Ο Χάρι Πότερ και το Τάγμα του Φοίνικα
- Harry Potter and the Order of the Phoenix
- 2007
- Μ. Βρετανία
- Αγγλικά
- Έπος, Οικογενειακή, Περιπέτεια, Φαντασίας
- 21 Αυγούστου 2007
Τα σημάδια της επιστροφής του Βόλντεμορτ είναι πέρα για πέρα απειλητικά. Το Υπουργείο Μαγείας παρεισφρύει στο Χόγκουαρτς τοποθετώντας τη νέα καθηγήτρια Ντολόρες Άμπριτζ που θέλει να βάλει σε τάξη τη σχολή. Ο Χάρι Πότερ θα οργανώσει ένα μυστικό τάγμα με μαθητές έτοιμους να αντισταθούν.
Σκηνοθεσία:
David Yates
Κύριοι Ρόλοι:
Daniel Radcliffe … Harry Potter
Emma Watson … Hermione Granger
Rupert Grint … Ron Weasley
Michael Gambon … Albus Dumbledore
Alan Rickman … Severus Snape
Gary Oldman … Sirius Black
Ralph Fiennes … λόρδος Voldemort
Imelda Staunton … Dolores Umbridge
Helena Bonham Carter … Bellatrix Lestrange
Robbie Coltrane … Rubeus Hagrid
Brendan Gleeson … Alastor ‘MadEye’ Moody
Jason Isaacs … Lucius Malfoy
Richard Griffiths … Vernon Dursley
Fiona Shaw … Petunia Dursley
Maggie Smith … Minerva McGonagall
Emma Thompson … Sybil Trelawney
Warwick Davis … Filius Flitwick
David Thewlis … Remus Lupin
Julie Walters … Molly Weasley
Timothy Spall … Peter ‘Wormtail’ Pettigrew
Geraldine Somerville … Lily Potter
Katie Leung … Cho Chang
Afshan Azad … Padma Patil
Shefali Chowdhury … Parvati Patil
Tom Felton … Draco Malfoy
Mark Williams … Arthur Weasley
Robert Hardy … Cornelius Fudge
David Bradley … Argus Filch
Evanna Lynch … Luna Lovegood
Κεντρικό Επιτελείο:
Σενάριο: Michael Goldenberg
Παραγωγή: David Barron, David Heyman
Μουσική: Nicholas Hooper
Φωτογραφία: Slawomir Idziak
Μοντάζ: Mark Day
Σκηνικά: Stuart Craig
Κοστούμια: Jany Temime
Διεθνής Κριτική (μ.ο.): Θετική.
Τίτλοι
- Αυθεντικός Τίτλος: Harry Potter and the Order of the Phoenix
- Ελληνικός Τίτλος: Ο Χάρι Πότερ και το Τάγμα του Φοίνικα
Άμεσοι Σύνδεσμοι
Σεναριακή Πηγή
- Μυθιστόρημα: Harry Potter and the Order of the Phoenix της J.K. Rowling.
Κύριες Διακρίσεις
- Υποψήφιο για Bafta σκηνικών και ειδικών εφέ.
Παραλειπόμενα
- Μόνη ταινία της σειράς δίχως τον Steve Kloves στο σενάριο. Ο Michael Goldenberg, που αναπληρώνει εδώ το κενό, ήταν στους υποψήφιους να αναλάβει τη σειρά από το πρώτο επεισόδιο.
- Πρώτο Χάρι Πότερ σε τρισδιάστατη φόρμα.
- Πριν την τελική επιλογή σκηνοθέτη, Jean-Pierre Jeunet, Guillermo del Toro, Matthew Vaughn και Mira Nair αρνήθηκαν να το αναλάβουν.
- Η Saoirse Ronan ήταν υποψήφια για τον ρόλο της Λούνα.
- Για τον ρόλο της Μπελατρίξ ακούστηκαν και η Elizabeth Hurley με την Helen McCrory.
- Τόσο ο Τόμπι, όσο και ο καθηγητής Λόκχαρτ (Kenneth Branagh) βρίσκονταν στο αρχικό σενάριο, αλλά προτιμήθηκαν να εξαιρεθούν.
- Από το φιλμ κάνει πέρασμα η οικογένεια του διάσημου ποδοσφαιριστή Theo Walcott. Ήταν να εμφανιστεί και ο ίδιος, αλλά οι υποχρεώσεις του με την Άρσεναλ δεν τον άφησαν.
- Κατατάχθηκε τότε στην έκτη θέση των εμπορικότερων ταινιών όλων των εποχών, με έσοδα 940 εκατομμύρια δολάρια, κι ενώ κόστισε 150.
Κριτικός: Σταύρος Γανωτής
Έκδοση Κειμένου: 17/8/2007
Τα δύο πρώτα του Columbus ήταν παιδικά, το τρίτο του Cuaron ήταν το πλέον σκοτεινό, ενώ το τέταρτο του Newell κινούνταν στο «ανάμεσα». Τώρα, με νέο σκηνοθέτη τον τηλεοπτικό και σκηνοθετικά άπειρο David Yates, αλλά και καινούργιο σεναριογράφο, τον Michael Goldenberg, το πέμπτο μέρος δεν ξέρει και το ίδιο τι ακριβώς αντιπροσωπεύει.
Δεν υπάρχει ούτε μια αληθινά παιδική ή χιουμοριστική σκηνή. Τα παιδιά έχουν πια μεγαλώσει και τα γεγονότα αντιμετωπίζονται με απόλυτη σοβαρότητα. Ο Χάρι Πότερ μοιάζει, όλο και πιο πολύ, με έναν καταραμένο ήρωα που η μοίρα του τον σπρώχνει σε κάτι το μεγάλο, αλλά και τρομερά δύσβατο. Όχι πως η σειρά έχει ξεφύγει τελείως από την παιδική ψυχοσύνθεση, αλλά περιμένει και από τους θεατές της να ωριμάζουν μαζί της. Αν μάλιστα, μεσολαβούσαν περισσότερα χρόνια ανάμεσα στις ταινίες, θα ήταν σίγουρο πως θα στηρίζονταν μονάχα στο αρχικό της κοινό.
Πιστεύω δε, πως το φαινόμενο Χάρι Πότερ δεν στηρίχτηκε απλά στη συγγραφική δεινότητα της J.K. Rowlings ή τη δύναμη των οπτικών εφέ της κινηματογραφικής σειράς, αλλά κυρίως στο ότι παίρνει τα παιδιά σοβαρά. Παρουσιάζει μικρές ηλικίες προ μεγάλων ευθυνών, και δασκάλους να παίρνουν αληθινά στα σοβαρά, σαν συνομήλικους, τους μικρούς επίδοξους κυρίους με κεφαλαίο. Μάλιστα όλη αυτή η παραφιλολογία, περί επικινδυνότητας του Χάρι Πότερ, έδωσε ακόμα ένα πάτημα στα παιδιά, αρκούμενα πως επιτέλους τα υπολογίζουν στα σοβαρά. Σε αυτό το πέμπτο μέρος φοβάμαι πως θα απογοητευτούν οι συνοδοί που θέλουν να νιώσουν παιδιά, αλλά θα ενθουσιαστούν οι νεαροί που βλέπουν τον ήρωα τους να ωριμάζει.
Από νέα πρόσωπα δεν υπάρχει κάτι το σημαντικό, ακόμα κι αν υπάρχει αφθονία, πέρα από την πάντα συμπαθή Imelda Staunton. Η βρετανή ηθοποιός ερμηνεύει μια αντί-Μαίρη Πόπινς, όντας ντυμένη στα ροζ και βασανίζοντας τους μαθητές της σχολής. Μια ενδιαφέρουσα αντίθεση, που διακριτικά αντιτίθεται στο εκπαιδευτικό σύστημα, κάτι που δεν είχε συμβεί ως τώρα στη σειρά. Υπάρχει και η Helena Bonham Carter, αλλά θα απογοητεύσει λόγω του ότι εμφανίζεται ελάχιστα, και μάλιστα σχεδόν δεν βγάζει κουβέντα.
Πιο γενικά, η απόλυτη σοβαρότητα που επικρατεί θα απογοητεύσει αυτούς που θα επιθυμούσαν κάτι το πιο ξέγνοιαστο από τον νεαρό ήρωα. Δεν υπάρχει όμως και το σκοτάδι που θα συντρόφευε κατάλληλα τα γεγονότα που ρέπουν προς την απόλυτη σοβαρότητα. Είναι και η λιγότερο θεαματική ταινία της σειράς, με φειδωλή χρήση ψηφιακών εφέ και σκηνών δράσης, ακόμα κι αν ο χαρακτήρας της ταινίας είναι καθαρό μπλοκ-μπάστερ. Γενικά, για έναν ώριμο θεατή είναι η τρίτη καλύτερη της σειράς (μετά τη Τρίτη και την τέταρτη), για κάποιον που θα έρθει σε πρώτη επαφή φοβάμαι πως είναι αδιάφορη, ενώ για ένα φανατικό της σειράς ούτε κρύο ούτε ζέστη. Εν αναμονή του έκτου, όμως, ας δούμε κι αυτό το άνευ ταυτότητας επεισόδιο, έτσι για να μη μας πιάνουν αδιάβαστους…
Βαθμολογία: