Μετά από χρόνια καρτερικής αναμονής, η αστρονόμος Ελέανορ Άρογουεϊ λαμβάνει ένα μήνυμα από το… μακρινό διάστημα. Με τη βοήθεια των συναδέλφων της, κατορθώνει να αποκρυπτογραφήσει το μήνυμα, που αναφέρεται στην κατασκευή μιας μυστηριώδους μηχανής. Η απορία για τον σκοπό αυτής της μηχανής είναι προφανής: πρόκειται για το ενδεχόμενο αφανισμού του ανθρώπινου είδους ή σημαίνει το τέλος της προκατάληψης και της δεισιδαιμονίας; Αποφασισμένη να ανακαλύψει την αλήθεια, η Ελέανορ αποφασίζει να επικοινωνήσει με τους εξωγήινους.

Σκηνοθεσία:

Robert Zemeckis

Κύριοι Ρόλοι:

Jodie Foster … Δρ Eleanor ‘Ellie’ Ann Arroway

Matthew McConaughey … Palmer Joss

David Morse … Ted Arroway

Tom Skerritt … Δρ David Drumlin

James Woods … Michael Kitz

John Hurt … S.R. Hadden

William Fichtner … Kent Clarke

Angela Bassett … Rachel Constantine

Jake Busey … Joseph

Rob Lowe … Richard Rank

Geoffrey Blake … Fisher

Max Martini … Willie

Jena Malone … Eleanor ‘Ellie’ Ann Arroway (νεαρή)

Κεντρικό Επιτελείο:

Σενάριο: James V. Hart, Michael Goldenberg

Στόρι: Carl Sagan, Ann Druyan

Παραγωγή: Steve Starkey, Robert Zemeckis

Μουσική: Alan Silvestri

Φωτογραφία: Don Burgess

Μοντάζ: Arthur Schmidt

Σκηνικά: Ed Verreaux

Κοστούμια: Joanna Johnston

 

  • Κυριότερη Προβολή στην Ελλάδα: Διανομή στις αίθουσες.
  • Παγκόσμια Κριτική Αποδοχή (Μ.Ο.): Θετική.

Τίτλοι

Αυθεντικός Τίτλος: Contact

Ελληνικός Τίτλος: Επαφή

Σεναριακή Πηγή

  • Μυθιστόρημα: Contact του Carl Sagan.

Κύριες Διακρίσεις

  • Υποψήφιο για Όσκαρ ήχου.
  • Υποψήφιο για Χρυσή Σφαίρα πρώτου γυναικείο ρόλου (Jodie Foster) σε δράμα.

Παραλειπόμενα

  • Το έργο του Carl Sagan έχει μεγάλη ιστορία. Άρχισε να γράφεται το 1979 ως σενάριο για τον παραγωγό Peter Guber. Στο προσκήνιο ήρθε έπειτα η Warner που το έδωσε στον Roland Joffe. Τόσο αυτός, όσο κι ο George Miller στη συνέχεια απέτυχαν να το βάλουν μπρος. Ενδιάμεσα, ο Sagan είχε απογοητευτεί και αποφάσισε το 1985 να το εκδώσει ως μυθιστόρημα. Τελικά, το έργο δόθηκε στον Zemeckis (που προηγουμένως είχε αρνηθεί να το αναλάβει), με αντίτιμο τον πλήρη καλλιτεχνικό έλεγχο του δημιουργού στην ταινία.
  • Η Jodie Foster είχε ήδη προσεγγισθεί όταν σκηνοθέτης ήταν ο George Miller. Δίπλα της αναμένονταν να παίζει ο Ralph Fiennes.
  • Η Foster, πριν ξεκινήσει οτιδήποτε, συνάντησε τη Δρ Jill Tarter του ινστιτούτου ΣΕΤΙ, μια και αυτή ήταν που ενέπνευσε τον χαρακτήρα της εξαρχής.
  • Κατά τη διάρκεια του σχεδιασμού, το επιτελείο παρακολούθησε το 2001: Η Οδύσσεια του Διαστήματος για έμπνευση.
  • Η Jodie Foster δήλωσε προβλήματα στην προσαρμογή με την “μπλε οθόνη” των ψηφιακών εφέ, μια και ήταν η πρώτη της φορά σε κάτι παρόμοιο.
  • Η ταινία ανανέωσε τις πωλήσεις του βιβλίου του Sagan, που βρέθηκε ξανά το 1997 στις λίστες των μπεστ-σέλερ.
  • Τον Δεκέμβριο του 1996, ο Francis Ford Coppola μήνυσε τη Warner Bros. και τον Sagan (που μόλις είχε φύγει από τη ζωή), υποστηρίζοντας ότι το βιβλίο βασίστηκε σε στόρι που το ζεύγος Sagan ετοίμαζε για δική του τηλεοπτική εκπομπή το 1975, με τίτλο First Contact. Δύο χρόνια μετά, το δικαστήριο αποφάνθηκε κατά του Coppola, με πολλαπλή αιτιολογία που δεν τον δικαίωνε σε κανένα σημείο, ακόμα κι αν οι ισχυρισμοί του ήταν αληθείς.
  • Η ΝΑΣΑ έβγαλε ανακοίνωση σχετικά με τη χρήση “φιαλιδίου κυανίου” για τους αστροναύτες στην ταινία. Όπως εξήγησαν, ποτέ δεν συμβαίνει κάτι τέτοιο, αλλά και στην περίπτωση που κάποιος αστροναύτης θα ήθελε να φύγει από τη ζωή αυτοβούλως, απλά θα έκοβε το οξυγόνο του.

Εξωτερικοί Σύνδεσμοι

Κριτικός: Σταύρος Γανωτής 

Έκδοση Κειμένου: 2/3/2009

Ένα από τα πιο ουσιαστικά μυθιστορήματα πάνω στην ανίχνευση εξωγήινης ζωής, είναι και το μόνο που έγραψε ο διάσημος επιστήμονας Καρλ Σαγκάν το 1985. Ο ίδιος επιμελήθηκε και το στόρι της ταινίας του Ζεμέκις, μαζί με τη σύζυγο του, και πιστεύω ότι θα ήταν περήφανος αν ο θάνατος δεν τον προλάβαινε πριν από την ημερομηνία εξόδου του έργου.

Ο Ζεμέκις, με μόνο αρνητικό σημείο τον συμβατικό τρόπο που βλέπει τις ταινίες του (κάτι δυστυχώς που βγαίνει κι εδώ), κάνει μια ταινία σεναρίου που προσπαθεί με ευελιξία να διαβάσει υψηλές έννοιες. Βέβαια δεν είναι και Ταρκόφκι να αγγίξει έναν σινεφιλισμό, αλλά πόσες φορές είχαμε την ευκαιρία να δούμε μια αμερικανική ταινία επιστημονικής φαντασίας να υποβιβάζει τα εφέ για χάρη του μηνύματος; Θα πιάσετε τον εαυτό σας να κάνει σκέψεις πάνω στην ίδια την ύπαρξη, και αν αφεθείτε στο σουρεαλιστικό φινάλε, θα ανιχνεύσετε μια ιδέα από τη νοηματική του 2001: Οδύσσεια του Διαστήματος. Η Φόστερ είναι αληθινά καλή, αλλά και οι δεύτεροι ρόλοι λειτουργούν άψογα, πλην του ΜακΚόναχι που βρίσκεται σε λάθος έργο. Όπως και να ‘χει, δείτε το!

Βαθμολογία:


Γκαλερι φωτογραφιων

26 φωτογραφίες

Μοιραστειτε ενα σχολιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.