Σούπερμαν 4
- Superman IV: The Quest for Peace
- 1987
- ΗΠΑ
- Αγγλικά, Ρωσικά, Γαλλικά, Ιταλικά
- Δράσης, Επιστημονικής Φαντασίας, Έπος, Περιπέτεια, Υπερήρωες
Προκειμένου να δημιουργήσει έναν ιδανικό κόσμο για τους εμπόρους πυρηνικών όπλων, ο πανούργος εγκληματίας Λεξ Λούθορ κατασκευάζει την υπέρτατη πρόκληση για τον ατσάλινο ήρωα: τον Πυρηνικό Άνθρωπο, έναν βιο-οργανισμό που κινείται με ραδιενέργεια. Η σύγκρουση ανάμεσα στους δύο αντιπάλους είναι αναπόφευκτη και πέρα από κάθε φαντασία, καθώς ο Σούπερμαν θα σώσει το Άγαλμα της Ελευθερίας, θα ματαιώσει έκρηξη του ηφαιστείου της Αίτνας και θα ανοικοδομήσει το κατεστραμμένο Σινικό Τείχος.
Σκηνοθεσία:
Sidney J. Furie
Κύριοι Ρόλοι:
Christopher Reeve … Clark Kent/Superman
Gene Hackman … Lex Luthor/Nuclear Man (φωνή)
Mark Pillow … Nuclear Man
Jackie Cooper … Perry White
Marc McClure … Jimmy Olsen
Jon Cryer … Lenny Luthor
Sam Wanamaker … David Warfield
Mariel Hemingway … Lacy Warfield
Margot Kidder … Lois Lane
Jim Broadbent … Jean Pierre Dubois
Susannah York … Lara (φωνή)
Κεντρικό Επιτελείο:
Σενάριο: Lawrence Konner, Mark Rosenthal
Στόρι: Christopher Reeve, Lawrence Konner, Mark Rosenthal
Παραγωγή: Yoram Globus, Menahem Golan
Μουσική: Alexander Courage
Φωτογραφία: Ernest Day
Μοντάζ: John Shirley
Σκηνικά: John Graysmark
Κοστούμια: John Bloomfield
Διεθνής Κριτική (μ.ο.): Αρνητική.
Τίτλοι
- Αυθεντικός Τίτλος: Superman IV: The Quest for Peace
- Ελληνικός Τίτλος: Σούπερμαν 4
Άμεσοι Σύνδεσμοι
Σεναριακή Πηγή
- Σειρά κόμικς (χαρακτήρες): Superman των Jerry Siegel, Joe Shuster.
Παραλειπόμενα
- Πρώτο της σειράς χωρίς την εμπλοκή των παραγωγών Alexander και Ilya Salkind (τα παράτησαν μετά την αποτυχία της τρίτης ταινίας), και έσχατο με τον Christopher Reeve στον κεντρικό ρόλο.
- Η Cannon Films προσέλαβε αρχικά τον Wes Craven για τη σκηνοθεσία, αλλά δεν τα πήγε καλά με τον πρωταγωνιστή, και ο Reeve απαίτησε νέο σκηνοθέτη.
- Το Σμόλβιλ “χτίστηκε” από την αρχή στη Βρετανία, παρότι στον Καναδά το σκηνικό ήταν ακόμα στη θέση του.
- Σύμφωνα με τον Jon Cryer, η Cannon ξέμεινε από χρήματα και έβγαλε στις αίθουσες μια μισοτελειωμένη ταινία.
- Τα εισιτήρια και κυρίως οι κριτικές έβαλαν προσωρινή ταφόπλακα στην παρουσία του υπερήρωα στο σινεμά. Θεωρείται μάλιστα ως μία από τις χειρότερες ταινίες που έχουν βγει ποτέ. Η ανάσταση του franchise ήρθε το 2006, με το Superman: Η Επιστροφή.
Μουσικά Παραλειπόμενα
- Ο Alexander Courage στην ουσία δεν συνέθεσε αλλά διασκεύασε δουλειές του John Williams. Ανάμεσα σε αυτές, και τρεις που ο Williams έγραψε ειδικά για την ταινία.
Κριτικός: Δημήτρης Κωνσταντίνου-Hautecoeur
Έκδοση Κειμένου: 20/6/2013
Μετά την εισπρακτική και, κυρίως, καλλιτεχνική αποτυχία του «Superman III», γίνεται εδώ μια προσπάθεια επιστροφής του ήρωα με την κόκκινη μπέρτα στο επιτυχημένο ύφος των δύο πρώτων ταινιών του, η σειρά όμως πλέον φαντάζει κουρασμένη και η απόπειρα αυτή αναβίωσης των επιτυχημένων ημερών της ως επί το πλείστον άψυχη.
Η συμμετοχή του Christopher Reeve στο σενάριο δεν βελτιώνει τα πράγματα, ο Gene Hackman (που δέχτηκε να επιστρέψει, καθώς οι παραγωγοί Salkind δεν είχαν καμία ανάμειξη με το φιλμ) μάλλον βαριέται και οι μόνες στιγμές που το φιλμ θα μπορούσε να χαρακτηριστεί απολαυστικό είναι οι πολλαπλές μεταμορφώσεις του ήρωα από Clark Kent σε Σούπερμαν και αντιστρόφως, ιδίως κατά τη διάρκεια ενός δείπνου στο οποίο οφείλει να παραστεί ταυτόχρονα και με τις δύο του ταυτότητες! Κατά τ` άλλα δεν βλέπουμε τίποτα το καινούριο, με τον «Nuclear man» να προσδίδει έναν ενοχλητικά κιτς τόνο στις σκηνές δράσης και το μειωμένο budget να μην μπορεί παρά να συμβάλλει σε αυτόν. Κάπως έτσι, η «θητεία» του απολαυστικού Christopher Reeve στο ρόλο του Σούπερμαν τελειώνει με άδοξο τρόπο και, ευτυχώς, με… μισής ώρας μικρότερη διάρκεια από τις προηγούμενες ταινίες!
Βαθμολογία:
Κριτικός: Νίκος Ρέντζος
Έκδοση Κειμένου: 29/6/2013
Από πού να αρχίσεις και πού να τελειώσεις με το ανεκδιήγητο Superman IV! Έχοντας πουλήσει πλέον τα κινηματογραφικά δικαιώματα του Supes στους Menahem & Gollan, οι Salkinds αποσύρονται από την παραγωγή των ταινιών του υπερανθρώπου. Αυτομάτως αυτό σήμαινε χαμηλότερο μπάτζετ καθώς οι Menahem & Gollan ασχολούνταν με την παραγωγή χαμηλού κόστους περιπετειών και Ε/Φ (Missing In Action, Anerican Ninja, Lifeforce, Masters Of The universe κ.α.).Το καλύτερο ήρθε όταν το μπάτζετ από 36 εκ. $ έπεσε στα 17 πριν ξεκινήσουν τα γυρίσματα, λόγω οικονομικών προβλημάτων της εταιρίας!
Χαμηλότερο μπάτζετ σημαίνει χειρότερα εφέ κατ’ αρχάς. Οι πτήσεις του Σούπερμαν θυμίζουν τηλεοπτικές παραγωγές της ίδιας δεκαετίας ενώ γνωστή είναι σε όλους τους φανατικούς η σκηνή που φαίνονται τα καλώδια που είναι είναι δεμένος ο Christopher Reeve και οι υπόλοιποι για να πετάξουν.
Επόμενο θύμα του μπάτζετ: εξωτερικά γυρίσματα. Τα γυρίσματα των προηγούμενων ταινιών γίνονταν στο κέντρο του Μανχάταν αλλά αυτό κόστιζε κάτι παραπάνω. Τώρα η παραγωγή μπορούσε να διαθέσει χρήματα μόνο για κάποιες περιοχές της Αγγλίας. Το μεγαλύτερο μέρος των εξωτερικών γυρισμάτων έγινε σε μια αγγλική κωμόπολη με την ονομασία Milton Keynes. Άμοιρη Μητρόπολη τι σου ‘λαχε να πάθεις!
Μακάρι το μόνο θέμα της ταινίας να ήταν το χαμηλό μπάτζετ. Με ένα καλό σενάριο και ικανή σκηνοθετική καθοδήγηση θα μπορούσε όλο αυτό να είχε καλυφθεί. Δυστυχώς όμως το σενάριο, στο οποίο έβαλε και ο Reeve το χεράκι του( ήταν ένας απ’ τους όρους που είχε θέσει για να συμμετάσχει στην ταινία), ήταν τραγικό. Το πρόβλημα δεν ήταν στη βασική ιδέα αλλά στον τρόπο που αναπτύχθηκε αυτή. Τα πυρηνικά όπλα αλλά και η υποπλοκή που είχε να κάνει με τον Τύπο και τον τρόπο που “πουλιέται” η είδηση, σαφώς έχουν ενδιαφέρον. Δεν υπάρχει όμως καμία συνοχή.
Και κάπου εδώ μπαίνει το ζήτημα μοντάζ και σκηνοθεσία. Από πολύ νωρίς γινόμαστε μάρτυρες διαδοχικών σκηνών ασύνδετων μεταξύ τους και από ένα σημείο κι έπειτα είναι σαν να παρακολουθούμε την περίληψη της ταινίας. Οι φήμες λένε πως η αρχική κόπια της ταινίας ήταν 45 λεπτά μεγαλύτερη και αν λάβουμε υπόψιν το χαμηλό μπάτζετ, υποθέτουμε ότι απλώς οι μοντέρ έκοβαν και έραβαν ενώ ποτέ δεν τέθηκε θέμα διορθωτικών γυρισμάτων.
Εδώ θα μου επιτρέψετε ειδική μνεία στους ανθρώπους που σκέφτηκαν τρία πράγματα. Το πρώτο είναι ότι χάρισαν άλλη μια (υπερ)δύναμη στο Σούπερμαν, την τηλεκίνηση. Θα τη δούμε σε δύο σκηνές : 1.Ο Nuclear Man γκρεμίζει το Σινικό Τείχος και ο Σούπερμαν το ξαναχτίζει με τα μάτια! 2.Ο Nuclear Man υπερυψώνει πολίτες και ο Supes τους κατεβάζει με το βλέμμα του. Το δεύτερο αλησμόνητο επίσης : ο Σούπερμαν θα χρησιμοποιήσει ασανσέρ! Το τρίτο είναι μια πληροφορία που στους περισσότερους διαφεύγει. Οι γυναίκες μπορούν να αναπνεύσουν στο διάστημα! Ευχαριστούμε!
Δεν ξέρω αν μπορούμε να ασχοληθούμε με τις ερμηνείες στο Superman IV και δεν ξέρω αν μπορούμε να καταλογίσουμε πολλά στους ηθοποιούς για το πολύ κακό αποτέλεσμα. Ο Λούθορ με τη μορφή του Hackman είναι εκεί όπως τον θυμόμαστε απ’ τα παλιά. Η Λόις είναι εκεί όπως τη θυμόμαστε επίσης. Ο Πέρυ, ο Τζίμυ και ο Κλαρκ – Σούπερμαν είναι εκεί όπως τους θυμ… Σωστά! Αν δεν υπήρχαν οι προηγούμενες 3 ταινίες να μας θυμίζουν τους χαρακτήρες τους, μάλλον δε θα δίναμε δεκάρα για αυτό που συμβαίνει στην οθόνη.
Το λυπηρό με το Superman IV είναι ότι κατέστρεψε ένα επιτυχημένο franchise και έβαλε για πολλά χρόνια στον πάγο το κινηματογραφικό σύμπαν του απόλυτου υπερήρωα. Αυτό που δε μπόρεσε να καταστρέψει είναι την εμβληματική απεικόνιση του ανθρώπου από ατσάλι στο πρόσωπο του Reeve. Ο Christopher Reeve φόρεσε τη στολή του για τελευταία φορά και παρότι ήταν η χειρότερη, παραμένει στα μάτια μας ο καλύτερος κινηματογραφικός -και όχι μόνο- Σούπερμαν.
Βαθμολογία: