Γλυκιά μου, Σαμπρίνα
- Sabrina
- Σαμπρίνα
- 1954
- ΗΠΑ
- Αγγλικά, Γαλλικά
- Αισθηματική, Δραμεντί, Κομεντί
Δύο αδέλφια, ο Λάινους και ο Ντέιβιντ Λάραμπι, κληρονομούν την τεράστια περιουσία του πατέρα τους. Ο πιο σοβαρός, ο Λάινους, αφοσιώνεται στις οικογενειακές επιχειρήσεις, ενώ ο Ντέιβιντ ενδιαφέρεται μόνο για τα γρήγορα αυτοκίνητα και τις όμορφες γυναίκες. Η κόρη του σοφέρ της οικογένειας, η Σαμπρίνα Φερτσάιλντ, επιχειρεί να αυτοκτονήσει από έρωτα για τον Ντέιβιντ, αλλά σώζεται από τον Λάινους. Για να ηρεμήσει την κατάσταση, ο πατέρας της τη στέλνει στο Παρίσι για σπουδές για τα επόμενα δύο χρόνια. Όντας μορφωμένη και γοητευτική πια, η Σαμπρίνα επιστρέφει στην έπαυλη των Λάραμπι, και θα φέρει τα πάνω-κάτω. Ο Ντέιβιντ εντυπωσιάζεται μαζί της, ενώ ο Λάινους αρχίζει ξαφνικά να τη φλερτάρει.
Σκηνοθεσία:
Billy Wilder
Κύριοι Ρόλοι:
Audrey Hepburn … Sabrina Fairchild
Humphrey Bogart … Linus Larrabee
William Holden … David Larrabee
John Williams … Thomas Fairchild
Walter Hampden … Oliver Larrabee
Nella Walker … Maude Larrabee
Martha Hyer … Elizabeth Tyson
Marcel Dalio … βαρόνος St. Fontanel
Ellen Corby … Δις McCardle
Marcel Hillaire … ο καθηγητής
Κεντρικό Επιτελείο:
Σενάριο: Billy Wilder, Samuel A. Taylor, Ernest Lehman
Παραγωγή: Billy Wilder
Φωτογραφία: Charles Lang
Μοντάζ: Arthur P. Schmidt
Σκηνικά: Hal Pereira, Walter H. Tyler
Κοστούμια: Hubert de Givenchy, Edith Head
Διεθνής Κριτική (μ.ο.): Θετική.
Τίτλοι
- Αυθεντικός Τίτλος: Sabrina
- Ελληνικός Τίτλος: Γλυκιά μου, Σαμπρίνα
- Εναλλακτικός Ελλ. Τίτλος: Σαμπρίνα [επανέκδοσης]
Άμεσοι Σύνδεσμοι
- Σαμπρίνα (1995)
Σεναριακή Πηγή
- Θεατρικό: Sabrina Fair του Samuel A. Taylor.
Κύριες Διακρίσεις
- Όσκαρ κοστουμιών. Υποψήφιο για σκηνοθεσία, πρώτο γυναικείο ρόλο (Audrey Hepburn), διασκευασμένο σενάριο, φωτογραφία και σκηνικά.
- Χρυσή Σφαίρα σεναρίου.
- Υποψήφιο για βρετανή ηθοποιό (Audrey Hepburn).
Παραλειπόμενα
- Με αυτή την ταινία ο Billy Wilder ολοκλήρωσε μια 12χρονη συνεργασία με την Paramount Pictures.
- Ο ρόλος του Λάινους προτάθηκε αρχικά στον Cary Grant, αλλά εκείνος τον απέρριψε.
- Κατά τα γυρίσματα, Hepburn και Holden ξεκίνησαν έναν σύντομο αλλά φλογερό δεσμό.
- Ο Humphrey Bogart επέμενε η σύζυγος του, η Lauren Bacall, να ερμηνεύσει τη Σαμπρίνα. Έπειτα παραπονιόταν συνεχώς ότι η Audrey Hepburn χρειάζονταν πολλές λήψεις για να πει σωστά τα λόγια της, και επισήμαινε συχνότατα την απειρία της. Γενικά όμως δεν έμεινε καθόλου ικανοποιημένος με τίποτα. Ήταν σίγουρος πως ο ρόλος δεν του ταίριαζε, ενώ ήταν έξαλλος με τον Billy Wilder που δεν τον είχε ως πρώτη επιλογή. Ούτε και με τον William Holden τα πήγαινε καλά. Μετά από λίγο καιρό, κι ενώ η ερμηνεία του εκθειάστηκε από την κριτική, ο Bogart ζήτησε συγνώμη στον σκηνοθέτη, απολογούμενος για προβλήματα στο σπίτι που τον επηρέαζαν.
- Τα γυρίσματα ξεκίνησαν δίχως ολοκληρωμένο σενάριο. Ο Ernest Lehman έγραφε όλη ημέρα, παρέδιδε το κείμενο το πρωί, και το απόγευμα γυρίζονταν η σκηνή.
- Παρότι η Edith Head πήρε το Όσκαρ κοστουμιών, η ιστορία θέλει σχεδόν όλα τα κοστούμια της Hepburn να είναι δουλειές του Hubert de Givenchy επιλεγμένες από την ίδια τη σταρ. Η ίδια η Head δήλωσε πως ο Givenchy αποτέλεσε απλά έμπνευση, αλλά όλα τα κοστούμια ήταν δικά της σχέδια. Εδώ όμως ξεκίνησε η μακρά συνεργασία ανάμεσα στον Givenchy και τη Hepburn, μετά και τη γνωριμία τους στο Παρίσι.
- Το 1995 έγινε ριμέικ με τους Harrison Ford, Julia Ormond και Greg Kinnear, από τον Sydney Pollack, αλλά προηγουμένως είχε ήδη διασκευαστεί τρεις φορές στην Ινδία.
Κριτικός: Σταύρος Γανωτής
Έκδοση Κειμένου: 24/6/2010
Παρότι μια από τις πιο αδύναμες των διασημότερων κωμωδιών του μεγάλου Wilder, παραμένει ολόφρεσκη ως σήμερα. Ένας είναι ο λόγος που αυτή η ταινία δεν θα χάσει ποτέ την φρεσκάδα της, κι αυτός δεν είναι άλλος από την παρουσία της Audrey Hepburn. Ιδανική! Παίζει την παιδούλα, την κοπελίτσα στην οποία δεν μπορείς να αντισταθείς, παρότι αυτή δεν «κουνάει ουρίτσα». Γύρω από την εμφάνιση της στήνεται όλη η ιστορία που έχει αναπαραχθεί έκτοτε μιλιούνια φορές, ειδικά για την τηλεόραση. Όχι μόνο το στόρι, αλλά και το στήσιμο του χαρακτήρα της Hepburn.
Αδύναμος κρίκος είναι η ερμηνεία του Bogart. Δεν κολλάει, δεν κολλάει! Κάτι η ηλικία του, κάτι η παρουσία του, κάτι το βαρύ του παρελθόν και το ζευγάρωμα με την 25χρονη ηθοποιό πάει στράφι. Και προτιμά τον Bogy από τον Holden; Σίγουρα ο δεύτερος τής ταίριαζε περισσότερο. Η ταινία ήθελε και λιγάκι ακόμα χιούμορ, να παρεκτραπεί περισσότερο. Μόνο η σκηνή στο Παρίσι (στη σχολή μαγειρικής) έχει από Wilder των ξέφρενων ημερών, ενώ η υπόλοιπη κοιτάει πιότερο προς τη χαλαρή, γυναικεία δραμεντί-κομεντί. Όλα αυτά δεν χαλάν μια γενικά όμορφη κι ευχάριστη εικόνα που έχει και κάτι το αριστοκρατικό. Ειδικά τα κοστούμια είναι μια από τις καλύτερες δουλειές της Edith Head πέρα από τα μιούζικαλ. Και προς τις κυρίες: δεν αφήνετε τα ιμιτασιόν, να δείτε κάτι το ορίτζιναλ;
Βαθμολογία: