Είκοσι χρόνια μετά το σκάνδαλο που προκάλεσε το ρομάντζο τής τότε 36χρονης Γκρέισι και του 13χρονου Τζος, το ζευγάρι ζει μια φαινομενικά ειδυλλιακή προαστιακή ζωή. Η οικογενειακή τους γαλήνη θα διαταραχθεί απότομα από την έλευση της Ελίζαμπεθ, μιας δημοφιλούς ηθοποιού που θέλει να κάνει έρευνα για τον επερχόμενο ρόλο της ως Γκρέισι. Όσο η Ελίζαμπεθ βυθίζεται στην καθημερινότητα του ζευγαριού, η άβολη πραγματικότητα του σκανδάλου αποκαλύπτεται, φέρνοντας στην επιφάνεια καταπιεσμένα συναισθήματα.

Σκηνοθεσία:

Todd Haynes

Κύριοι Ρόλοι:

Natalie Portman … Elizabeth Berry

Julianne Moore … Gracie Atherton-Yoo

Charles Melton … Joe Yoo

Cory Michael Smith … Georgie Atherton

Elizabeth Yu … Mary Atherton-Yoo

Gabriel Chung … Charlie Atherton-Yoo

Piper Curda … Honor Atherton-Yoo

D.W. Moffett … Tom Atherton

Lawrence Arancio … Morris Sperber

Drew Scheid … Cameron

Κεντρικό Επιτελείο:

Σενάριο: Samy Burch

Στόρι: Samy Burch, Alex Mechanik

Παραγωγή: Jessica Elbaum, Will Ferrell, Grant S. Johnson, Pamela Koffler, Tyler W. Konney, Sophie Mas, Natalie Portman, Christine Vachon

Μουσική: Marcelo Zarvos

Φωτογραφία: Christopher Blauvelt

Μοντάζ: Affonso Goncalves

Σκηνικά: Sam Lisenco

Κοστούμια: April Napier

Διεθνής Κριτική (μ.ο.): Πολύ θετική.

Τίτλοι

  • Αυθεντικός Τίτλος: May December
  • Ελληνικός Τίτλος: May December

Κύριες Διακρίσεις

  • Υποψήφιο για Όσκαρ αυθεντικού σεναρίου.
  • Υποψήφιο για Χρυσή Σφαίρα καλύτερης ταινίας (κωμωδία/μιούζικαλ), πρώτου γυναικείου ρόλου (Natalie Portman) σε κωμωδία/μιούζικαλ, δεύτερου αντρικού ρόλου (Charles Melton) και δεύτερου γυναικείου ρόλου (Julianne Moore).
  • Συμμετοχή στο διαγωνιστικό τμήμα του φεστιβάλ Κανών.

Παραλειπόμενα

  • Επιστροφή του Todd Haynes στη μυθοπλασία μετά από 4 χρόνια. Δεν είναι όμως αυτή η μακρύτερη απουσία του, μια και από το 1991 έχει σκηνοθετήσει μόλις 9 ταινίες και ένα ντοκιμαντέρ.
  • Η Natalie Portman ήταν που έδειξε το στόρι αυτό στον Todd Haynes ως πιθανή συνεργασία ανάμεσα τους. Ο σκηνοθέτης το ενέκρινε και πρότεινε την Julianne Moore για τον συμπρωταγωνιστικό ρόλο. Έτσι, Haynes και Moore συνεργάζονται για 5η φορά.
  • Η ιστορία είναι εμπνευσμένη μόνο εν μέρει από αυτήν της καταδικασμένης το 1997 ως παιδεράστριας Mary Kay Letourneau.
  • Γυρίστηκε στη Σαβάνα της Τζόρτζια (όπου και τοποθετείται η πλοκή) μέσα σε μόλις 23 ημέρες.
  • Λόγω ενός τραυματισμού, ο διευθυντής φωτογραφίας Edward Lachman αντικαταστάθηκε από τον Christopher Blauvelt. Είναι η πρώτη φορά που ο Haynes εργάζεται δίχως τον μόνιμο από το 2002 φωτογράφο του.
  • Το Netflix αγόρασε τα αποκλειστικά δικαιώματα διανομής πληρώνοντας 11 εκ. δολάρια (λίγες ημέρες μετά την πρεμιέρα στις Κάνες), αλλά αποφάσισε να προηγηθεί έξοδος στις αίθουσες πριν την ενσωμάτωση στην πλατφόρμα του.

Κριτικός: Πάρις Μνηματίδης

Έκδοση Κειμένου: 14/11/2023

Πολυδιάστατη κι εγκεφαλική η νέα δημιουργία του Todd Haynes, με ένα ιδιόμορφο ειρωνικό χιούμορ ανά σημεία, που έχει μεν ως αφετηρία μια σχέση στηριγμένη πάνω σε θεμέλια που θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν «αντικανονικά», αλλά καταλήγει να αγγίζει και άλλες θεματικές, κάποιες περισσότερο και κάποιες λιγότερο: τη φύση της διασημότητας και πώς αυτή διαμορφώνει σε βάθος χρόνου τον χαρακτήρα ενός ανθρώπου, το πώς τα έμφυλα στερεότυπα τελικά εγκλωβίζουν και διαβρώνουν την ταυτότητα του ατόμου και τη δυσκολία του να φτάσει κανείς στον πυρήνα μιας αλήθειας μεταξύ άλλων. Είναι ένα αποστασιοποιημένο φιλμ, που βάζει τον θεατή στη θέση του παρατηρητή και όχι του κοινωνού, κάτι που μπορεί να ξενίσει μια μερίδα του κοινού που προτιμά πιο συναισθηματικές αφηγήσεις. Σίγουρα όμως υπάρχει πολύ «ζουμί» πίσω από τις καταστάσεις που καταγράφονται και στις σκηνοθετικές επιλογές του Haynes, γεγονός που εγγυάται την πνευματική ικανοποίηση.

Κάτι που επανέρχεται μέχρι και ως οπτικό μοτίβο είναι ότι οι δυο γυναίκες πρωταγωνίστριες αποτελούν όψεις του ίδιου νομίσματος, η μία καθρεφτίζεται στην άλλη και τούμπαλιν. Αμφότερες έμαθαν να ζουν με τα φώτα της δημοσιότητας στραμμένα πάνω τους, έστω και υπό διαφορετικές συνθήκες, χτίζοντας μια δημόσια εικόνα φτιαγμένη έτσι ώστε να προστατεύει την αληθινή προσωπικότητά τους από μια καταστροφική για τις ίδιες έκθεση, και στο πέρασμα των ετών κατάφεραν να μάθουν το «παιχνίδι» με τρόπο τέτοιο ώστε να επιβιώνουν, αν και όχι χωρίς να πληρώσουν ένα τίμημα. Η έμμεση σύγκρουση ανάμεσά τους, που ποτέ δεν εξωτερικεύεται ως μια έχθρα με βέλη που εκτοξεύονται ξεκάθαρα από τη μία κατεύθυνση στην άλλη, αλλά φανερώνεται από συμπεριφορές αρχικά μικρές και αργότερα πιο σημαντικές, ίσως και να είναι μια εσωτερική πάλη για την καθεμία απέναντι σε όλες εκείνες τις πλευρές του εαυτού τους με τις οποίες δεν συμφιλιώθηκαν ποτέ και τις οποίες αντικρίζουν στο πρόσωπο με το οποίο αλληλεπιδρούν. Και παρότι κατά τη διάρκεια της πλοκής προχωρούν σε χειρονομίες κι ενέργειες που είναι φορτισμένες αρνητικά σε ένα ηθικό επίπεδο, καθίσταται σαφές μέσα από διάφορα στοιχεία πως στην πραγματικότητα είναι και αυτές θύματα ενός συστήματος που τις υπερβαίνει κι επεκτείνεται παντού, από την οικογένεια μέχρι τα ΜΜΕ.

Το σενάριο των Samy Burch και Alex Mechanik πολύ σωστά δεν δίνει μασημένη τροφή προς εύκολη κατάποση, αφήνοντας πολλά πεδία εσκεμμένα «γκρίζα» έτσι ώστε να δώσει έμφαση σε μια επίπονη αλλά ουσιαστική αλήθεια: συχνά στη ζωή πορευόμαστε με ό,τι επιλέγουμε να κρατήσουμε ως αληθινό από πολλές, αντικρουόμενες μεταξύ τους αφηγήσεις χωρίς να ξέρουμε τι πραγματικά ισχύει. Αυτήν την πεποίθηση ο Haynes την επεκτείνει δια της πλαγίας οδού και στον τομέα του πώς θα έπρεπε να λειτουργεί η τέχνη, όχι ως ένας μονόδρομος που οδηγεί σε ένα οριστικό συμπέρασμα που έχει επιλέξει από πριν ο δημιουργός αλλά ως μια συλλογή πολλών οπτικών γωνιών που συνθέτουν μια τελική εικόνα που ενδέχεται να διαφέρει από θεατή σε θεατή, κάτι που υπογραμμίζεται ιδιαίτερα από τη σκηνή των γυρισμάτων προς το φινάλε, επίτηδες γελοία για να τονίσει το ότι η μονοσήμαντη ανάγνωση μιας κατάστασης πάντα αλλοιώνει την ουσία της.

Στην ερμηνευτική μονομαχία ανάμεσα σε Natalie Portman και Julianne Moore νικήτρια είναι σίγουρα η δεύτερη, όχι μόνο λόγω εξαιρετικά προσεκτικών λεπτομερειών στις μανιέρες (από το πάντα «σφιγμένο» χαμόγελο όποτε αυτό παρουσιάζεται μέχρι το ψεύδισμα στην προφορά του «s» που είναι σαν να ξεφεύγει, φαντάζει εντελώς αβίαστο), αλλά και λόγω μιας πολύπλευρης προσέγγισης, ψυχρά υπολογιστικής αλλά και με ενσυναίσθηση εκεί που χρειάζεται, που καθιστά την ηρωίδα της αντιπαθή και αξιολύπητη συνάμα. Σίγουρα πρόκειται για τον πιο ενδιαφέροντα ρόλο της εδώ και αρκετά χρόνια, και η ίδια αξιοποιεί την ευκαιρία που της δίνεται και με το παραπάνω. Αυτό δεν σημαίνει πως πρέπει να υποτιμηθεί το πολύ καλά ζυγισμένο πορτρέτο της Portman, που με την έντονα ελεγχόμενη εκδηλωτικότητα φανερώνει έναν χαρακτήρα που λόγω επαγγελματικής ιδιότητας έμαθε να αυτοπεριορίζεται στην καθημερινότητά του προκειμένου να προστατευτεί, αλλά και για ιδίον όφελος εύλογα.

Γενικότερα, θα έλεγε κανείς πως το «May December» δεν είναι μόνο μια μελέτη χαρακτήρων, αλλά και μια σπουδή επάνω στις δομές της αμερικανικής κοινωνίας που, ακόμη και μετά από σημαντικές κοινωνικές αλλαγές που έλαβαν χώρα τα τελευταία χρόνια με το #MeToo και όχι μόνο, κουβαλάει ακόμη παθογένειες που βλάπτουν ποικιλοτρόπως τα μέλη της. Τα περιθώρια για συναισθηματική ταύτιση είναι πολύ μικρά λόγω της ματιάς που υιοθετείται και της ιδιαιτερότητας της ιστορίας, όμως οι ανταμοιβές είναι πλούσιες για τον σινεφίλ που διαθέτει αναλυτική ματιά.

Βαθμολογία:


Γκαλερι φωτογραφιων

11 φωτογραφίες

Μοιραστειτε ενα σχολιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *