
Δύο άγνωστοι, ο Άνταμ και ο Λόρενς, ξυπνούν αλυσοδεμένοι σε ένα τεράστιο βρωμερό δωμάτιο και διαπιστώνουν με φρίκη πως στη μέση του χώρου όπου βρίσκονται υπάρχει ένα αιματοκυλισμένο πτώμα. Σιγά-σιγά ανακαλύπτουν πως έχουν πέσει στα χέρια ενός διεστραμμένου δολοφόνου, που δεν αρκείται στο να σκοτώνει τα θύματά του, αλλά αρέσκεται να παίζει μαζί τους. Για να ξεφύγουν, πρέπει να παίξουν το παιχνίδι τού κατά συρροή δολοφόνου Jigsaw: έχουν 8 ώρες καιρό για να καταλάβουν τους γρίφους που τους στέλνει και να αντιληφθούν ότι όποιος σκοτώσει τον άλλο, είναι ελεύθερος. Αλλιώς, θα πεθάνουν και οι δύο.
Σκηνοθεσία:
James Wan
Κύριοι Ρόλοι:
Leigh Whannell … Adam Stanheight
Cary Elwes … Δρ Lawrence Gordon
Danny Glover … ντετέκτιβ David Tapp
Ken Leung … ντετέκτιβ Steven Sing
Dina Meyer … ντετέκτιβ Allison Kerry
Mike Butters … Paul Leahy
Paul Gutrecht … Mark Wilson
Michael Emerson … Zep Hindle
Benito Martinez … Brett
Shawnee Smith … Amanda Young
Makenzie Vega … Diana Gordon
Monica Potter … Alison Gordon
Ned Bellamy … Jeff Ridenhour
Tobin Bell … John Kramer/Jigsaw
Κεντρικό Επιτελείο:
Σενάριο: Leigh Whannell
Στόρι: James Wan, Leigh Whannell
Παραγωγή: Mark Burg, Gregg Hoffman, Oren Koules
Μουσική: Charlie Clouser
Φωτογραφία: David A. Armstrong
Μοντάζ: Kevin Greutert
Σκηνικά: Julie Berghoff
Κοστούμια: Jennifer L. Soulages
Διεθνής Κριτική (μ.ο.): Μέτρια.
Τίτλοι
- Αυθεντικός Τίτλος: Saw
- Ελληνικός Τίτλος: Σε Βλέπω
Άμεσοι Σύνδεσμοι
- Σε Βλέπω… Ξανά (2005)
- Σε Βλέπω ΙΙΙ (2006)
- Saw IV (2007)
- Saw V (2008)
- Saw VI (2009)
- Saw 3D (2010)
- Saw: Legacy (2017)
- Spiral: Ο Θρύλος του Saw (2021)
- Saw X (2023)
Παραλειπόμενα
- Αμφότεροι στο ντεμπούτο τους, James Wan και Leigh Whannell εγκαινιάζουν μια ολόκληρη σχολή τρόμου, που παρότι ποτέ δεν κατέκτησε τις κριτικές, έθεσε νέες βάσεις στην εμπορική πορεία του εν λόγω είδους κινηματογράφου.
- Μόλις είχαν αποφοιτήσει από σχολή κινηματογράφου, οι αυστραλοί Wan και Leigh Whannell αποφάσισαν να κάνουν μαζί μια ταινία τρόμου. Η έμπνευση τούς δόθηκε από το χαμηλού προϋπολογισμού The Blair Witch Project, ενώ και το Pi του Darren Aronofsky τούς έδωσε την ιδέα της αυτοχρηματοδότησης. Επέλεξαν έτσι να γράψουν ένα σενάριο με μόνο δύο ηθοποιούς σε ένα δωμάτιο, ώστε να μη χρειάζονταν ιδιαίτερο μπάτζετ. Ο χαρακτήρας του Jigsaw προέκυψε κάτι μήνες αργότερα, όταν ο Whannell εργάζονταν σε μια δουλειά που δεν τον ικανοποιούσε και άρχισε να έχει έντονες ημικρανίες. Πεπεισμένος ότι είχε όγκο στον εγκέφαλο, πήγε σε νευρολόγο για εξετάσεις. Στην αναμονή εκεί ήταν που αναλογίστηκε το πώς θα ήταν εάν κάποιος γνώριζε ότι είχε συγκεκριμένο χρόνο ζωής, και εάν θα έβαζε άλλους να νιώσουν κάτι αντίστοιχο. Από την άλλη ο Wan δεν ήθελε μια ταινία με βασανιστήρια αλλά ένα θρίλερ μυστηρίου, κάτι όμως που στα σίκουελ θα ανατραπεί υπέρ των βασανισμών.
- Έχοντας στη διάθεση τους μόλις 30 χιλιάδες δολάρια και αποτυγχάνοντας να βρουν περισσότερα στο Σύδνεϋ, το σενάριο έπεσε στα χέρια του ατζέντη Ken Greenblat, που τους προσκάλεσε να ταξιδέψουν στο Λος Άντζελες. Παρότι αρχικά δεν είχαν ούτε τα χρήματα για το ταξίδι, βρέθηκαν στο Χόλιγουντ και με 5 χιλιάδες δολάρια δημιούργησαν ένα 7λεπτο φιλμάκι με κάμερα 16mm ώστε να προωθήσουν τη δουλειά τους. Δεν άργησαν να έρθουν προσφορές από DreamWorks και Gold Circle Films, αλλά οι δύο δημιουργοί προτίμησαν τη νεοσύστατη Twisted Pictures, μια και τους εξασφάλιζε ότι θα έκαναν εκείνοι την ταινία.
- Ο ρόλος του Jigsaw είχε προσφερθεί αρχικά στον Mike Butters, που όμως αρνήθηκε μια και ο χαρακτήρας δεν είχε έντονες σκηνές. Ο Tobin Bell, από την άλλη, είπε άμεσα το ναι, και ήταν η φωνή του που έκανε τον Wan να τον επιλέξει.
- Τα γυρίσματα έγιναν μέσα σε μόλις 18 ημέρες με μπάτζετ 700 χιλιάδες δολάρια. Χρήματα για κασκαντέρ δεν περίσσευαν, ενώ ο David A. Armstrong γύρισε όλη την ταινία με την κάμερα συνεχώς στον ώμο του. Επιπλέον 400 χιλιάδες δολάρια δαπανήθηκαν σε κάποια επαναληπτικά γυρίσματα, με τον Wan και τον μοντέρ Kevin Greutert να προβαίνουν σε επιμέρους εμπνεύσεις (ακόμα και με λήψεις από τις πρόβες), μια και το υπάρχον υλικό δεν ήταν αρκετό για να βγει σωστά η ταινία.
- Πριν γίνει καν η πρεμιέρα στο φεστιβάλ του Sundance, η Lionsgate φρόντισε να αγοράσει τα δικαιώματα διανομής. Σκοπός όμως του στούντιο ήταν να το βγάλει κατευθείαν για την αγορά του βίντεο, αλλά εντέλει προτίμησε να το κυκλοφορήσει μήνες μετά στις αίθουσες (στο Χάλογουιν), μια και οι αντιδράσεις του φεστιβαλικού κοινού ήταν πλέον θετικές.
- Ο αρχικός χαρακτηρισμός του NC-17 έπεσε σε R μετά από νέο μοντάρισμα. Στη χώρα μας όμως βγήκε ως K-17.
- Οι εκτιμήσεις για το τελικό μπάτζετ ποικίλουν ανά πηγή, αλλά συμφωνούν ότι ήταν από 1 έως 1,2 εκατομμύρια δολάρια. Τα έσοδα όμως έφτασαν στα 103,9 εκ. δολάρια, και το franchise είχε ήδη γεννηθεί.