Η Μιρτλ Γκόρντον, μια ηθοποιός του Μπρόντγουεϊ, κάνει πρόβες για το τελευταίο της έργο: το δράμα μιας γυναίκας αντιμέτωπης με τη θνητότητα της. Όταν όμως μια όμορφη, νεαρή της θαυμάστρια τραυματίζεται θανάσιμα σε αυτοκινητιστικό δυστύχημα, η Μιρτλ αρχίζει να αντιμετωπίζει ένα μετατραυματικό σοκ, συνειδητοποιώντας ταυτόχρονα και τη δική της θνητότητα. Καθώς η νύχτα πρεμιέρας πλησιάζει, η ηθοποιός φαίνεται πως έχει χάσει πια κάθε επαφή με την πραγματικότητα, καθηλωμένη ανάμεσα σε δυο θηρία: τη ζωή και το θέατρο.

Σκηνοθεσία:

John Cassavetes

Κύριοι Ρόλοι:

Gena Rowlands … Myrtle Gordon

Ben Gazzara … Manny Victor

Joan Blondell … Sarah Goode

Paul Stewart … David Samuels

Zohra Lampert … Dorothy Victor

John Cassavetes … Maurice Aarons

Lady Rowlands … Melva Drake

John Finnegan … Bobby

Fred Draper … Leo

Katherine Cassavetes … Vivian

Κεντρικό Επιτελείο:

Σενάριο: John Cassavetes

Παραγωγή: Al Ruban

Μουσική: Bo Harwood

Φωτογραφία: Al Ruban

Μοντάζ: Tom Cornwell

Σκηνικά: Bryan Ryman

Κοστούμια: Aleka Corwin

Διεθνής Κριτική (μ.ο.): Θετική.

Τίτλοι

  • Αυθεντικός Τίτλος: Opening Night
  • Ελληνικός Τίτλος: Νύχτα Πρεμιέρας

Κύριες Διακρίσεις

  • Υποψήφιο για Χρυσή Σφαίρα πρώτου γυναικείου ρόλου (Gena Rowlands) σε δράμα, και δεύτερου γυναικείου ρόλου (Joan Blondell).
  • Συμμετοχή στο διαγωνιστικό τμήμα του φεστιβάλ Βερολίνου. Βραβείο γυναικείας ερμηνείας (Gena Rowlands).

Παραλειπόμενα

  • Σε φιλικά περάσματα (στη σκηνή της πρεμιέρας), ο Peter Bogdanovich, ο Seymour Cassel και ο Peter Falk ερμηνεύουν τον εαυτό τους.
  • Παρότι η ταινία τοποθετείται σε Νέα Υόρκη και Κονέκτικατ, γυρίστηκε στην Καλιφόρνια, με τη θεατρική σκηνή να είναι στο Pasadena Civic Auditorium.
  • Σε μια συνέντευξη του το 1978, ο Cassavetes είχε δηλώσει πως αυτή ήταν η καλύτερη ταινία με την οποία είχε εμπλεχθεί υπό οποιαδήποτε ιδιότητα.
  • Απόλυτη η εμπορική αποτυχία της ταινίας, που παίζονταν για ελάχιστο και σε σχεδόν άδειες αίθουσες. Κανονική όμως διανομή στις ΗΠΑ πήρε μόλις το 1991, δύο χρόνια μετά τον θάνατο του δημιουργού της.
  • Η σκηνή του δυστυχήματος θα αναπαραχθεί ως φόρος τιμής από τον Pedro Almodovar στο Όλα για τη Μητέρα μου.

Εξωτερικοί Σύνδεσμοι

Κριτικός: Σοφία Γουργουλιάνη

Έκδοση Κειμένου: 21/7/2021

Ξεκινώντας από τη βασική παραδοχή ότι η Τζίνα Ρόουλαντς είναι μία από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς όλων των εποχών κι ότι ο Κασαβέτης είναι ένας μάγος της μεγάλης οθόνης, ο συνδυασμός των δύο δεν μπορεί παρά να είναι οπτικά ερεθιστικός.

Εδώ ο Κασαβέτης αφηγείται την ιστορία μιας διάσημης ηθοποιού (Ρόουλαντς), που καλείται να ερμηνεύσει τον ρόλο της μεσήλικης γυναίκας σε αναζήτηση των θελγήτρων της νεότητας, και σε μια πρώτη αναπόληση των περασμένων (της) μεγαλείων. Προσεγγίζοντας, λοιπόν, ερμηνευτικά και προσωπικά τη μέση ηλικία, η διάσημη Βιρτζίνια επαναδιαπραγματεύεται τις διαφορετικές της ταυτότητες αναζητώντας απεγνωσμένα μέλλοντα κι απορρίπτοντας παθιασμένα παρελθόντα. Η υποκριτική εδώ προσπαθεί να βρει κι εκείνη τη θέση της ανάμεσα στην τέχνη και το προσωπικό κατεστημένο. Και το σκηνικό ψέμα μοιάζει πάντα με αμφίβολη αλήθεια.

Πρόκειται σίγουρα για μια ταινία βαθιά αυτοαναφορική που πραγματεύεται το ζήτημα του αναπόφευκτου γήρατος, τον φόβο του θανάτου, αλλά και την πραγματικότητα πίσω και μέσα στο θέατρο. Μια ταινία που επενδύοντας στη θεατρικότητα ως σκηνοθετική επιλογή, βασίζεται στον λόγο και όχι στη δράση, επιλέγοντας συνειδητά νωχελικούς ρυθμούς με ελάχιστα πλην θυελλώδη συναισθηματικά ξεσπάσματα. Χωρίς να παραγνωρίζουμε το γεγονός λοιπόν του αδιαμφισβήτητου ελιτισμού ενός κινηματογραφικού εγχειρήματος που μεταχειρίζεται ανερυθρίαστα τους νόμους του θεάτρου, είναι αυτή ακριβώς η ανερυθρίαστη αντισυμβατικότητα που αποδεικνύει την καλλιτεχνική τόλμη του Κασαβέτη, και καθιστά την ταινία ένα σπουδαίο έργο τέχνης. Ο Κασαβέτης μοιάζει με την ταινία αυτή να έχει επιλέξει συνειδητά κι απόλυτα προσωπικά κάθε αισθητικό και σεναριακό δεδομένο, δημιουργώντας μια ατμόσφαιρα που κι αν ανά στιγμές φλυαρεί, δεν παύει να μιλά εύγλωττα για την ουσία του σπουδαίου κινηματογράφου.

Βαθμολογία:


Γκαλερι φωτογραφιων

16 φωτογραφίες

Μοιραστειτε ενα σχολιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.