Οκτώβριος, 1993. Το ΠΑΣΟΚ έχει κερδίσει τις εκλογές, στην ελληνική τηλεόραση προβάλλεται το Ciao Antenna και στο πρόγραμμα του κατάμεστου Διογένης Παλλάς ακούγονται επιτυχίες όπως το «είμαι πολύ φερέγγυος, μείνε μαζί μου έγκυος». Μια νεαρή τραγουδίστρια με μοναδική φωνή καταφθάνει στην Αθήνα από την επαρχία για να τραγουδήσει στο μαγαζί ενός βετεράνου μπουζουξή, τις Χάντρες. Ένας λαϊκο-ποπ τραγουδιστής, ο Κόκκινος, θα συναντήσει και θα ερωτευτεί παράφορα τη Φωτεινή. Η συνάντηση αυτή θα αλλάξει τις ζωές των τριών για πάντα.

Σκηνοθεσία:

Αλέξης Καρδαράς

Κύριοι Ρόλοι:

Ρένα Μόρφη … Φωτεινή

Γιάννης Στάνκογλου … Νίκος Κόκκινος

Στέλιος Μάινας … Βλάσης Χρηστάκης

Βίκυ Παπαδοπούλου … Φαντασία

Άννα Καλαϊτζίδου … Ντίνα

Γιάννης Νταλιάνης … Περικλής

Καλλιρρόη Μυριαγκού … Χρυσάνθη

Ανδρέας Νάτσιος … κυρ Μανωλάκης

Κώστας Ανταλόπουλος … εργοδότης

Αντίνοος Αλμπάνης … δικηγόρος

Βασίλης Βασιλάκης … υπεύθυνος κέντρου

Μαριάννα Δημητρίου … λουλουδού

Νατάσα Ζάγκα … δημοσιογράφος

Αντώνης Τσιοτσιόπουλος …. ροδακινάς

Γιώργος Καφετζόπουλος … δημοσιογράφος

Μαρία Αποστολακέα … δημοσιογράφος

Κεντρικό Επιτελείο:

Σενάριο: Αλέξης Καρδαράς

Παραγωγή: Ελένη Κοσσυφίδου, Κωνσταντίνος Μωριάτης

Μουσική: Μίνως Μάτσας

Φωτογραφία: Σίμος Σαρκετζής

Μοντάζ: Ιωάννα Σπηλιοπούλου

Σκηνικά: Κωνσταντίνος Παπαγεωργίου

Κοστούμια: Βασίλης Μπαρμπαρίγος

Διεθνής Κριτική (μ.ο.): Αρνητική.

Τίτλοι

  • Αυθεντικός Τίτλος: Φαντασία
  • Διεθνής Τίτλος: Fantasia

Παραλειπόμενα

  • Στην ταινία κάνει το ντεμπούτο της στον κινηματογράφο ως πρωταγωνίστρια η τραγουδίστρια Ρένα Μόρφη (από το συγκρότημα Imam Baildi) ή αλλιώς γνωστή ως Σούλη Ανατολή.
  • Για τις ανάγκες του ρόλου του, ο Στέλιος Μάινας παρακολούθησε επί τέσσερις μήνες εντατικά μαθήματα μπουζουκιού.
  • Ορισμένες σκηνές της ταινίας γυρίστηκαν στην «Κοκκινιώτισσα», το τελευταίο εναπομείναν αυθεντικό λαϊκό κέντρο του Πειραιά.
  • Για τις ανάγκες των γυρισμάτων χρειάστηκαν 35.000 γαρίφαλα και 2.000 πιάτα για σπάσιμο.
  • Δημήτρης Μοθωναίος, Mανώλης Καραντίνης, Ελένη Πετρουλά, Αντώνης Καρπετόπουλος και Γιάννης Ζουμπουλάκης κάνουν περάσματα εν είδει φιλικής συμμετοχής.
  • Κόβοντας 14.687 εισιτήρια, ήρθε στην 4η θέση ανάμεσα στις ελληνικές παραγωγές της χρονιάς.
  • Το 2022, μετατράπηκε σε μίνι σειρά τριών επεισοδίων για λογαριασμό του Ant1. Σε αυτήν προστέθηκαν κομμένες σκηνές.

Μουσικά Παραλειπόμενα

  • Ο Μίνως Μάτσας έγραψε τα αυθεντικά τραγούδια, σε στοίχους δικούς του και των Σοφία Καψούρου, Αλέξη Καρδαρά και Μαρία Κίτσου. Το πρώτο σινγκλ είναι το Όλα Δικά Μας, ένα ντουέτο με τους Ρένα Μόρφη και Γιάννη Στάνκογλου. Ακολούθησε το Γυρισμός με τη Ρένα Μόρφη. Ορίτζιναλ είναι και τα: Ό,τι Θέλω θα το Πάρω (Γιάννης Στάνκογλου), Πάρε τις Βαλίτσες σου (Κώστας Τριανταφυλλίδης), Δεν Είχες τον Θεό σου (Ρένα Μόρφη), Καράβια στη Στεριά (Καλλιρρόη Μυριαγκού).
  • Ακούγονται επίσης επανεκτελέσεις τραγουδιών του Χιώτη, του Μητσάκη και του Μανίσαλη.
  • Στην ταινία ακούγεται, μεταξύ άλλων, το τραγούδι του Μανώλη Χιώτη, Σε Λίγα Δευτερόλεπτα. Σύμφωνα με την Πόλυ Πάνου, ο Χιώτης έγραψε για το τραγούδι αυτό μια τόσο δύσκολη εισαγωγή, ώστε να μην μπορεί να την παίξει κανείς άλλος εκτός από εκείνον.
  • Η Λιζέτα Καλημέρη αντικαθιστά στα τραγούδια τη Βίκυ Παπαδοπούλου.

Κριτικός: Σταύρος Γανωτής

Έκδοση Κειμένου: 5/1/2021

Τα δέκα χρόνια «διαλείμματος» του Αλέξη Καρδαρά δεν φαίνεται να του βγήκαν προς καλό. Τα σκηνοθετικά λάθη της Φαντασίας συγκρίνονται μόνο με αντίστοιχα του κωμικού εμπορικού κινηματογράφου μας, και όχι μιας ταινίας που θα ήθελε να πατάει και λίγο προς την ποιότητα. Και είναι τόσο τρανταχτά, που σχεδόν σβήνουν κάποιες επιμέρους αρετές, που δεν είναι όμως κι αυτές ασυνήθιστες στον ελλαδικό χώρο.

Μια καλή φωτογραφία, ένα καστ που έχει προσαρμοστεί για καλύτερα πράγματα, και μια ηχοληψία που σε κάνεις να βιώνεις τη μουσική είναι ό,τι έχει και δεν έχει να σου δώσει το φιλμ. Μέσα σε αυτά, η Ρένα Μόρφη κάνει ένα θετικό ντεμπούτο σε έναν χώρο που δεν είναι δικός της, έχοντας ένα πρόσωπο που γράφει όμορφα στον φακό, και μια προσήλωση σε έναν ρόλο που πιθανόν δεν την εξέφραζε απόλυτα. Κι αυτό μοιάζει να παρασέρνει και τον Μίνωα Μάτσα στη μουσική, αφού τα τραγούδια που της έχει γράψει δεν είναι αυτά που άκουγε ο Έλληνας στα «σκυλάδικα» και τις μεγάλες πίστες, αλλά περισσότερο πρόγονοι μιας πιο έντεχνης μελωδίας, από αυτές που θα ακμάσουν στα τέλη του 1990. Από την άλλη, με τραγούδι όπως αυτό που «ερμηνεύει» ο Στάνκογλου, δεν θα είχε κάνει καριέρα ούτε ως άνοιγμα του Πανταζή…

Και γενικά, αυτά δεν είναι τα στέκια του λαϊκού τραγουδιού που άκμασαν εκείνες τις εποχές, αλλά μια ιδέα τους και μάλιστα «ξώφαλτση». Είναι πολύ στιγμιαία (και επιτηδευμένα) εκείνα τα περιστατικά που μυρίζουν λαϊκάδικο εποχής 1980-90, κι όχι κάποιο πιο σύγχρονο. Επιπλέον, δεν υπάρχει εκείνο το σκοτάδι που χαρακτήριζε τη «νύχτα» ακόμα και υπό φως προβολέων. Πού είναι οι «νταβατζήδες», οι μπράβοι, τα μαχαίρια και οι καταχρήσεις, σήματα κατατεθέν της νυχτερινής κουλτούρας; Εδώ το κακό προέρχεται από απλές ξεροκεφαλιές, και δεν χαρακτηρίζει ποτέ το φιλμ. Δεν το κάνει ποτέ «επικίνδυνο». Αντί αυτών, έχουμε ένα σενάριο παρόμοιο με μελοδράματα της δεκαετίας του 1960, από αυτά που κανείς του χώρου δεν θέλει πλέον να θυμάται.

Και όλα αυτά θα αντέχονταν, μια και είναι ένα ρομάντζο μυθοπλαστικό, και όχι κάποια βιογραφία. Αλλά το χέρι του Καρδαρά είναι καταλύτης. Χάνονται συνεχώς ενδιάμεσες σκηνές, απαραίτητες για τη ροή όχι μόνο των γεγονότων, αλλά και της ψυχοσύνθεσης των ηρώων. Το συναίσθημα πάει περίπατο, με τους πρωταγωνιστές να τα δίνουν όλα… σε ψαλιδισμένη ταινία. Ούτε τη σχέση ανάμεσα στη Φωτεινή και τον Βλάσση ουσιαστικά αντιλαμβανόμαστε, ούτε το πώς εξελίσσεται η αγάπη ανάμεσα στη Φωτεινή και τον Νίκο, όλα αποσπασματικά και εντέλει αποστασιοποιημένα σαν σινε-ρομάντζο περιοδικού με κομμένες επιλεκτικά σελίδες.

Έτσι, πάει ακόμα μια ευκαιρία καλού ακριβού ελληνικού σινεμά, χωρίς στην ουσία να μπορεί κάποιος ρητά να καταδικάσει τον υπαίτιο. Γιατί ακόμα κι αν το σενάριο και η σκηνοθεσία εδώ κρίνονται του «πεταματού», είναι φανερό πως όλα ξεκίνησαν με ποιοτικό μεράκι. Η άγνωστη πορεία τους, όμως, καταλήγει δυστυχώς σε αυτό που είδαμε.

Βαθμολογία:


Γκαλερι φωτογραφιων

11 φωτογραφίες

Μοιραστειτε ενα σχολιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

2 Σχόλια

  1. Ανώνυμος 16 Ιανουαρίου 2021

    Απορώ πώς επιφανείς ηθοποιοί , Μάινας, Στάνκογλου δέχτηκαν να παίξουν σε τέτοιου επιπέδου ταινία;

    1. Σταύρος Γανωτής 16 Ιανουαρίου 2021

      Μην το λες, δεν είχε κακές προοπτικές. Αυτό δείχνει να στράβωσε από κακή διαχείριση υλικού.