεις πάρει χαμπάρι. Απλά ίσως η κοπέλα που την επισκέπτεται να μιλάει κάποια άλλη γλώσσα, άγνωστη σε εσένα…

Κρυφά τραγικός, φανερά χιουμοριστικός, ο Billy Wilder υπογράφει μια από τις θαυμαστότερες ταινίες του, η οποία αγγίζει τον παλμό της εποχής του, με σαφή αντανάκλαση ως το σήμερα. Το ευφυές σενάριο είναι δομημένο με απλές ατάκες, που μοιάζουν όμως να είναι μελετημένες και μετρημένες στη λεπτομέρεια. Ο Jack Lemmon και η νεαρή Shirley MacLaine είναι ίσως στις καλύτερες στιγμές τους, περισσότερο δε για την ψυχραιμία που επιδεικνύουν, κάτι το οποίο θα αφήσουν στην άκρη τη δεκαετία που ακολούθησε. Διασκεδαστικό, γρήγορο και χωρίς περιττές σκηνές, είναι μια ιδανική παρέα για όποια διάθεση κι αν έχουμε. Συνιστάται για να βγάλετε το άχτι σας, αν δεν είστε κι εσείς ένας από τους… «φυσιολογικούς».

Βαθμολογία:


Γκαλερι φωτογραφιων

12 φωτογραφίες

Μοιραστειτε ενα σχολιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.