Η απόλυτη ιστορία Δαβίδ εναντίον Γολιάθ, βασισμένη στα θεότρελα, αληθινά γεγονότα μιας ομάδας καθημερινών ανθρώπων που αναστάτωσαν τη Wall Street και πλούτισαν μετατρέποντας την Gamestop (το γνωστό κατάστημα βιντεοπαιχνιδιών) στην πιο καυτή εταιρία του κόσμου. Στο επίκεντρο βρίσκεται ο Κιθ Γκιλ, ο οποίος αρχίζει να δημοσιεύει στο διαδίκτυο τις επενδύσεις του. Η δημοφιλία των επενδυτικών του συμβουλών εκτοξεύεται, εκείνος και όσοι τον ακολουθούν πλουτίζουν, μέχρι τη στιγμή που οι εκατομμυριούχοι αρχίζουν να αντιδρούν και οι δύο πλευρές έρχονται αντιμέτωπες με συγκλονιστικές αλλαγές.
Σκηνοθεσία:
Craig Gillespie
Κύριοι Ρόλοι:
Paul Dano … Keith Gill
Pete Davidson … Kevin Gill
Vincent D’Onofrio … Steve Cohen
America Ferrera … Jennifer ‘Jenny’ Campbell
Nick Offerman … Ken Griffin
Anthony Ramos … Marcus Barcia
Sebastian Stan … Vlad Tenev
Shailene Woodley … Caroline Gill
Seth Rogen … Gabe Plotkin
Dane DeHaan … Brad
Myha’la Herrold … Riri
Rushi Kota … Baiju Bhatt
Talia Ryder … Harmony Williams
Clancy Brown … Steve Gill
Kate Burton … Elaine Gill
Olivia Thirlby … Yaara Plotkin
Κεντρικό Επιτελείο:
Σενάριο: Lauren Schuker Blum, Rebecca Angelo
Παραγωγή: Craig Gillespie, Aaron Ryder, Teddy Schwarzman
Μουσική: Will Bates
Φωτογραφία: Nicolas Karakatsanis
Μοντάζ: Kirk Baxter
Σκηνικά: Scott Kuzio
Κοστούμια: Kameron Lennox
Διεθνής Κριτική (μ.ο.): Θετική.
Τίτλοι
- Αυθεντικός Τίτλος: Dumb Money
- Ελληνικός Τίτλος: Αουτσάιντερς
Σεναριακή Πηγή
- Βιβλίο: The Antisocial Network: The GameStop Short Squeeze and the Ragtag Group of Amateur Traders That Brought Wall Street to Its Knees του Ben Mezrich.
Παραλειπόμενα
- Το 2021 ήταν η Metro-Goldwyn-Mayer Pictures που είχε ανακοινώσει πως είχε τα δικαιώματα του βιβλίου (μια έκδοση της ίδιας χρονιάς), με τον παραγωγό Michael De Luca του The Social Network ως παραγωγό. Το 2022 όμως, που υπέγραψε και ο Craig Gillespie, στούντιο και παραγωγός αποχώρησαν, με την Black Bear Pictures να αναλαμβάνει, και μέσω της αγοράς του φεστιβάλ του Τορόντο, να βρίσκει χρηματοδότηση από τη Sony Pictures.
Κριτικός: Ορέστης Μαλτέζος
Έκδοση Κειμένου: 2/10/2023
Δεν θα καυχηθώ ότι γνωρίζω πολλά γύρω από το χρηματιστήριο, ούτε καν περισσότερα από την τυχαία σερβιτόρα που ρωτά με ενδιαφέρον τον Κιθ Γκιλ, τον πρωταγωνιστή που υποδύεται ο Paul Dano, γιατί είναι τόσο ενθουσιασμένος με τη μετοχή της Gamestop που αγόρασε. Οπότε αφέθηκα στην ταινία τού πάντα αξιόπιστου Craig Gillespie να με εισάγει στον κόσμο της και να μάθω τι σημαίνει ο όρος “dumb money” που αποτελεί και τον τίτλο της. Αυτό που μπορώ όμως να κάνω είναι να προσεγγίσω το πώς παρουσιάζει τον κόσμο αυτόν ο Gillespie, σε σχέση με παρόμοια κινηματογραφικά εγχειρήματα και εντέλει με τι αντίκτυπο.
Το σενάριο της αληθινής ιστορίας των μικροεπενδυτών που τάραξαν συθέμελα τα μεγάλα κεφάλια της Wall Street βασίζεται ως είθισται σε βιβλίο, και μάλιστα του Ben Mezrich, από βιβλίο του οποίου προήλθε και το “The Social Network” του David Fincher. Εκεί που ο Aaron Sorkin έχτισε με αφορμή τα γεγονότα της ίδρυσης της μεγαλύτερης τότε πλατφόρμας κοινωνικής δικτύωσης μια συναρπαστική ιστορία φιλοδοξίας και προδοσίας, οι “Αουτσάιντερς” ακολουθούν πιστά ένα σύνολο καλοσχεδιασμένων σκηνοθετικών κανόνων ώστε να παρουσιαστεί μια κωμωδία που αποφεύγει να δώσει βάρος σε ορισμούς και διαδικασίες.
Η ταινία διαθέτει ένα πολυπληθές καστ που το διαχωρίζει σε δύο αντίπαλα στρατόπεδα με βάση την καθαρή τους αξία, η οποία εμφανίζεται στην οθόνη πλάι στο όνομα του καθενός. Η διαρκής σύγκριση αυτών των ακραία διαφορετικών οικονομικών μεγεθών δημιουργεί την εμπλοκή του θεατή σε όσα παρακολουθεί πατώντας στην συναισθηματική του σύμπλευση με τους αουτσάιντερς -όπως τουλάχιστον θέλω να πιστεύω-, με τρόπο ώστε κάθε χαρακτήρας να εκπροσωπείται ως οντότητα μέσω του συνόλου του, δηλαδή τον hedge-fund ή τον μικροεπενδυτή, ή με την απλότητα που επιτάσσει η ταινία και κατ’ επέκταση η απανθρωπιά της καπιταλιστικής κοινωνίας, τον “εμίρη” και τον “κακομοίρη”.
Είναι γεγονός ότι σε ένα σενάριο όπου δεν εντοπίζεται κάποιο ισχυρό θεματικό υπόβαθρο, ο Gillespie ανακαλύπτει έναν άκρως ενδιαφέροντα τρόπο για αφηγηθεί την ιστορία, οδηγώντας το σασπένς με βάση το πόσο εξωφρενικά και απροσδόκητα κλιμακώνεται. Το κωμικό στοιχείο αξιοποιείται ώστε να αντικαταστήσει την έλλειψη ολοκληρωμένων χαρακτήρων, αφού ακόμα και ο Κιθ Γκιλ αντιμετωπίζεται ως ένα ισόποσο κομμάτι με τους υπόλοιπους αουτσάιντερς. Δημιουργείται έτσι η ατμόσφαιρα μιας ομαδικής σύμπνοιας ανώνυμων καθημερινών ανθρώπων ενωμένων για έναν κοινό σκοπό. Η μοναδική σκηνή μιας τυχαίας συνάντησης δύο εξ αυτών σε ένα βενζινάδικο χωρίς να γνωρίζουν ότι συμμετέχουν στο ίδιο παιχνίδι εντείνει την αίσθηση ότι, ως αουτσάιντερς της ζωής, μας ενώνουν περισσότερα από όσα μας χωρίζουν.
Φαντάζει ίσως απλοϊκός τρόπος να βασίσει κανείς την ταινία του σε κάτι που αν το αποδομήσεις είναι η απλή εξιστόρηση ενός αληθινού περιστατικού, το αποτέλεσμα του οποίου φαντάζει μάλλον εξιδανικευμένο, αλλά ο Gillespie κάνει με πλήρη επίγνωση επιλογές που δικαιώνουν την ταινία παρά την εκθέτουν. Το αποτέλεσμα σίγουρα υπολείπεται σε σχέση με τις προηγούμενες ταινίες του, εντούτοις φανερώνει τη σκηνοθετική του δύναμη ακόμα και έχοντας ως έντιμο κίνητρο να παρουσιάσει απλά κάτι αληθινά διασκεδαστικό, τόσο για τον θεατή όσο και για τον ίδιο.
Βαθμολογία: