Ένας νεαρός δάσκαλος στο σύγχρονο Μπουτάν, ο Ουγκιέν, παραμελεί τα καθήκοντά του, αφού ετοιμάζεται να φύγει στην Αυστραλία για να γίνει τραγουδιστής. Οι προϊστάμενοί του, υπό μορφή τιμωρίας, τον στέλνουν να ολοκληρώσει την υπηρεσία του στο πιο απομακρυσμένο σχολείο του κόσμου, στο χωριό Λουνάνα. Μετά από οκτώ ημέρες εξαντλητικής πεζοπορίας μόνο για να φτάσει στο χωριό, συνειδητοποιεί ότι πρέπει να αποχαιρετήσει τις δυτικότροπες ανέσεις του. Στη Λουνάνα δεν υπάρχει ηλεκτρικό ρεύμα, ούτε σχολικά βιβλία, ούτε καν μαυροπίνακας. Παρόλη τη φτώχεια τους, οι κάτοικοι του χωριού ετοιμάζουν μια θερμή υποδοχή στον καινούργιο τους δάσκαλο, ο οποίος όμως έχει το βαρύ καθήκον να διδάξει τα χωριατόπαιδα ελλείψει οποιασδήποτε υποδομής. Κι ενώ ετοιμάζεται να παραιτηθεί και να φύγει, οι δυσκολίες της καθημερινότητας των θαυμάσιων μαθητών του αρχίζουν να τον συγκινούν, και η απίστευτη πνευματική δύναμη των χωρικών αρχίζει να τον αλλάζει.

Σκηνοθεσία:

Pawo Choyning Dorji

Κύριοι Ρόλοι:

Sherab Dorji … Ugyen Dorji

Ugyen Norbu Lhendup … Michen

Kelden Lhamo Gurung … Saldon

Pem Zam … Pem Zam

Kunzang Wangdi … Asha Jinpa

Tshering Dorji … Singye

Κεντρικό Επιτελείο:

Σενάριο: Pawo Choyning Dorji

Παραγωγή: Pawo Choyning Dorji, Jia Honglin, Stephanie Lai, Shaokun Xiang

Φωτογραφία: Jigme Tenzing

Μοντάζ: Hsiao-Yun Ku

Σκηνικά: Chungdra Gyeltshen, Pema Wangyel

Διεθνής Κριτική (μ.ο.): Θετική.

Τίτλοι

  • Αυθεντικός Τίτλος: Lunana: A Yak in the Classroom
  • Ελληνικός Τίτλος: Λουνάνα: Ένα Γιακ Μέσα στην Τάξη
  • Εναλλακτικός Ελλ. Τίτλος: Λουνάνα: Ένα Γιακ μες στην Τάξη

Κύριες Διακρίσεις

  • Υποψήφιο για Όσκαρ ξενόγλωσσης ταινίας (Μπουτάν).

Παραλειπόμενα

  • Ντεμπούτο για τον Pawo Choyning Dorji, που άμεσα βρήκε κεφάλαιο για τη δεύτερη του δουλειά. Πλάι σε αυτόν, κανείς από το καστ δεν είχε πρότερη εμπειρία από κάμερα… και όπως επίσης αναφέρθηκε, ούτε από οδοντόπαστα.
  • Το φιλμ πέρασε μέσα από μια μικρή περιπέτεια για να βρεθεί στη λίστα των ξενόγλωσσων ταινιών των Όσκαρ. Το Μπουτάν το είχε καταθέσει το 2020 (όπου ήταν μόλις η δεύτερη φορά που έπραττε κάτι παρόμοιο, με την πρώτη να είναι πίσω στο 1999), αλλά η ακαδημία δεν το έκανε δεκτό. Το Μπουτάν όμως επέμεινε και την επόμενη χρονιά, με αποτέλεσμα όχι μονάχα να γίνει δεκτό, αλλά να συμπεριληφθεί και στην τελική πεντάδα.

Κριτικός: Σταύρος Γανωτής

Έκδοση Κειμένου: 25/4/2023

Το δύσκολο ήταν να την ανακαλύψουν, λόγω της καταγωγής της, αλλά δεν είναι διόλου περίεργο που το Χόλιγουντ τη συμπεριέλαβε στις εξέχουσες μη αγγλόφωνες ταινίες της χρονιάς. Μπορεί να κρίνεται υπερβολικό (το λιγότερο) να θεωρήσει κανείς ότι εδώ κρύβεται πράγματι κάτι αληθινά εξέχον στην παγκόσμια κινηματογραφική παραγωγή του 2021 (σε αντιστοιχία με τα Όσκαρ), αλλά είναι βέβαιο ότι για το Χόλιγουντ είναι μια απόδοση ευσήμου για το τόσο ουσιαστικό μάθημα που πήραν απροσδόκητα από τα πέρατα του πλανήτη.

Για να το εξηγήσουμε κάπως αυτό, πρέπει να αποκαλύψουμε άμεσα ότι παρότι το Λουνάνα έχει ένα διαφορετικό του σύνηθες φινάλε, αναπαράγει όλα τα κλισέ της πατροπαράδοτης οικογενειακής ταινίας τύπου Disney. Το μαγικό όμως σε αυτό, είναι πως η σεμνότητα με την οποία τα αναπαράγει μάς προσγειώνει ομαλά σε ένα σινεμά που έχει παρέλθει και που τα κλισέ του δίνονταν με τρόπο που δεν μείωναν τη χρηστικότητα μιας ταινίας. Η αγνότητα εντέλει ήταν αυτός ο χαμένος κρίκος ανάμεσα στο παλιό οικογενειακό σινεμά του Χόλιγουντ και του νέου, που αντί αυτής παραβάλει κάτι που πιστεύει ότι θα ιντριγκάρει τον σύγχρονο θεατή, «σκοτώνοντας» εντέλει την ουσία. Η ταινία αυτή έρχεται λοιπόν να θυμίσει ότι αυτό το μαγικό συστατικό που λέγεται αγνότητα, δεν συνδυάζεται με γρήγορες κινήσεις κάμερας ή μοδάτες φράσεις και «τυπάκους». Θέλοντας δηλαδή να απευθυνθούν σε μια νέα γενιά, ξεχνούν το βασικό: ότι κι αυτή η γενιά δεν έχει ως δεδομένες κατακτήσεις όσα αφορούν την καθαρότητα της ψυχής της, και πρέπει να τους διδάξεις το κάτι διαφορετικό από αυτό που μαζικά πράττουν. Λέγοντας τους ότι με τη σύγχρονη τεχνολογία μόνιμα ανά χείρας θα βρουν την αληθινή ευτυχία και μιλώντας την αδόκιμη γλώσσα τους, απλά πας με τα νερά τους και τους κοροϊδεύεις αποσπώντας ευκολότερα εισιτήρια. Ή τουλάχιστον, έτσι νομίζεις…

Το Λουνάνα πιστεύω ότι ήδη βρίσκεται στα γραφεία -τουλάχιστον- της Disney προς μελέτη, αφού μέσα του κρύβεται αυτή η επιστροφή στις ρίζες που θα κάνει τη διαφορά. Αυτή που και η ίδια η νέα γενιά θα επιδοκιμάσει, απλά οι λογιστές και οι μαρκετίστες φοβόντουσαν για το αντίθετο. Κι όμως αυτό είναι το σινεμά που κάποτε έσπαγε ταμεία με τρόπους που σήμερα τα στούντιο θυμούνται μόνο με νοσταλγία, και απλά χρειάζονταν κάποιος να τους θυμίσει τον τρόπο που το πετύχαιναν.

Όχι, το Λουνάνα δεν είναι η συνηθισμένη σινεφιλική «εθνίκ» ταινία που έρχεται από κάποιο φεστιβάλ από σπόντα, αλλά ένα μοντέρνο φιλμ με παλιομοδίτικη ψυχή. Όχι, το Λουνάνα δεν στέκεται αντάξια μπροστά σε παλιότερα δείγματα οικογενειακού ή εθνίκ κινηματογράφου, ακριβώς επειδή ο σκηνοθέτης του δεν κοιτάει εντός της παράδοσης του, αλλά με το βλέμμα ενός φιλόδοξου χωριανού που θέλει να βρει περίοπτη θέση στη μεγάλη πόλη (έχοντας ήδη φάει τον αμερικανικό κινηματογράφο με το κουτάλι…) -κάτι που βγαίνει άμεσα και στον κεντρικό του ήρωα. Κι όμως, μπορεί να αγαπηθεί από ηλικίες 0 έως 100, και επίσης μπορεί να σας υποδείξει με ασφάλεια αν το παιδί σας είναι αληθινά ξεχωριστό, απλά βλέποντάς το να αγαπάει όσα θα δει εδώ μέσα!

Βαθμολογία:


Γκαλερι φωτογραφιων

11 φωτογραφίες

Μοιραστειτε ενα σχολιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *