Οι Επτά Σαμουράι
- Shichinin no Samurai
- Seven Samurai
- 1954
- Ιαπωνία
- Ιαπωνικά
- Έπος, Εποχής, Περιπέτεια
- 25 Ιουνίου 1956
Ένα φτωχικό χωριό στη μεσαιωνική Ιαπωνία μαστίζεται από τις συχνές επιδρομές μιας ομάδας παρανόμων πολεμιστών. Συγκεντρώνοντας ό,τι έχουν και δεν έχουν, θα προσλάβουν εφτά σαμουράι για να τους υπερασπιστούν, έστω και αν είναι λιγότεροι από τους εχθρούς.
Σκηνοθεσία:
Akira Kurosawa
Κύριοι Ρόλοι:
Toshiro Mifune … Kikuchiyo
Takashi Shimura … Kambei Shimada
Daisuke Kato … Shichiroji
Isao Kimura … Katsushiro Okamoto
Minoru Chiaki … Heihachi Hayashida
Seiji Miyaguchi … Kyuzo
Yoshio Inaba … Gorobei Katayama
Keiko Tsushima … Shino
Kamatari Fujiwara … Manzo
Bokuzen Hidari … Yohei
Yoshio Tsuchiya … Rikichi
Kokuten Kodo … Gisaku
Κεντρικό Επιτελείο:
Σενάριο: Akira Kurosawa, Shinobu Hashimoto, Hideo Oguni
Παραγωγή: Sojiro Motoki
Μουσική: Fumio Hayasaka
Φωτογραφία: Asakazu Nakai
Μοντάζ: Akira Kurosawa
Σκηνικά: Takashi Matsuyama
Κοστούμια: Kohei Ezaki
Διεθνής Κριτική (μ.ο.): Πολύ θετική.
Τίτλοι
- Αυθεντικός Τίτλος: Shichinin no Samurai
- Ελληνικός Τίτλος: Οι Επτά Σαμουράι
- Διεθνής Τίτλος: Seven Samurai
- Εναλλακτικός Τίτλος: Οι 7 Σαμουράι [επανέκδοσης]
Άμεσοι Σύνδεσμοι
- Και οι 7 Ήταν Υπέροχοι (1960)
- Και οι 7 Ήταν Υπέροχοι (2016)
Κύριες Διακρίσεις
- Υποψήφιο για Όσκαρ σκηνικών και κοστουμιών.
- Υποψήφιο για καλύτερη ταινία από οποιαδήποτε προέλευση και ξένου ηθοποιού (Toshiro Mifune και Takashi Shimura).
- Συμμετοχή στο διαγωνιστικό τμήμα του φεστιβάλ Βενετίας. Αργυρός Λέοντας.
Παραλειπόμενα
- Όταν γυρίστηκε, ήταν η πιο ακριβή ιαπωνική παραγωγή όλων των εποχών. Το κόστος υπολογίζεται σε 1,1 εκατομμύριο δολάρια. Τα κέρδη έφτασαν στα 2,3.
- Αρχικά ο Kurosawa ήθελε να κάνει μια ταινία για μία ημέρα από τη ζωή ενός σαμουράι. Κάνοντας έρευνα πάνω σε αυτό, στάθηκε στη γνώση ότι ήταν συχνό οι σαμουράι να υπερασπίζονται για μισθό χωρικούς. Έτσι, σκέφτηκε την ύπαρξη 6 σαμουράι. Όταν αργότερα συνειδητοποίησε ότι χρειάζονταν κι ένας χαρακτήρας πιο έντονος, οι πολεμιστές έγιναν επτά.
- Κατά τις 6 εβδομάδες συγγραφής του σεναρίου, κανείς από τους τρεις εμπλεκόμενους δεν επιτρέπονταν να δέχεται επισκέψεις ή τηλεφωνήματα.
- Ο ιάπωνας δημιουργός αρνήθηκε να κάνει τα γυρίσματα στα διάσημα Toho Studios, κι αντί αυτού έχτισε ολόκληρο το σκηνικό στη χερσόνησο Ίζου. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να τετραπλασιαστεί το αρχικό μπάτζετ, με την Toho να έχει πάρει δύο φορές την απόφαση να τερματίσει την παραγωγή. Η απάντηση σε αυτό του Kurosawa ήταν να πηγαίνει ήσυχος για ψάρεμα, γνωρίζοντας ότι το στούντιο δεν θα εγκατέλειπε μια τέτοια επένδυση που είχε ήδη κάνει.
- Η τελική σκηνή της μάχης γυρίστηκε μέσα στο καταχείμωνο, με τον Mifune να δηλώνει μετά από καιρό ότι δεν ένιωσε ποτέ άλλη φορά τόσο κρύο στη ζωή του.
- Ο Kurosawa χρησιμοποίησε φακούς με μεγάλη εστιακή απόσταση, αλλά και πολλαπλές κάμερες για την κάθε σκηνή, πράγματα εξαιρετικά σπάνια για εκείνη την εποχή.
- Ο δημιουργός μόνταρε μόνος του κάθε βράδι όσα είχαν γυριστεί εντός της ημέρας, βγάζοντας τότε τη φήμη “του καλύτερου μοντέρ του κόσμου”. Ο ίδιος θεωρούσε αυτή τη μέθοδο πολύ πρακτική, μια και το μοντάζ παραδοσιακά καθυστερεί την έξοδο μιας ταινίας κατά μήνες.
- Εκτός Ιαπωνίας, λίγοι είδαν ολοκληρωμένη την ταινία επί δεκαετίες, με τις περισσότερες εκδοχές να κυμαίνονται από 150 έως 160 λεπτά διάρκειας. Αυτό άλλαξε από τη δεκαετία του 1990 κι έπειτα, με τη χώρα μας να έχει την ευκαιρία να δει ολοκληρωμένη την ταινία στην επανέκδοση της του 2000.
- Θεωρούμενη από τα αριστουργήματα της έβδομης τέχνης, η ταινία επηρέασε άμεσα την εξέλιξη του γουέστερν, αλλά κι επιμέρους, πάρα πολλές περιπέτειες. Υπάρχουν δύο επίσημα ριμέικ, και τα δύο στις ΗΠΑ, αλλά κι αρκετές ακόμα ταινίες που αναπαράγουν τη θεματική της σε μεγάλο βαθμό.
Μουσικά Παραλειπόμενα
- Ο συνθέτης Fumio Hayasaka ήταν ήδη άρρωστος κατά τη διαδικασία της εδώ δουλειάς του, και έφυγε από τη ζωή έναν χρόνο αργότερα. Υπήρξε και στενός φίλος και συνεργάτης του Kurosawa.