Minority Report
- Minority Report
- 2002
- ΗΠΑ
- Αγγλικά, Σουηδικά
- Δράσης, Επιστημονικής Φαντασίας, Θρίλερ, Νουάρ
- 11 Οκτωβρίου 2002
Ουάσινγκτον, 2054. Η διεύθυνση πρόληψης εγκλήµατος βιώνει τις πιο αποτελεσµατικές της µέρες χάρη στους τρεις Προγνώστες, ανθρώπινα όντα µε µεταφυσικές ψυχικές ικανότητες, τα οποία, µέσα σε ένα περιβάλλον µητρικής διαβίωσης, οραµατίζονται τους φόνους πριν καν συµβούν. Το πιο σηµαντικό σώµα κατά της εγκληµατικότητας έχει ως επικεφαλής τον αστυνόµο Τζον Άντερτον, ο οποίος έχει αφοσιωθεί ολοκληρωτικά στην τελειοποίηση και γενικευµένη χρήση της αλάνθαστης µεθόδου. Είναι όµως τόσο τέλειο το σύστηµα που να µην επιδέχεται αµφισβήτηση της αποτελεσµατικότητας του; Όταν οι Προγνώστες θα προβλέψουν ότι ο ίδιος ο Άντερτον θα σκοτώσει σε λιγότερο από 36 ώρες έναν άγνωστό του άνδρα, ο άνθρωπος που στήριξε µε απόλυτη πεποίθηση επί έξι χρόνια το πιο ολοκληρωµένο σύστηµα εξάλειψης του εγκλήµατος γίνεται ο Νο1 ύποπτος και καταζητούµενος. Εφιαλτικά µόνος, πρέπει να υπερασπιστεί τον εαυτό του µέσα σε µια κοινωνία οργουελικής παρακολούθησης και να βρει τις ρίζες του παράλογου µέλλοντος που του επιφυλάσσεται.
Σκηνοθεσία:
Steven Spielberg
Κύριοι Ρόλοι:
Tom Cruise … John Anderton
Colin Farrell … Danny Witwer
Samantha Morton … Agatha Lively
Max von Sydow … διευθυντής Lamar Burgess
Neal McDonough … Gordon ‘Fletch’ Fletcher
Steve Harris … Jad Watson
Patrick Kilpatrick … Geoffrey Knott
Jessica Capshaw … Evanna
Lois Smith … Δρ Iris Hineman
Kathryn Morris … Lara Clarke
Peter Stormare … Δρ Solomon Eddie
Jessica Harper … Anne Lively
Tim Blake Nelson … Gideon
Κεντρικό Επιτελείο:
Σενάριο: Scott Frank, Jon Cohen
Παραγωγή: Bonnie Curtis, Jan de Bont, Gerald R. Molen, Walter F. Parkes
Μουσική: John Williams
Φωτογραφία: Janusz Kaminski
Μοντάζ: Michael Kahn
Σκηνικά: Alex McDowell
Κοστούμια: Deborah Lynn Scott
Διεθνής Κριτική (μ.ο.): Πολύ θετική.
Τίτλοι
- Αυθεντικός Τίτλος: Minority Report
- Ελληνικός Τίτλος: Minority Report
Σεναριακή Πηγή
- Διήγημα: The Minority Report του Philip K. Dick.
Κύριες Διακρίσεις
- Υποψήφιο για Όσκαρ ηχητικών εφέ.
- Υποψήφιο για Bafta ειδικών εφέ.
Παραλειπόμενα
- Το διήγημα του Philip K. Dick μπήκε στο κινηματογραφικό στόχαστρο για πρώτη φορά το 1992, όταν προορίζονταν ως σίκουελ της Ολικής Επαναφοράς.
- Το 1997 είχε οριστεί ως σκηνοθέτης ο Jan de Bont, και ο Jon Cohen ετοίμασε το αρχικό σενάριο. Αυτό ήταν που περιέπεσε στην αντίληψη του Tom Cruise, μια εποχή που ο σταρ αναζητούσε ένα σχέδιο για να συνεργαστεί με τον Spielberg (μετά από αρκετές αποτυχίες να βρεθούν στην ίδια ταινία, είχαν γίνει πλέον καλοί φίλοι). Δείχνοντας το κείμενο στον Spielberg, εκείνος βρήκε πως χρειάζονταν αρκετές αλλαγές. Οι αλλαγές αυτές έγιναν και κρίθηκαν ικανοποιητικές, με αποτέλεσμα το 1998 να βρίσκονται πίσω από τη συγκεκριμένη παραγωγή οι DreamWorks, Amblin Entertainment, 20th Century Fox, Cruise/Wagner Productions, αλλά και η Blue Tulip του De Bont. Τότε ήταν που ο Spielberg πρότεινε στον ολλανδό σκηνοθέτη να ανταλλάξουν αυτό με το Στοιχειωμένο Σπίτι. Άμεσα, Spielberg και Cruise δέχτηκαν να μην πάρουν καθόλου μισθό, αλλά το 15% των εισπράξεων ο καθένας τους, ώστε να κρατηθεί το μπάτζετ στα 100 εκατομμύρια δολάρια. Χρειάστηκαν όμως κάποια χρόνια για να μπει μπρος η παραγωγή, λόγω καθυστερήσεων που προήλθαν από τη δημιουργία των Μυστικών Αποστολών και του Α.Ι. Τεχνητή Νοημοσύνη.
- Matt Damon, Meryl Streep, Ian McKellen, Cate Blanchett και Jenna Elfman ήταν οι αρχικές επιλογές του σκηνοθέτη για να πλαισιώσουν τον Cruise, αλλά είτε αρνήθηκαν (Streep), είτε έφυγαν λόγω της καθυστέρησης της παραγωγής.
- Ο Javier Bardem απέρριψε τον ρόλο του Γουίτγουερ.
- Ο Frank Darabont και ο John August βοήθησαν στο σενάριο, παρότι δεν αναφέρονται στους τίτλους.
- Η ταινία ήταν η πρώτη με ολοκληρωτικά ψηφιακό σχεδιασμό παραγωγής.
- Λόγω των απογοητευτικών επιδόσεων στα ταμεία του A.I., το μάρκετινγκ της ταινίας στηρίχτηκε περισσότερο στο ότι είναι μια ταινία δράσης με τον Cruise.
- Cameron Diaz, Cameron Crowe και Paul Thomas Anderson έχουν κάμεο περάσματα ως επιβάτες λεωφορείου.
- Τα 102 εκατομμύρια δολάρια του μπάτζετ απέδωσαν, για να έρθουν τα κέρδη των 358,4 στα ταμεία. Περισσότερα όμως αναλογικά ήταν τα κέρδη στο DVD, όπου μέσα σε λίγους μήνες κυκλοφορίας είχαν πουληθεί τέσσερις εκατομμύρια κόπιες.
- Το 2015, στο κανάλι Fox, παρουσιάστηκε η μίνι σειρά 10 επεισοδίων με τον ίδιο τίτλο. Ήταν εν είδει σίκουελ.
Μουσικά Παραλειπόμενα
- Η δουλειά του John Williams είναι εμπνευσμένη από τον Bernard Herrmann, ώστε να παραπέμπει σε νουάρ.
Κριτικός: Σταύρος Γανωτής
Έκδοση Κειμένου: 6/1/2009
Άλλη μια ταινία εμπνευσμένη από έργο του Φίλιπ Κ. Ντικ (μετά το «Blade Runner», κι όχι φυσικά μόνο), που θέτει ηθικούς προβληματισμούς για την εξέλιξη της τεχνολογίας αλλά και της αστυνόμευσης στο άμεσο μέλλον. Κάτι από φιλμ-νουάρ στο θέμα του, κάτι από «Ο Φυγάς» στη δράση του (και στο τέλος του) και κάτι από πολλές ταινίες του είδους (π.χ. «The Matrix») στον διάκοσμό του συνθέτουν μια ταινία που ενώ ξεφεύγει σχεδόν τελείως από κάποια στιγμή και μετά των προβληματισμών της, προσφέρει άφθονο σασπένς κι έντονες σκηνές δράσης. Ο Σπίλμπεργκ δεν κάνει κάτι παρόμοιο με το «A.I.: Τεχνητή Νοημοσύνη» (λείπει η παραμυθική υπόσταση που θα τόνιζε το μήνυμα), αποδεικνύει όμως ότι είναι πάντα ένας ώριμος σκηνοθέτης, και πάντα κορυφή στον ψυχαγωγικό τομέα. Ακόμα, όπως εδώ, και στη καθαρή δράση, που δεν την έχει δοκιμάσει εκτενώς όπως την καθαρή περιπέτεια, την οποία όμως και θα μπορούσε κι εδώ να συνδυάσει, αν άνοιγε πιο πολύ την προοπτική του διακόσμου που παρουσιάζει (λείπει έντονα το επικό στοιχείο, που θυσιάζεται για το νουαρικό). Ταιριαστός και ώριμος ο Τομ Κρουζ, καλύτερη όμως η Σαμάνθα Μόρτον στον ψυχρό ρόλο ενός από τους «προγνώστες».
Βαθμολογία: