Ο Σανγκίν είναι ο ιδιοκτήτης ενός πλυσταριού, αλλά ενεργοποιείται και ως εθελοντής για την παρακείμενη του εκκλησία, όπου εργάζεται ο φίλος του, Ντονγκσού. Οι δυο τους όμως συντηρούν μια παράλληλη μπίζνα, που δεν είναι διόλου νόμιμη. Μια στο τόσο, ο Σανγκίν κλέβει μωρά μέσα από το κουτί ανώνυμων υιοθεσιών της εκκλησίας, με τον φίλο του να σβήνει από την κάμερα ασφαλείας τα πειστήρια της παρουσίας του μωρού. Στη συνέχεια τα “κλοπιμαία” οδηγούνται στη μαύρη αγορά. Αυτή τη φορά, όμως, η νεαρή μητέρα που είχε αφήσει το μωρό της επιστρέφει να το πάρει πίσω, και πέφτει πάνω τους. Οι τρεις τους τώρα απαρτίζουν μια παρέα που θα πάρει τους δρόμους με ένα βανάκι, με μόνο σκοπό την αναζήτηση των κατάλληλων νέων γονιών. Την ίδια όμως ώρα, δύο ντετέκτιβ βρίσκονται στο κατόπι τους. 

Σκηνοθεσία:

Hirokazu Koreeda

Κύριοι Ρόλοι:

Song Kang-ho … Ha Sang-hyun

Gang Dong-won … Dong-soo

Ji-eun Lee … Moon So-young

Bae Doona … ντετέκτιβ Su-jin

Lee Joo-young … ντετέκτιβ Lee

Κεντρικό Επιτελείο:

Σενάριο: Hirokazu Koreeda

Παραγωγή: Eugene Lee

Μουσική: Jung Jae-il

Φωτογραφία: Hong Kyung-pyo

Μοντάζ: Hirokazu Koreeda

Σκηνικά: Mok-won Lee

Κοστούμια: Se-yeon Choi

Διεθνής Κριτική (μ.ο.): Θετική.

Τίτλοι

  • Αυθεντικός Τίτλος: Beurokeo
  • Ελληνικός Τίτλος: Τυχερό Αστέρι
  • Διεθνής Τίτλος: Broker

Κύριες Διακρίσεις

  • Βραβείο σκηνοθεσίας στα Ασιατικά Βραβεία. Υποψήφιο για πρωτοεμφανιζόμενη ηθοποιό (Ji-eun Lee).
  • Συμμετοχή στο διαγωνιστικό τμήμα του φεστιβάλ Κανών. Βραβείο αντρικής ερμηνείας (Song Kang-ho) και οικουμενικής επιτροπής.

Παραλειπόμενα

  • Η ιδέα για την ταινία είχε προκύψει για τον ιάπωνα Koreeda όταν έκανε έρευνα πάνω στο σύστημα υιοθεσιών της Ιαπωνίας για την ταινία Πατέρας και Γιος (2013), παρατηρώντας τις ομοιότητες με αυτό της Κορέας. Έτσι έμαθε και για το “κουτί μωρών”, που στην Ιαπωνία υπήρχε μόνο ένα και δέχονταν σφοδρή κριτική, ενώ στη Νότια Κορέα ήταν πιο δημοφιλές. Αυτό τον οδήγησε στην πρώτη του κορεατική ταινία, αλλά και δεύτερη -στη σειρά κιόλας- που δεν μιλάει ιαπωνικά μετά το γαλλόφωνο Η Αλήθεια (μέσα σε μια καριέρα άνω των 30 ετών).
  • Ο δημιουργός συνδέει θεματικά αυτή την ταινία του με το Κλέφτες Καταστημάτων, υπό την έννοια ότι και στις δύο ταινίες δημιουργείται μια αντισυμβατική οικογένεια από κοινωνικά απόκληρους.
  • Ο αρχικός τίτλος ήταν “Baby, Box, Broker”, αφού αυτά τα τρία “κλειδιά” είχε κατά νου σχεδιάζοντας το στόρι του. Ο τρόπος όμως που ανέπτυξε την πλοκή ήταν κι αυτός που τον ώθησε να επικεντρωθεί στον “μεσίτη”.
  • Παρότι ήταν υποψήφια ως πρωτοεμφανιζόμενη στα Ασιατικά Βραβεία, η ποπ-σταρ Ji-eun Lee δεν κάνει εδώ κινηματογραφικό ντεμπούτο (αυτό ήταν το 2019). Μόλις όμως εισχώρησε στο καστ, ο Koreeda έγραψε μια εξτρά σκηνή όπου η Lee ερμηνεύει ένα νανούρισμα (πρόκειται για το παραδοσιακό “Schlafe, mein Prinzchen, schlaf ein” από τη Γερμανία του 18ου αιώνα).
  • Το φινάλε άλλαξε πολλές μορφές μέχρι να έρθει η ώρα να γυριστεί, και σε αυτό βοήθησε τον σκηνοθέτη ο Song Kang-ho.
  • Ο Song Kang-ho έγινε ο πρώτος κορεάτης ηθοποιός που κέρδισε ποτέ το βραβείο ερμηνείας στις Κάνες.
  • Πρώτη ταινία του Hirokazu Koreeda που κατάφερε να κόψει πάνω από ένα εκατομμύριο εισιτήρια στη Νότια Κορέα. Διεθνώς το φιλμ εισέπραξε 18,2 εκατομμύρια δολάρια, με τα 4,4 να προέρχονται από την Ιαπωνία.

Κριτικός: Φίλιππος Χατζίκος

Έκδοση Κειμένου: 15/3/2023

Στο σινεμά του Χιροκάζου Κόρε-έντα δεν υπάρχουν απροσπέλαστες ηθικές γραμμές, ούτε διατυπώνονται αποδοκιμαστικές ή αποθεωτικές κρίσεις για τις επιλογές των χαρακτήρων. Οι ενέργειές τους τελούνται υπό το ασήκωτο βάρος μιας ανάγκης που πρέπει να εξυπηρετηθεί, συχνά βιοποριστικής, και ξετυλίγουν ένα κουβάρι συνεπειών με τις οποίες όλοι μαθαίνουν να πορεύονται. Οι δεσμοί του αίματος δεν είναι ισχυρότεροι από αυτούς που οι άνθρωποι δημιουργούν χωρίς την επιβολή της συγγένειας, το σπίτι συνήθως είναι ο χώρος που μπορεί να βρει κανείς την αγάπη. Πρόκειται για σινεμά ανθρωποκεντρικό, αφειδώς προικισμένο με συναίσθημα, το οποίο αφουγκράζεται βωβούς σπαραγμούς και αδιέξοδα, αναζητώντας λύσεις που δεν απαντούν στα μεγάλα ερωτήματα της ζωής, αλλά αποτελούν ένα στοργικό καταφύγιο για τους κάθε λογής ταλαιπωρημένους ανθρώπους.

Το Broker αποτελεί τη δεύτερη συναπτή απόπειρα του δημιουργού εκτός Ιαπωνίας, αλλά και την επιστροφή σε πιο γνώριμα αφηγηματικά μονοπάτια, μετά το γαλλόφωνο La Vérité. Είναι γυρισμένο στη Νότια Κορέα, με ένα αποτελεσματικότατο καστ του οποίου ηγείται ο εγνωσμένου κύρους Σονγκ Κανγκ-χο, και αντλεί την ιστορία του από ένα τρομακτικό κοινωνικό φαινόμενο: τα baby boxes. Νεαροί γονείς που αδυνατούν να φροντίσουν τα νεογέννητά τους, τα εναποθέτουν σε κουτιά με την ασφαλή ελπίδα ότι αυτά θα γνωρίσουν ένα καλύτερο μέλλον στην οικογένεια κάποιου που διαθέτει τους πόρους να τα φροντίσει, προορισμό στον οποίο θα φτάσουν χάρη στη μεσιτεία ανθρώπων που κατ’ επάγγελμα και με το αζημίωτο μεριμνούν για αυτό.

Στη δεύτερη δουλειά του μετά το Κλέφτες Καταστημάτων, με το οποίο απέσπασε και το ιερό δισκοπότηρο του art-house κινηματογραφικού στερεώματος στις Κάννες, ο Κόρε-έντα δεν κρύβει ιδιαίτερες εκπλήξεις, ούτε επεμβαίνει σημαντικά στην υφολογική πεπατημένη του. Οι προβληματισμοί περί βιολογικής και πραγματικής οικογένειας κάνουν άμεσα την εμφάνισή τους, ενώ στο κέντρο της αφήγησης τοποθετούνται οι γνωστοί του outsiders, άνθρωποι που κινούνται αναμφίβολα εκτός των νόμιμων ορίων, αλλά διατηρούν την καρδιά τους ζεστή, έχοντας αποφασίσει σχεδόν ακουσίως να μη θυσιάσουν κάθε ανθρωπιά προς όφελος της επιβίωσής τους. Η ικανότητά του να καταργεί μέσω ενός αφοπλιστικού συναισθηματισμού τις αυστηρές μανιχαϊστικές γραμμές παραμένει απαράμιλλη, ακόμα και αν δεν φτάνει σε συγκινησιακές κορυφώσεις που συναντούμε σε προηγούμενα μέρη της συμπαγούς φιλμογραφίας του.

Χωρίς, λοιπόν, να στερείται σεναριακών διευκολύνσεων που εκθέτουν την αφηγηματική του στιβαρότητα, το γλυκόπικρο road movie του Κόρε-έντα θέτει τους απρόθυμους χαρακτήρες του σε ένα ταξίδι ενσυναίσθησης, αξιοπρέπειας και ακατανίκητης συμπόνοιας, με αμφίβολο προορισμό και συνεχώς μεταβαλλόμενο σκοπό. Συγκινεί αβίαστα, με το τρόπο που υπενθυμίζει μια σπάνια δεξιότητα του συγκεκριμένου δημιουργού, ο οποίος δύναται να φλερτάρει αδιαλείπτως με το μελό στοιχείο, χωρίς ποτέ να αφήνεται ολοσχερώς στα χέρια του. Η αβίαστη ροή του, η αφηγηματική του οικονομία και η ευφάνταστη διαχείριση των τραγελαφικών απιθανοτήτων που οι περιθωριακοί διαβάτες συναντούν συμβάλλουν ώστε το «Τυχερό Αστέρι» να αγγίζει τις ευαίσθητες χορδές του κοινού, οδηγώντας το πιθανώς και στη μεγάλη εμπορική επιτυχία που σημείωσε στην αγορά της Νότιας Κορέας.

Βαθμολογία:


Γκαλερι φωτογραφιων

16 φωτογραφίες

Μοιραστειτε ενα σχολιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *