Μαύρο Ψωμί
- Pa Negre
- Black Bread
- 2010
- Ισπανία
- Καταλανικά, Ισπανικά
- Δραματική, Δραματικό Θρίλερ, Εποχής, Νεανική
- 29 Μαΐου 2014
Επαρχιακή Καταλονία, μεταπολεμική περίοδος. Ο 11χρονος Αντριέ, που ανήκει στην πλευρά των ηττημένων, βρίσκει στο δάσος τα πτώματα ενός πατέρα και του γιου του. Οι αρχές επιμένουν να κατηγορούν τον πατέρα του Αντριέ για τους φόνους, αλλά ο μικρός θα κάνει τα πάντα για να αποδείξει το αντίθετο. Στην αναζήτηση του, θα αποκτήσει μια νέα συνείδηση απέναντι στον ψεύτικο κόσμο των ενηλίκων και θα φτάσει μέχρι και να προδώσει τις ρίζες, ανακαλύπτοντας το τέρας που ζει μέσα του.
Σκηνοθεσία:
Agusti Villaronga
Κύριοι Ρόλοι:
Francesc Colomer … Andreu
Marina Comas … Nuria
Nora Navas … Florencia
Roger Casamajor … Farriol
Laia Marull … Pauleta
Eduard Fernandez … ο δάσκαλος
Sergi Lopez … ο δήμαρχος
Κεντρικό Επιτελείο:
Σενάριο: Agusti Villaronga
Παραγωγή: Isona Passola
Μουσική: Oriol Carrasco, Jose Manuel Pagan
Φωτογραφία: Antonio Riestra
Μοντάζ: Raul Roman
Σκηνικά: Ana Alvargonzalez
Κοστούμια: Merce Paloma
- Κυριότερη Προβολή στην Ελλάδα: Διανομή στις αίθουσες.
- Παγκόσμια Κριτική Αποδοχή (Μ.Ο.): Θετική.
Τίτλοι
Αυθεντικός Τίτλος: Pa Negre
Ελληνικός Τίτλος: Μαύρο Ψωμί
Διεθνής Τίτλος: Black Bread
Σεναριακή Πηγή
- Μυθιστόρημα: Pa Negre του Emili Teixidor.
Κύριες Διακρίσεις
- Καλύτερη ταινία, σκηνοθεσία, πρώτος γυναικείος ρόλος (Nora Navas), δεύτερος γυναικείος ρόλος (Laia Marull), νέος ηθοποιός (Francesc Colomer), νέα ηθοποιός (Marina Comas), σενάριο, φωτογραφία και σκηνικά στα Goya. Υποψήφιο για δεύτερο αντρικό ρόλο (Sergi Lopez), κοστούμια, διεύθυνση παραγωγής, ήχο και μακιγιάζ/κομμώσεις.
- Βραβείο γυναικείας ερμηνείας (Nora Navas) στο φεστιβάλ του Σαν Σεμπάστιαν.
- Επίσημη πρόταση της Ισπανίας για το ξενόγλωσσο Όσκαρ.
Παραλειπόμενα
- Πρώτη ταινία στα καταλανικά που κέρδισε το Goya καλύτερης ταινίας, αλλά και προτάθηκε από την Ισπανία για το ξενόγλωσσο Όσκαρ.
Εξωτερικοί Σύνδεσμοι
Κριτικός: Χάρης Καλογερόπουλος
Έκδοση Κειμένου: 20/8/2013
Ισπανική επαρχία, λίγο μετά την επικράτηση του Φράνκο. Στο δάσος, ένας κουκουλοφόρος σκοτώνει πατέρα και παιδί και τους πετάει από έναν γκρεμό. Κάτω, τους ανακαλύπτει ο μικρός Αντρέου και τον στοιχειώνει το να μάθει την αλήθεια. Γενικότερα προσπαθεί να καταλάβει τον κόσμο των μεγάλων. Ο αριστερός πατέρας του στοχοποιείται από τις αρχές ως ύποπτος για τον φόνο -μόνο και μόνο για να τον ξεφορτωθούν ως αριστερό ή και για να κουκουλώσουν άλλους και τα κίνητρά τους;- η μάνα και όλο το σόι σκέπτονται το μέλλον του παιδιού και συζητάνε με μια βολεμένη με το καθεστώς πλούσια της περιοχής (καθόλου αθώα εντέλει) την πιθανότητα να τον αναλάβει ως ανάδοχη για σπουδές κ.λπ. Ο Αντρέου βασανίζεται και από έναν άλλο παιδικό μύθο της περιοχής του. Τι είναι ή ήταν ο Πιτορλίουα; Ένα φάντασμα ή κάποιος που υπέστη τις συνέπειες ενός ρατσισμού που υπερέβαινε τα πολιτικά, εξομοιώνοντας τούς μεν με τους δε;
Βασισμένο σε βιβλίο του καταλανού συγγραφέα Έμιλι Τέιξιντορ, ο συμπατριώτης του σκηνοθέτης Αγκούστι Βιγιαρόνγκα, σε δικό του σενάριο, κινείται στην προβληματική του «Το Πνεύμα του Μελισσιού» του Βίκτορ Ερίκε (χωρίς την εξπρεσιονιστική αφαίρεση) και του «Ο Λαβύρινθος του Πάνα» του Γκιγιέρμο ντελ Τόρο (χωρίς την παραμυθένια διάσταση). Βρισκόμαστε δηλαδή στον κλασικό ρεαλισμό με ένα υπαινικτικό άγγιγμα από την ατμόσφαιρα των άλλων φιλμ, στο οποίο βοηθούν το πυκνό, προσεγμένο σενάριο και η φωτογραφία που υλοποιεί τη μουντάδα και μελαγχολία της κοινωνικής κατάστασης και της ψυχικής διάθεσης των ηρώων -άψογο όλο το καστ. Οι σκιασμένες ρεματιές, τα σκοτεινά σπίτια, η σκληρότητα μιας φίλης του Αντρέου που έχει ωριμάσει επώδυνα, ο φθισικός νέος που αντιμετωπίζει τη ζωή ποιητικά, η σκληρότητα με την οποία οι μαυροντυμένες πρέπει να διαχειριστούν τις καταστάσεις ώστε να περισώσουν ό,τι μετράει και τελικά η γκρίζα ζώνη της ηθικής που καλείται να μάθει ο Αντρέου δημιουργούν ένα πειστικό μικροσύμπαν που αποτυπώνει μια πορεία πικρής ενηλικίωσης που οξύνεται από το φασιστικό καθεστώς. Το τέλος επικρίθηκε, ελαφρά, από κάποιους ως «λίγο». Κι όμως, αποτυπώνει με γνήσιο δραματικό ρεαλισμό την υποταγή των ανθρώπων στην αναγκαιότητα.
Βαθμολογία: