Με φόντο µια πανέµορφη παραθαλάσσια πόλη της ιταλικής Ριβιέρας, ένα αγόρι περνά το καλοκαίρι που θα αλλάξει τη ζωή του µε µπόλικο φρέσκο παγωτό, µακαρόνια και ατελείωτες βόλτες µε βέσπα. Ο Λούκα µοιράζεται αυτές τις περιπέτειες µε τον νέο του φίλο, τον Αλµπέρτο, αλλά η καλοπέρασή τους απειλείται από ένα καλά κρυµµένο µυστικό: είναι και οι δύο τέρατα της θάλασσας, και έρχονται από έναν άλλο κόσµο, κάτω από την επιφάνεια του νερού.

Σκηνοθεσία:

Enrico Casarosa

Κύριοι Ρόλοι:

Jacob Tremblay … Luca Paguro (φωνή)

Jack Dylan Grazer … Alberto Scorfano (φωνή)

Emma Berman … Giulia Marcovaldo (φωνή)

Marco Barricelli … Massimo Marcovaldo (φωνή)

Saverio Raimondo … Ercole Visconti (φωνή)

Maya Rudolph … Daniela Paguro (φωνή)

Jim Gaffigan … Lorenzo Paguro (φωνή)

Κεντρικό Επιτελείο:

Σενάριο: Jesse Andrews, Mike Jones

Παραγωγή: Andrea Warren

Μουσική: Dan Romer

Μοντάζ: Catherine Apple, Jason Hudak

Σκηνικά: Daniela Strijleva

Διεθνής Κριτική (μ.ο.): Θετική.

Τίτλοι

  • Αυθεντικός Τίτλος: Luca
  • Ελληνικός Τίτλος: Λούκα

Κύριες Διακρίσεις

  • Υποψήφιο για Όσκαρ καλύτερης ταινίας κινουμένων σχεδίων.
  • Υποψήφιο για Χρυσή Σφαίρα καλύτερης ταινίας κινουμένων σχεδίων.
  • Υποψήφιο για Bafta καλύτερης ταινίας κινουμένων σχεδίων.

Παραλειπόμενα

  • Τεχνική: Computer-animated (ψηφιακό)
  • Κινηματογραφικό σκηνοθετικό ντεμπούτο για τον γενοβέζο Enrico Casarosa, που το 2011 ήταν υποψήφιος για Όσκαρ κινουμένων σχεδίων μικρού μήκους με το La Luna.
  • Ο Casarosa περιέγραψε το φιλμ ως βαθιά προσωπικό, αφού αντικατοπτρίζει τη δική του παιδική ηλικία στη Γένοβα. Μαζί όμως δήλωσε πως αποτελεί φόρο τιμής στον Federico Fellini και τον ιταλικό νεορεαλισμό, με μια νότα από Hayao Miyazaki. Πλάι σ’ αυτά, επισήμανε τις ταινίες Η Γη Τρέμει (1948), Στρόμπολι (1950) και Στάσου Πλάι μου (1986) ως πηγές έμπνευσης. Επί του σχεδίου, αναφορά έκανε στις ταινίες της Aardman Animations και τις stop-motion του Wes Anderson.
  • Τα θαλάσσια τέρατα της ταινίας είναι αναφορά σε ιταλικές παραδόσεις.
  • Ως προετοιμασία για το φιλμ, η Pixar έστειλε καλλιτέχνες του επιτελείου της στην ιταλική Ριβιέρα, όπου γνώρισαν από κοντά το τοπίο και τους ανθρώπους, και έβγαλαν φωτογραφίες.
  • Για όσες χώρες έχουν διαθέσιμη την υπηρεσία του Disney+, η ταινία κάνει πρεμιέρα εκεί. Όσες όμως, όπως η δική μας, δεν έχουν τέτοια ευχέρεια, η ταινία βγαίνει στις αίθουσες.
  • Και στα ελληνικά, με τις φωνές των: Τίμος Παπαευθυμίου (Λούκα Παγκούρο), Νικόλας Ζωζός (Αλμπέρτο Σκορφάνο), Ιωάννα Αλεξανδρή (Τζούλια Μαρκοβάλντο), Γιώργος Σκουφής (Έρκολε Βισκόντι), Βίκυ Νικολαΐδου (Ντανιέλα Παγκούρο), Λεωνίδας Κακούρης (Μάσιμο Μαρκοβάλντο), Δημήτρης Ζαπατίνας (Λορέντσο Παγκούρο), Βούλα Κώστα (γιαγιά Παγκούρο), Βασίλης Παπαστάθης, Γιώργος Φραντζεσκάκης, Μελίνα Κατσακούλη, Βασίλης Μήλιος, Ιφιγένεια Στάικου, Θανάσης Κουρλαμπάς. Σκηνοθετική επιμέλεια: Μαρία Ζερβού. Μετάφραση: Νατάσα Καψάλη.

Μουσικά Παραλειπόμενα

  • Η ταινία αφιερώθηκε στη μνήμη του Ennio Morricone. Οι δημιουργοί ήθελαν να ζητήσουν από τον μαέστρο να γράψει τη μουσική, αλλά ο θάνατος του δεν τους το επέτρεψε.

Κριτικός: Ορέστης Μαλτέζος

Έκδοση Κειμένου: 29/6/2021

Αν ξεγυμνώσει κανείς την κεντρική ιδέα πίσω από το “Λούκα”, θα δει ότι πρόκειται για μια ιστορία παιδικής φιλίας και των καλοκαιρινών ανήλικων περιπετειών σε έναν κόσμο θερινής ραστώνης, αυτού του ολιγόμηνου διαλείμματος ξενοιασιάς ανάμεσα στις σχολικές υποχρεώσεις. Πιστή όμως στην ακατάπαυστη μέθοδό της, η Pixar προσεγγίζει το θέμα της με άπλετη φαντασία, δημιουργώντας μια ταινία που καταφέρνει να προσελκύσει όλες τις ηλικίες θεατών.

Σε αυτό το πλαίσιο, λοιπόν, ο πρωταγωνιστής Λούκα, που δανείζει το όνομά του στον τίτλο της ταινίας, είναι ένα θαλάσσιο τερατάκι, μια μίξη δράκου ψαριού και ανθρώπου, που ζει με την οικογένειά του στον βυθό της ιταλικής θάλασσας και περνάει τις μέρες του με την έντονη περιέργεια της ζωής στη στεριά, έναν κόσμο απαγορευμένο κι επικίνδυνο για το είδος του, όπως του υπενθυμίζουν με κάθε ευκαιρία οι υπερπροστατευτικοί γονείς του. Μέχρι που θα γνωρίσει τον Αλμπέρτο, ένα έτερο παιδί-τέρας που θα τον παρασύρει σε μια σειρά από περιπέτειες στο ήσυχο ψαροχώρι Πορτορόσο. Οι δύο ανήλικοι πρωταγωνιστές, που δεν έχουν πατήσει ακόμη το κατώφλι της εφηβείας, μαθαίνουν ο ένας από τον άλλον αναγνωρίζοντας τις διαφορετικές ικανότητές τους, και δημιουργούν τον πρώτο τους μικρόκοσμο ανεξαρτησίας. Σύντομα θα θέσουν σαν προσωπικό στόχο την πρώτη θέση σε έναν παιδικό αγώνα δρόμου που θα τους οδηγήσει στο να αποκτήσουν μια βέσπα, σύμβολο των βαθύτερων επιθυμιών τους: για τον Λούκα υπόσχεση μιας ελευθερίας που δεν του έδωσαν ποτέ οι γονείς του, και για τον Αλμπέρτο την ανάδειξη της προσωπικής του εσωτερικής δύναμης ελλείψει ενός σπιτικού.

Μπορεί το “Λούκα” να μη φτάνει ποτέ τα επίπεδα της υψηλής κινηματογραφικής τέχνης που χαρακτήρισαν την εταιρεία στο ξεκίνημά της, αλλά το κάνει εν γνώσει της, δημιουργώντας μια καλοκαιρινή ταινία παιδικής αθωότητας με απόλυτη πίστη στο εγχείρημά της, χτίζοντας έναν καλοδουλεμένα ολοκληρωμένο κόσμο, που όσο ξεδιπλώνεται τόσο πατάει τα λεπτά κουμπιά των αναμνήσεων μας, φτάνοντας σε απρόσμενα συγκινησιακά επίπεδα μέσα από τα πιο διακριτικά στοιχεία συμπεριφορών δύο παιδιών που ανακαλύπτουν για πρώτη φορά έννοιες όπως η φιλία, η στήριξη, η αποδοχή και η ανάληψη ευθυνών. Δεν είναι τυχαίο που πολλοί κάνουν λόγο για ένα ανήλικο “Call Me by Your Name”, προσαρμοσμένο σε ένα νεότερο επίπεδο ωριμότητας, σε μια στιγμή ηλικιακής ανάπτυξης με πολύ συγκεκριμένες εσωτερικές αναζητήσεις. Και είναι δείγμα κινηματογραφικής εξυπνάδας ότι και οι δύο ταινίες κάνουν παρόμοιες επιλογές στην εικονογραφία τους. Μπορεί να μην αναφέρεται ποτέ ευθέως αλλά είναι σαφές ότι το “Λούκα” εκτυλίσσεται στο παρελθόν, αφήνοντας ελεύθερους τους χαρακτήρες του να συντάξουν τη δική τους πρώιμη απόπειρα δημιουργίας ενός προσωπικού κόσμου χωρίς σύγχρονους αντιπερισπασμούς. Χωρίς φυσικά να σταματά ούτε εκεί. Όπως το “Coco” έντυσε απλόχερα την ιστορία του με τη μεξικανική κουλτούρα, έτσι και το “Λούκα” είναι βουτηγμένο στην ιταλική ατμόσφαιρα σε ένα βαθύτερο επίπεδο από αυτό της απλής αναφοράς, και χωρίς να καταδέχεται να πατήσει σε στερεότυπα, με τους πιο μυημένους να αναγνωρίζουν λεπτές επιρροές από το σινεμά του Φελίνι και τους “Βιτελόνι” του.

Παρόντα είναι βέβαια όλα τα αρχέτυπα που βρίσκονται σε μια ταινία των Disney-Pixar, όπως ο «κακός» που στην προκειμένη περίπτωση πρόκειται για έναν άκακο και μετά βίας ενήλικο νταή που θέλει να εμποδίσει τους πρωταγωνιστές μας από το να κερδίσουν στον αγώνα δρόμου, ενώ στην κατακλείδα της ιστορίας εμφανίζεται και το μήνυμα της ταινίας που είναι η αποδοχή του διαφορετικού, δοσμένο όμως μέσα από μια πραγματιστική διατύπωση: «Κάποιοι δεν θα τον αποδεχτούν ποτέ. Κάποιοι όμως θα τον αποδεχτούν. Και φαίνεται πως ξέρει να διαλέγει».

Βαθμολογία:


Γκαλερι φωτογραφιων

27 φωτογραφίες

Μοιραστειτε ενα σχολιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

2 Σχόλια

  1. μαρια 15 Ιουλίου 2021

    https://www.filmy.gr/movies-database/loaded-2008/ςςς