Ατλάντα 1948. Η Κα Ντέιζι, μια ηλικιωμένη εβραία χήρα, καταστρέφει τον περίτεχνο κήπο της γειτόνισσας με το αυτοκίνητό της, και ο γιος της, ο Μπούλι, επιμένει να της προσλάβει έναν οδηγό παρά τις αντιρρήσεις της. Προσλαμβάνει λοιπόν έναν σοφέρ, τον «έγχρωμο» Χόουκ. Αρχικά, η Ντέιζι αρνείται κάθε είδους συναναστροφή με τον Χόουκ, σιγά σιγά όμως καταφέρνει να την κερδίσει με τους καλούς του τρόπους. Στο βάθος του χρόνου χτίζεται μια βαθιά σχέση συνεννόησης και φιλίας μεταξύ τους.
Σκηνοθεσία:
Bruce Beresford
Κύριοι Ρόλοι:
Jessica Tandy … Daisy Werthan
Morgan Freeman … Hoke Colburn
Dan Aykroyd … Boolie Werthan
Patti LuPone … Florine Werthan
Esther Rolle … Idella
Κεντρικό Επιτελείο:
Σενάριο: Alfred Uhry
Παραγωγή: Lili Fini Zanuck, Richard D. Zanuck
Μουσική: Hans Zimmer
Φωτογραφία: Peter James
Μοντάζ: Mark Warner
Σκηνικά: Bruno Rubeo
Κοστούμια: Elizabeth McBride
Διεθνής Κριτική (μ.ο.): Πολύ θετική.
Τίτλοι
- Αυθεντικός Τίτλος: Driving Miss Daisy
- Ελληνικός Τίτλος: Ο Σωφέρ της Κας Νταίζυ [αυθεντικός]
- Εναλλακτικός Ελλ. Τίτλος: Ο Σοφέρ της Κυρίας Ντέιζι
Σεναριακή Πηγή
- Θεατρικό: Driving Miss Daisy του Alfred Uhry.
Κύριες Διακρίσεις
- Όσκαρ καλύτερης ταινίας, πρώτου γυναικείου ρόλου (Jessica Tandy), διασκευασμένου σεναρίου και μακιγιάζ. Υποψήφιο για πρώτο αντρικό ρόλο (Morgan Freeman), δεύτερο αντρικό ρόλο (Dan Aykroyd), μοντάζ, σκηνικά και κοστούμια.
- Χρυσή Σφαίρα καλύτερης ταινίας (κωμωδία/μιούζικαλ), πρώτου αντρικού ρόλου (Morgan Freeman) και πρώτου γυναικείου ρόλου (Jessica Tandy), αμφότερα στην ίδια κατηγορία.
- Βραβείο Bafta πρώτου γυναικείου ρόλου (Jessica Tandy). Υποψήφιο για καλύτερη ταινία, σκηνοθεσία και σενάριο.
- Συμμετοχή στο διαγωνιστικό τμήμα του φεστιβάλ Βερολίνου. Βραβείο ερμηνείας στο ζευγάρι Jessica Tandy και Morgan Freeman.
- Καλύτερη ταινία από την Ένωση Παραγωγών Αμερικής.
Παραλειπόμενα
- Η ταινία πέτυχε μια νίκη πέρα από κάθε προγνωστικό στα Όσκαρ (ως κύριο φαβορί κατέβαινε το Γεννημένος την 4η του Ιούλη), η οποία σημάδεψε τον θεσμό, και είναι σημείο αναφοράς για τους μελετητές του.
- Μοναδική ταινία που προέρχεται από off-Broadway παράσταση (στην οποία έπαιζε πάλι ο Morgan Freeman) και κέρδισε το Όσκαρ καλύτερης ταινίας.
- Ήταν η δεύτερη φορά -από το 1932 που ήταν η πρώτη- που μια ταινία πετύχαινε την οσκαρική νίκη δίχως υποψηφιότητα στη σκηνοθεσία (κάτι που θα καταφέρει πολύ αργότερα και η παρεμφερούς θέματος ταινία Το Πράσινο Βιβλίο, αλλά και πιο πριν το Επιχείρηση: Argo).
- Η Jessica Tandy, στα 81 της, έγινε η γηραιότερη νικήτρια Όσκαρ πρώτου γυναικείου ρόλου. Κι όμως ήταν τόσο σίγουρη ότι δεν θα το πάρει, που είχε βάλει στοίχημα χίλια δολάρια με τον ατζέντη της.
- Πρόκειται για την πιο πρόσφατη επικράτηση στο κύριο Όσκαρ ταινίας χαρακτηρισμού PG. Όλοι οι νικητές έκτοτε είναι είτε PG-13 είτε R.
- Katharine Hepburn, Bette Davis, Lucille Ball, Lauren Bacall και Angela Lansbury έδειξαν ενδιαφέρον για τον πρώτο ρόλο.
- Η Warner Bros. είχε σκεφτεί και την εκδοχή να είναι η Bette Midler και ο Eddie Murphy στους δύο κεντρικούς ρόλους.
- Ο ρόλος της Φλορίν δεν υπάρχει στο θεατρικό. Γράφτηκε ειδικά για την Patti LuPone.
- Με ένα κόστος 7,6 εκατομμυρίων δολαρίων, είχε πετύχει εισπράξεις 145,8.
- Το 2015, το Hollywood Reporter διεξήγαγε ψηφοφορία ανάμεσα σε εκατοντάδες μέλη της ακαδημίας των Όσκαρ, ζητώντας τους να επιλέξουν εκ νέου πάνω σε παρελθόντες λίστες υποψηφίων. Αυτή τη φορά επιλέχθηκε το Αριστερό μου Πόδι.
Μουσικά Παραλειπόμενα
- Ο Hans Zimmer δεν χρησιμοποίησε καθόλου ορχήστρα για το σκορ, αφού όλο είναι παιγμένο σε συνθεσάιζερ, με ερμηνευτή τον ίδιον.
- Παρότι έμελλε να μείνει κλασικό, πολλοί εντόπισαν ομοιότητες του κεντρικού θέματος με το αφροαμερικανικό φολκλόρ τραγούδι του 190υ αιώνα Shortnin’ Bread.
Κριτικός: Χάρης Καλογερόπουλος
Έκδοση Κειμένου: 29/4/2014
Πάνω σε διασκευή θεατρικού από τον ίδιο τον συγγραφέα του, Άλφρεντ Γιούρι, ο αυστραλός σκηνοθέτης Μπρους Μπέρεσφορντ κατάφερε να αποδώσει τις κοινωνικές αλλαγές στην Αμερική της δεκαετίας του 1950, και μάλιστα στην Ατλάντα, χωρίς ίχνος πολιτικολογίας, μελετώντας δύο χαρακτήρες και οδηγώντας στα πλάνα του τους δυο ηθοποιούς σε ένα απόγειο υπαινικτικής ερμηνείας. Μια σχέση Εβραίας και έγχρωμου, αρχόντισσας και υπαλλήλου, που ξεκινά από την πλήρη απόσταση και δυσαρέσκεια της κυρίας και την καλών προθέσεων διπλωματία του σοφέρ, μέχρι τη σταδιακή επαφή τους μέσα από τα πιο βαθιά ανθρώπινα συναισθήματα και απολογισμούς ζωής. Τουλάχιστον στην Αμερική, σπάνια η εναλλαγή πλάνων μεταξύ δυο ανθρώπων απέδωσε τόση εσωτερική περιπέτεια και με τόσο ήσυχο επιφανειακά τρόπο. Όσκαρ καλύτερης ταινίας και πρώτου ρόλου για την 80χρονη τότε Τζέσικα Τάντι (η μητέρα στα «Πουλιά» του Χίτσκοκ) και υποψηφιότητα για τον Μόργκαν Φρίμαν.
Βαθμολογία: