Η τουρκάλα νοικοκυρά Ραμπιγιέ εκτοξεύεται από το φτωχικό της σπίτι στη Βρέμη κατευθείαν στον κέντρο της παγκόσμιας πολιτικής σκηνής, καθώς αποφασίζει να αγωνιστεί με όλη της την ψυχή για να απελευθερώσει τον γιο της, Μουράτ, από το Γκουαντάναμο. Στο πλευρό της ιδιοσυγκρασιακής μητέρας με την παράξενη αίσθηση χιούμορ στέκεται ο συγκρατημένος, ταπεινός αλλά ικανότατος δικηγόρος ανθρωπίνων δικαιωμάτων Μπέρναρντ Ντόκε, για να παλέψουν δίπλα-δίπλα προκειμένου να αφεθεί ελεύθερος ο Μουράτ.

Σκηνοθεσία:

Andreas Dresen

Κύριοι Ρόλοι:

Meltem Kaptan … Rabiye Kurnaz

Alexander Scheer … Bernhard Docke

Charly Hubner … Marc Stocker

Nazmi Kirik … Mehmet Kurnaz

Sevda Polat … Nuriye

Ramin Yazdani … Farhad Khan

Harvey Friedman … Michael Ratner

Abdullah Emre Ozturk … Murat Kurnaz

Κεντρικό Επιτελείο:

Σενάριο: Laila Stieler

Παραγωγή: Andreas Dresen, Christoph Friedel, Claudia Steffen

Μουσική: Cenk Erdogan, Johannes Repka

Φωτογραφία: Andreas Hofer

Μοντάζ: Jorg Hauschild

Σκηνικά: Susanne Hopf

Κοστούμια: Birgitt Kilian

Διεθνής Κριτική (μ.ο.): Μέτρια.

Τίτλοι

  • Αυθεντικός Τίτλος: Rabiye Kurnaz Gegen George W. Bush
  • Ελληνικός Τίτλος: Ραμπιγιέ Κουρνάζ Εναντίον Τζορτζ Μπους
  • Διεθνής Τίτλος: Rabiye Kurnaz vs. George W. Bush
  • Εναλλακτικός Τίτλος: Rabiye

Κύριες Διακρίσεις

  • Συμμετοχή στο διαγωνιστικό τμήμα του φεστιβάλ Βερολίνου. Βραβείο πρώτης ερμηνείας (Meltem Kaptan) και σεναρίου.
  • Υποψήφιο για γυναικεία ερμηνεία (Meltem Kaptan) στα Ευρωπαϊκά Βραβεία.
  • Δεύτερο βραβείο καλύτερης ταινίας, βραβείο πρώτου γυναικείου ρόλου (Meltem Kaptan) και δεύτερου αντρικού ρόλου (Alexander Scheer) στα εθνικά βραβεία της Γερμανίας.

Παραλειπόμενα

  • Παρότι ο αληθινός Murat Kurnaz έχει γράψει κάποια βιβλία εξιστορώντας τη χρόνια περιπέτεια του, η ταινία δεν επικαλείται κάποιο ως πηγή.
  • Τα κεντρικά γυρίσματα έλαβαν χώρα στη Βρέμη, αλλά το συνεργείο της παραγωγής βρέθηκε και σε Ουάσιγκτον, Άγκυρα.

Κριτικός: Σταύρος Γανωτής

Έκδοση Κειμένου: 14/12/2022

Είναι το θέμα της ταινίας του Andreas Dresen που μπερδεύει δικαιολογημένα τον απαιτητικό θεατή. Τι γίνεται δηλαδή όταν βγαίνει στην επιφάνεια ένα τόσο φλέγον ζήτημα, που όμως είναι ήδη στην επιφάνεια εδώ και χρόνια και ζαμάνια; Θα ήταν συνταρακτικό αν εδώ μαθαίναμε για τις θηριωδίες της αμερικανικής πολεμικής μηχανής στη μετά 9/11 εποχής, αλλά δεν είναι κάτι που έκρυψαν ποτέ τα δελτία ειδήσεων, και μάλιστα με πιο ανατριχιαστικό τρόπο.

Ξεκινώντας λοιπόν με μια πολιτική καταγγελία που πλέον λίγους απασχολεί, μια και η επικαιρότητα από το 2008 κι έπειτα την έχει πνίξει κυριολεκτικά, επικεντρωνόμαστε στην επιμέρους ιστορία της Ραμπιγιέ Κουρνάζ, μια κι εκεί έχουμε να αδράξουμε κάποια χρήσιμα πράγματα… ή μάλλον συναισθήματα. Σε απόλυτη αντίθεση με μια πχ Έριν Μπρόκοβιτς, η Ραμπιγιέ είναι μια απλοϊκή ύπαρξη που καμία όρεξη δεν έχει να βάλει την περιπέτεια στη ζωή της. Ο πληθωρικός κι ευχάριστος χαρακτήρας της προέρχεται όχι μόνο από την καταγωγή της, αλλά και από το ότι η οικογένεια της της παρέχει μιας ασφάλεια και γαλήνη, πράγματα που για έναν καθημερινό άνθρωπο σημαίνουν ευτυχία. Χαρακτηριστικό είναι, κι εκεί έχει την αξία του αυτό που παρακολουθούμε, η αντίσταση που προβάλλει στο να παρασυρθεί άμεσα σε μια ψυχολογική παρακμή, διατηρώντας το κέφι της ακόμα κι όταν ένα τόσο σημαντικό κομμάτι της ύπαρξης της κινδυνεύει.

Η φθορά που δέχεται σταδιακά ο εσωτερικός της κόσμος, και τη μετατρέπει από χαρά θεού σε φιλάσθενη, είναι το αληθινό δίδαγμα της ταινίας. Το πώς δηλαδή άνευ λόγου και αιτίας, ένα πολιτικό παιχνίδι ανθρώπων που ζουν σε μια σφαίρα πολυτέλειας μπορεί να στερήσει την ευτυχία από ανθρώπους που την άξιζαν και με το παραπάνω. Ο Dresen δεν επεκτείνει περαιτέρω από αυτό ούτε την καταγγελία του, ούτε το εύρος των αποκαλύψεων του. Αυτό στερεί από το φιλμ την πεμπτουσία μιας πολιτικής ταινίας, κερδίζοντας όμως από την Meltem Kaptan μια Ραμπιγιέ που συγκινεί αβίαστα. Υπάρχουν μάλιστα σημεία που η ταινία απειλείται άμεσα από το να χαρακτηριστεί υπεραπλουστευμένη (όχι όμως επιτηδευμένη), κυρίως λόγω της εξίσου απλής προσέγγισης του ρόλου του δικηγόρου από τον Alexander Scheer, και δυστυχώς δεν μπορεί αυτό να προσπεραστεί ολότελα λόγω της ανθρώπινης υφής όσων βλέπουμε.

Εντέλει, ίσως η ταινία να συγκινεί ακόμα περισσότερο έναν λαό όπως τους Γερμανούς, που βλέπουν μια αχτίδα μεσογειακής καρδιάς να κερδίζει τα στοιχήματα περί ευτυχίας, αλλά από μεριάς μας είναι ένα σινεμά εξίσου απλό και μονοδιάστατο με την κεντρική του ηρωίδα, σε σημείο να βλέπουμε στο πρόσωπο της Kaptan έναν ιδανικό ρόλο -που δεν πήρε ποτέ- για τη Ρένα Βλαχοπούλου.

Βαθμολογία:


Γκαλερι φωτογραφιων

14 φωτογραφίες

Μοιραστειτε ενα σχολιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *