Loving Vincent
- Loving Vincent
- Αγαπώντας τον Βίνσεντ
- 2017
- Πολωνία
- Αγγλικά
- Βιογραφία, Κινούμενα Σχέδια, Μυστηρίου, Σινεφίλ
- 12 Οκτωβρίου 2017
Γαλλία, καλοκαίρι του 1891. Ο ταχυδρόμος Ζοζέφ Ρουλέν, πατέρας του Αρμάν Ρουλέν, ενός ανεύθυνου κι ανερμάτιστου νεαρού, του δίνει ένα γράμμα για να το παραδώσει ο ίδιος στο Παρίσι. Πρέπει να το παραδώσει στον αδελφό του φίλου του πατέρα του, Βίνσεντ Βαν Γκογκ, που μόλις είχαν μάθει ότι αυτοκτόνησε. Ο Αρμάν είναι πολύ δυσαρεστημένος με την αποστολή. Τον ενοχλεί η σχέση του πατέρα του με τον Βίνσεντ, έναν αλλοδαπό ζωγράφο που είχε κόψει το αφτί του και τον είχαν κλείσει στο τοπικό άσυλο. Στο Παρίσι δεν μπορεί να βρει τον Θίο, αδελφό του Βίνσεντ. Η έρευνά του τον οδηγεί σ’ έναν προμηθευτή χρωμάτων τον μπάρμπα-Τανγκί, ο οποίος του λέει ότι ο Θίο πέθανε λίγο μετά τον Βίνσεντ, προφανώς καταρρακωμένος από το θάνατο του μεγάλου του αδελφού. Ακούγοντας ο Αρμάν την ιστορία του αρχίζει να πιστεύει ότι ίσως είχε κρίνει λάθος τον φίλο του πατέρα του και θέλει ειλικρινά να μάθει γιατί μετά από τόσο αγώνα, ο Βίνσεντ διάλεξε να αυτοκτονήσει τη στιγμή που ήταν στο κατώφλι της επιτυχίας.
Σκηνοθεσία:
DK Welchman
Hugh Welchman
Κύριοι Ρόλοι:
Robert Gulaczyk … Vincent van Gogh
Jochum ten Haaf … Vincent van Gogh (φωνή)
Douglas Booth … Armand Roulin
Jerome Flynn … Δρ Paul Gachet
Saoirse Ronan … Marguerite Gachet
Helen McCrory … Louise Chevalier
Chris O’Dowd … Joseph Roulin
John Sessions … Pere Tanguy
Eleanor Tomlinson … Adeline Ravoux
Aidan Turner … ο βαρκάρης
Κεντρικό Επιτελείο:
Σενάριο: DK Welchman, Hugh Welchman, Jacek Dehnel
Παραγωγή: Sean M. Bobbitt, Ivan Mactaggart, Hugh Welchman
Μουσική: Clint Mansell
Φωτογραφία: Tristan Oliver, Lukasz Zal
Μοντάζ: DK Welchman, Justyna Wierszynska
Σκηνικά: Matthew Button, Piotr Dominiak
Κοστούμια: Dorota Roqueplo
Διεθνής Κριτική (μ.ο.): Θετική.
Τίτλοι
- Αυθεντικός Τίτλος: Loving Vincent
- Ελληνικός Τίτλος: Loving Vincent
- Εναλλακτικός Τίτλος: Twoj Vincent
- Εναλλακτικός Ελλ. Τίτλος: Αγαπώντας τον Βίνσεντ
- Εναλλακτικός Ελλ. Τίτλος: Ο Αγαπημένος σου Βίνσεντ
Άμεσοι Σύνδεσμοι
- Η Ζωή ενός Ανθρώπου (1956)
- Βαν Γκογκ (1991)
- Στην Πύλη της Αιωνιότητας (2018)
Κύριες Διακρίσεις
- Υποψήφιο για Όσκαρ ταινίας κινουμένων σχεδίων.
- Υποψήφιο για Χρυσή Σφαίρα ταινίας κινουμένων σχεδίων.
- Υποψήφιο για Bafta ταινίας κινουμένων σχεδίων.
- Βραβείο ταινίας κινουμένων σχεδίων στα Ευρωπαϊκά Βραβεία.
- Βραβείο σκηνικών και μοντάζ στα εθνικά βραβεία της Πολωνίας. Υποψήφιο για ακόμα 3, μεταξύ αυτών και καλύτερης ταινίας.
Παραλειπόμενα
- Τεχνική: Ζωγραφική & Ζωντανοί Χαρακτήρες (rotoscoping)
- Χρηματοδοτημένη από το Πολωνικό Ινστιτούτο Κινηματογράφου και εν μέρει μέσω του Kickstarter, πρόκειται για συνδυασμό ηθοποιών και ζωγραφικής με το χέρι. Καθένα από τα 62.450 πλάνα του είναι ζωγραφισμένα με ελαιοχρώματα, πάντα με την τεχνική του ίδιου του Βαν Γκογκ (και βασισμένα σε πάνω από 120 πίνακες του), κι από συνολικά 85 ζωγράφους. Το σενάριο είναι αποτέλεσμα οχτακοσίων επιστολών που είχε στείλει ο ίδιος ο ολλανδός καλλιτέχνης.
Κριτικός: Πάρις Μνηματίδης
Έκδοση Κειμένου: 10/10/2017
Το rotoscoping (σχεδιασμός σκίτσων βάσει φιλμαρισμένων πλάνων με πραγματικούς ηθοποιούς και σκηνικά) έχει χρησιμοποιηθεί πολλάκις, με πιο διάσημα παραδείγματα σε φορμάτ μεγάλου μήκους τα “Waking Life” και “A Scanner Darkly” του Richard Linklater, οι δημιουργοί του “Loving Vincent” όμως πήγαν πολλά βήματα παραπέρα γράφοντας ιστορία στο μέσο, καλώντας 115 ζωγράφους να δημιουργήσουν μια ελαιογραφία για καθένα από τα 65.000 κάδρα του φιλμ τους, και μάλιστα με την καθεμιά να παραπέμπει ευθέως στην τεχνοτροπία του van Gogh!
Με ένα τέτοιο ατού στο μανίκι του και με εμφανή το μόχθο που έχει καταβληθεί στη λεπτομέρεια των εικόνων, κάποιες από τις οποίες είναι πιστές απομιμήσεις των πιο γνωστών έργων του βασανισμένου ολλανδού ζωγράφου καθιστώντας έτσι το φόρο τιμής που αποτίεται ακόμη πιο έντονο, είναι μάλλον περιττό να πει κανείς ότι το επίτευγμα των Dorota Kobiela και Hugh Welchman είναι ένας πραγματικός εικαστικός θρίαμβος, ένα πανηγύρι για τα μάτια που όμοιό του σε σύλληψη δεν έχει προηγούμενο στον κινηματογράφο. Μπροστά σε αυτήν την οπτική πανδαισία, το πιο εύκολο πράγμα στον κόσμο είναι να παρασυρθεί κανείς από την ομορφιά των εικόνων στο βαθμό που να μην μπορεί να μη διακρίνει αν το δράμα πατάει σε στέρεα πόδια, αν οι χαρακτήρες έχουν τρισδιάστατη ψυχολογική υπόσταση και γενικότερα αν το σενάριο έχει το απαιτούμενο βάθος για την κάλυψη μιας τόσο πολυσχιδούς και πολυσυζητημένης προσωπικότητας για την καλλιτεχνική νεωτερικότητα.
Η δομή του φιλμ είναι ένα κλασικό παζλ πολλών επί μέρους στοιχείων μέσω φλας μπακ αλά “Citizen Kane”. Η αλήθεια είναι πως αν και η αφήγηση είναι εξαιρετικά ευχάριστη και κυλάει αβίαστα, παίρνει ταυτόχρονα πολύ ασφαλείς αποστάσεις από το σκοτάδι ενός βασανισμένου δημιουργού, παραμένει ένας εξωτερικός παρατηρητής κι όχι μια κάμερα στα ενδότερα ενός πολύπλοκου ψυχισμού. Δίνεται η εντύπωση πως ο θαυμασμός που περιβάλλει τους συντελεστές γύρω από το πρόσωπο το οποίο προσπαθούν να προσεγγίσουν λειτουργεί ταυτόχρονα ως απαγορευτικό πρόσβασης στην αληθινή ουσία. Η μελέτη γύρω από το πως ένα κοινωνικό πλαίσιο διαμορφώνεται και αλληλεπιδρά με ένα «περιθωριακό» στοιχείο να δοκιμάζει τη βάση των δομών του και να βγάζει στην επιφάνεια την εσωτερική του δυσλειτουργία μέσω της απόρριψης ή κάποιου άλλου είδους αντίδρασης από τα μεμονωμένα μέλη του είναι ομολογουμένως λεπτεπίλεπτη και καλοδουλεμένη στις πολλές πτυχές και πλευρές που αναπτύσσεται, με καθένα από τα πρόσωπα από τον περίγυρο του καλλιτέχνη να συμβολίζει και μια διαφορετική τάξη, όμως μετά το πέρας της προβολής μένει κάποιος με το παράπονο πως ένα εγχείρημα τόσο ολότελα δοσμένο στη μεταλαμπάδευση του καλλιτεχνικού οράματος του van Gogh τελικά λέει ελάχιστα πράγματα για τον άνθρωπο πίσω από τους διαχρονικούς πίνακες. Ακόμη και οι υπόλοιποι ήρωες όμως δε μετατρέπονται ποτέ σε κάτι περισσότερο σύνθετο από τις φιγούρες που απαθανατίστηκαν κι έμειναν στην ιστορία από το πινέλο του σπουδαίου ζωγράφου ή από σύμβολα με κοινωνικές προεκτάσεις όπως προαναφέρθηκε.
Όλες αυτές οι αδυναμίες είναι υπαρκτές, ωστόσο εναπόκειται στον κάθε θεατή ξεχωριστά σε ποιο βαθμό διατίθεται να της δώσει ένα συγχωροχάρτι μπροστά στην πρωτόγνωρη αισθητική απόλαυση που του προσφέρεται απλόχερα και που πέρα από το οπτικό κομμάτι επεκτείνεται και στο ακουστικό με ένα ακόμη υπέροχο και διακριτικό σάουντρακ από τον Clint Mansell. Είναι τόσο πρωτοποριακή η όλη σύλληψη και τόσο φιλόδοξο το όραμα που υλοποιείται ώστε θα ήταν κάπως μικρόψυχο να αποτιμήσει κανείς αρνητικά όλη αυτήν την προσπάθεια για κάποια αφηγηματικά ελαττώματα, παρόλο που θα ήταν εθελοτυφλία να προσπεραστούν. Στο τέλος είναι αυτή η κεντρική «ατραξιόν» που μένει και όχι ο ιστός αστυνομικού μυστηρίου που εξυφαίνεται που παρόλο που είναι ένα ευχάριστο συνοδευτικό, αν η κινηματογράφηση έμενε σε ένα συμβατικό επίπεδο θα επρόκειτο για μια ταινία που θα ξεχνιόταν γρήγορα.
Ακόμη κι έτσι, το “Loving Vincent” ενδέχεται να χαράξει ένα μακρύ μονοπάτι στο animation που μακάρι να τολμήσουν να διαβούν στο άμεσο μέλλον όσο το δυνατόν περισσότεροι σκηνοθέτες.
Βαθμολογία: