Ο νεαρός Αρθούρος καταφέρνει να τραβήξει από την πέτρα το θρυλικό σπαθί εξκάλιμπερ και ανακηρύσσεται βασιλιάς της Αγγλίας. Έχοντας στο πλάι του τον μάγο Μέρλιν, τη σύζυγο του, Γκουίνεβιρ, και μια ομάδα διαλεκτών ιπποτών, αυτών της στρογγυλής τραπέζης, διοικεί με περισσή σύνεση. Όμως, η αληθινή του αποστολή είναι η ανεύρεση του Άγιου Δισκοπότηρου, του σκεύους που χρησιμοποίησε ο ίδιος ο Χριστός στο Τελευταίο Δείπνο.

Σκηνοθεσία:

John Boorman

Κύριοι Ρόλοι:

Nigel Terry … βασιλιάς Arthur

Nicol Williamson … Merlin

Helen Mirren … Morgana Le Fay

Nicholas Clay … Σερ Lancelot

Cherie Lunghi … βασίλισσα Guenevere

Paul Geoffrey … Σερ Perceval

Corin Redgrave … δούκας Cornwall

Patrick Stewart … βασιλιάς Leondegrance

Keith Buckley … Σερ Uryens

Clive Swift … Σερ Ector

Liam Neeson … Σερ Gawain

Gabriel Byrne … βασιλιάς Uther Pendragon

Robert Addie … πρίγκιπας Mordred

Katrine Boorman … Igrayne

Ciaran Hinds … βασιλιάς Lot

Κεντρικό Επιτελείο:

Σενάριο: Rospo Pallenberg, John Boorman

Παραγωγή: John Boorman

Μουσική: Trevor Jones

Φωτογραφία: Alex Thomson

Μοντάζ: John Merritt

Σκηνικά: Anthony Pratt

Κοστούμια: Bob Ringwood

 

  • Κυριότερη Προβολή στην Ελλάδα: Διανομή στις αίθουσες.
  • Παγκόσμια Κριτική Αποδοχή (Μ.Ο.): Θετική.

Τίτλοι

Αυθεντικός Τίτλος: Excalibur

Ελληνικός Τίτλος: Εξκάλιμπερ

Άμεσοι Σύνδεσμοι

Οι Ιππότες της Στρογγυλής Τραπέζης (1953)

Κάμελοτ (1967)

Λανσελότ, ο Πρώτος Ιππότης (1995)

Βασιλιάς Αρθούρος (2004)

Βασιλιάς Αρθούρος: Ο Θρύλος του Σπαθιού (2017)

Σεναριακή Πηγή

  • Βιβλίο: Le Morte d’Arthur του Thomas Malory.

Κύριες Διακρίσεις

  • Υποψήφιο για Όσκαρ φωτογραφίας.
  • Υποψήφιο για Bafta κοστουμιών.
  • Συμμετοχή στο διαγωνιστικό τμήμα του φεστιβάλ Κανών. Βραβείο καλλιτεχνικού επιτεύγματος.

Παραλειπόμενα

  • Γυρίστηκε εξολοκλήρου στην ιρλανδική ύπαιθρο, με τους περισσότερους από το καστ και το επιτελείο να κατάγονται από εκεί. Σημαντική ώθηση έδωσε στην τοπική κινηματογραφία, αναδεικνύοντας και νέους ηθοποιούς όπως τους Liam Neeson, Patrick Stewart, Gabriel Byrne και Ciaran Hinds.
  • Παρότι ήταν 35 ετών, ο Nigel Terry ερμηνεύει τον Αρθούρο από τα νεανικά του χρόνια ως το φινάλε του.
  • Επειδή εμφανίζονται η κόρη, ο γιος και η μητέρα του σκηνοθέτη, συνηθίζεται το φιλμ να αναφέρεται ως The Boorman Family Project.
  • Το 1969, ο Boorman παρουσίασε ένα τρίωρης διάρκειας σενάριο στη United Artists με επίκεντρο τον Μέρλιν, που όμως το απέρριψε λόγω κόστους, προσφέροντας του αντί για αυτό τον Άρχοντα των Δαχτυλιδιών. Ο δημιουργός προτίμησε να επιμείνει στο σενάριο του, που όμως δεν έβρισκε πουθενά ανταπόκριση. Εντέλει, το κείμενο αυτό αποτέλεσε τη βάση του Εξκάλιμπερ, με ιδέες όμως μαζί που είχε οραματιστεί για τον Άρχοντα, και συγκεκριμένα πλάνα από την κλασική κωμωδία των Monty Python, Το Αδελφάτο των Ιπποτών της Ελεεινής Τραπέζης.
  • Σύμφωνα με τον Boorman, η αρχική διάρκεια ήταν τριών ωρών, πριν αναγκαστεί να την περικόψει.
  • Ο σκηνοθέτης επέλεξε επίτηδες να φέρει σε αντίθεση τους Nicol Williamson και Helen Mirren ως Μέρλιν και Μοργκάνα, μια και ήξερε ότι είχαν προσωπικές διαφορές από μια παλιότερη θεατρική συνεργασία τους.
  • Η γυμνή σκηνή στο δάσος γυρίστηκε σε μια ιδιαιτέρως κρύα βραδιά, με τους ηθοποιούς να επιλέγουν να μην κάνουν πίσω.
  • Ο Neil Jordan ήταν ο σκηνοθέτης ενός ντοκιμαντέρ για τα γυρίσματα, με τίτλο The Making of Excalibur: Myth Into Movie (1981). Το 2013 κυκλοφόρησε και νέο ντοκιμαντέρ, αυτή τη φορά από τους Alec Moore, Mark Wright, με τίτλο Behind the Sword in the Stone.

Μουσικά Παραλειπόμενα

  • Πέρα από το αυθεντικό σκορ, χαρακτηριστική είναι η χρήση του O Fortuna (από το Carmina Burana) του Carl Orff και αποσπασμάτων από Richard Wagner.

Εξωτερικοί Σύνδεσμοι

Κριτικός: Σταύρος Γανωτής

Έκδοση Κειμένου: 29/1/2016

Η καλύτερη μεταφορά του διασημότερου βρετανικού μύθου, που κάποιοι θέλουν να εμπεριέχει μια δόση αλήθειας μέσα του. Ο Τζον Μπούρμαν θα τον δει σαν ένα σκοτεινό κι επιβλητικό παραμύθι, μη ενδιαφερόμενος για την όποια ιστορική του αλήθεια, με διφορούμενους ήρωες και μαγικές σκηνές. Πρώτο βέβαια έρχεται στη μνήμη το απόσπασμα από το «Carmina Burana» του Καρλ Ορφ. Τόσο όμως και η μουντή φωτογραφία, το ευέλικτο μοντάζ και γενικά μια σκηνοθεσία ραμμένη πλουμιστά στα μέτρα μιας μεσαιωνικής εικόνας συνθέτουν ό,τι πλουσιότερο θα μπορούσε να αγγίξει η φαντασία μας από κάτι παρόμοιο. Άγνωστοι τότε οι ηθοποιοί, με την Έλεν Μίρεν, τον Γκάμπριελ Μπερν και τον Λίαμ Νίσον να περιμένουν λίγο ακόμα καιρό για να αναγνωριστούν, και με τον Νικόλ Γουίλιαμσον να κερδίζει τα ερμηνευτικά φώτα ως Μέρλιν.

Μια αληθινά μαγική κινηματογραφική στιγμή, που πολλούς μπορεί να τους μπέρδεψε με το έρεβος που σκευάζει τα πάντα και δίνει την εντύπωση χάους, αλλά αν η φαντασία δεν παράγει κάτι σαν χάος, παύει να είναι αχαλίνωτη…

Βαθμολογία:


Γκαλερι φωτογραφιων

32 φωτογραφίες

Μοιραστειτε ενα σχολιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.