Μια δεκαετία σχεδόν μετά από τα γεγονότα του έτους 2152, η οικογένεια του Τζέικ Σάλι έρχεται αντιμέτωπη με νέα προβλήματά. Η μοίρας τους θέλει να δώσουν αγώνες για να παραμείνουν ζωντανοί, μια και η τραγωδία κρύβεται στο διάβα τους.

Σκηνοθεσία:

James Cameron

Κύριοι Ρόλοι:

Sam Worthington … Jake Sully

Zoe Saldana … Neytiri

Jack Champion … Miles ‘Spider’ Socorro

Sigourney Weaver … Kiri

Stephen Lang … συνταγματάρχης Miles Quaritch

Kate Winslet … Ronal

Cliff Curtis … Tonowari

CCH Pounder … Mo’at

Jamie Flatters … Neteyam

Britain Dalton … Lo’ak

Matt Gerald … δεκανέας Lyle Wainfleet

Joel David Moore … Δρ Norm Spellman

Giovanni Ribisi … Parker Selfridge

Dileep Rao … Δρ Max Patel

Edie Falco … στρατηγός Frances Ardmore

Brendan Cowell … λοχαγός Mick Scoresby

Jemaine Clement … Δρ Ian Garvin

Trinity Jo-Li Bliss … Tuktirey

Bailey Bass … Tsireya

Filip Geljo … Aonung

Duane Evans Jr. … Rotxo

Oona Chaplin … Varang

Keston John … Va’ru

Chloe Coleman … Lo’ak (νεαρός)

Κεντρικό Επιτελείο:

Σενάριο: James Cameron, Rick Jaffa, Amanda Silver

Στόρι: James Cameron, Rick Jaffa, Amanda Silver, Josh Friedman, Shane Salerno

Παραγωγή: James Cameron, Jon Landau

Μουσική: Simon Franglen

Φωτογραφία: Russell Carpenter

Μοντάζ: David Brenner, James Cameron, John Refoua, Stephen E. Rivkin

Σκηνικά: Dylan Cole, Ben Procter

Κοστούμια: Bob Buck, Deborah Lynn Scott

Διεθνής Κριτική (μ.ο.): Θετική.

Τίτλοι

  • Αυθεντικός Τίτλος: Avatar: The Way of Water
  • Ελληνικός Τίτλος: Avatar: The Way of Water

Άμεσοι Σύνδεσμοι

  • Avatar (2009)
  • Avatar 3 (2024)
  • Avatar 4 (2026)
  • Avatar 5 (2028)

Σεναριακή Πηγή

  • Σενάριο (χαρακτήρες): Avatar του James Cameron.

Κύριες Διακρίσεις

  • Όσκαρ ειδικών εφέ. Υποψήφιο για καλύτερη ταινία, σκηνικά και ήχο.
  • Υποψήφιο για Χρυσή Σφαίρα καλύτερης ταινίας (δράμα) και σκηνοθεσίας.
  • Υποψήφιο για Bafta ήχου και ειδικών εφέ.

Παραλειπόμενα

  • Από το 2006 ο Cameron είχε δηλώσει πως ήθελε να υπάρξει τριλογία, αρκεί η πρώτη ταινία να πήγαινε καλά. Όταν το Avatar ξεπέρασε κάθε προσδοκία, ο καναδός σκηνοθέτης όρισε τα δύο σίκουελ για το 2014 και το 2015, σκοπεύοντας να τα γυρίσει ταυτόχρονα. Το 2013, αναγγέλθηκαν τα γυρίσματα για τη Νέα Ζηλανδία, πετυχαίνοντας μια μεγάλη συμφωνία με τη χώρα της Ωκεανίας προς όφελος τόσο αυτής όσο και της παραγωγής. Κι ενώ η σειρά έφτασε να μετράει 4 πιθανά σίκουελ στον σχεδιασμό (με συνολικό μπάτζετ 1 δις δολάρια -250 εκατομμύρια το καθένα), ο Cameron επικαλέστηκε “δύσκολο γράψιμο” (ενδιάμεσα προέκυψε και το τηλεοπτικό Dark Angel) και όλα πήγαιναν από έτος σε έτος.
  • Από το 2012, ο Cameron ανέφερε ότι το δεύτερο μέρος θα έκλεινε το πρώτο, και τα υπόλοιπα σίκουελ θα επέκτειναν το σύμπαν της σειράς (ακολουθώντας όμως τους ίδιους χαρακτήρες). Τα σενάρια ανατέθηκαν εξαρχής ώστε να είναι έτοιμα πριν τα γυρίσματα του δεύτερου μέρους, με αυτό του πρώτου σίκουελ να παίρνει έναν ολόκληρο χρόνο. Όλη αυτή η διαδικασία, στην οποία ο δημιουργός απείλησε να απολύσει όλους τους σεναριογράφους, ολοκληρώθηκε το 2017.
  • Η Sigourney Weaver επιστρέφει και εδώ, αλλά όχι στον ίδιο ρόλο. Αυτή τη φορά είναι μια νεαρή ιθαγενής. Επιστροφή και για τον Stephen Lang, παρότι και ο δικός του χαρακτήρας είχε πεθάνει, μια τύχη που δεν είχε η Michelle Rodriguez.
  • Όλο το παιδικό καστ πέρασε ειδική εκπαίδευση 6 μηνών για υποθαλάσσιες σκηνές. Ακόμα και η -τότε- 7χρονη Trinity Bliss χρειάστηκε να μάθε να κρατάει την ανάσα της επί 2 έως 4 λεπτά.
  • Η Kate Winslet ενώνει εκ νέου δυνάμεις με τον Cameron μετά τον Τιτανικό, ερμηνεύοντας για πρώτη φορά ρόλο σε performance-capture. Ήταν βέβαια γνωστός ο δισταγμός της μετά από εκείνη την εμπειρία να συνεργαστεί ξανά με τον Καναδό, αλλά όλα άλλαξαν το 2017 όταν ο σκηνοθέτης εμφανίστηκε σε φιλανθρωπική εκδήλωση στη Γαλλία, την οποία φιλοξενούσαν εκείνη και ο Leonardo DiCaprio.
  • Το 2018 ανακοινώθηκε η συμμετοχή της Michelle Yeoh (ως Karina Mogue), αλλά αργότερα ξεκαθαρίστηκε ότι θα εμφανίζεται στα υπόλοιπα σίκουελ.
  • Το 2019, ο ίδιος ο Vin Diesel μίλησε για τη συμμετοχή του σε ζωντανό ρόλο, χωρίς όμως να γνωρίζει το ποια σίκουελ αυτή θα αφορά.
  • Ο Edward Norton αποκάλυψε ότι αρνήθηκε να συμπεριληφθεί στο καστ, επειδή ενδιαφέρονταν μόνο για τον ρόλο ενός Να’βι, που όμως δεν υπήρχε διαθέσιμος.
  • Τα γυρίσματα μπήκαν μπρος το 2017 στην Καλιφόρνια, και συγκεκριμένα στην παραλία Μανχάταν. Επίσημα ήταν ταυτόχρονη έναρξη κι αυτών του Avatar 3. Οι πρώτες σκηνές που γυρίστηκαν αφορούσαν υποθαλάσσιο performance-capture, με τη Winslet να σπάει το κινηματογραφικό ρεκόρ του Tom Cruise, κρατώντας πάνω από 7 λεπτά την αναπνοή της κάτω από το νερό. Τον Φεβρουάριο του 2019 τα γυρίσματα μεταφέρθηκαν στη Νέα Ζηλανδία, όπου έλαβαν χώρα όλες οι ζωντανές σκηνές του δεύτερου και του τρίτου μέρους. Ο COVID-19 προκάλεσε την προσωρινή διακοπή τους, αλλά τόσο στην Καλιφόρνια όσο και τη Νέα Ζηλανδία ολοκληρώνονταν περιφερειακές δραστηριότητες, όπως τα ψηφιακά εφέ (και πάλι από τη Weta Digital).
  • Σύμφωνα με το κέντρο κινηματογράφου της Νέας Ζηλανδίας, οι δύο αυτές ταινίες απέφεραν στο κινηματογραφικό ταμείο της χώρας πάνω από 140 εκατομμύρια δολάρια Ν.Ζ., κι ενώ όλη τριλογία του Άρχοντα των Δαχτυλιδιών είχε επιφέρει 161. Η αντιπολίτευση όμως κατηγόρησε την κυβέρνηση πως στερούσε σημαντικά κεφάλαια από άλλους τομείς της οικονομίας για χάρη του κινηματογραφικού προγράμματος.
  • Αναφέρθηκε ότι ο Cameron σκόπευε να προβληθεί η ταινία σε τρισδιάστατο που δεν θα χρειάζονταν τα ειδικά γυαλιά. Αργότερα όμως το διέψευσε, ομολογώντας ότι δεν υπάρχει ακόμα τέτοια τεχνολογία.
  • Η Zoe Saldana είδε πρώτη τα 20 αρχικά λεπτά από την ταινία τον Δεκέμβριο του 2021, και ανέφερε στους θαυμαστές της ότι έμεινε άφωνη και την πήραν τα κλάματα.
  • Στα σχόλια που ακολούθησαν την αναγγελία πως η ταινία διαρκεί πάνω από 3 ώρες, ο Cameron απάντησε πως δεν θα έπρεπε κανείς να παραπονιέται όταν πλέον πολλοί -μεταξύ αυτών και τα παιδιά του- κάθονται επί ώρες στην τηλεόραση για binge-watch.
  • Τα 20th Century Studios κυκλοφόρησαν την ταινία και σε RealD 3D, Dolby Cinema, IMAX και IMAX 3D.
  • Μπορεί το κόστος να υπολογίστηκε ότι κυμάνθηκε από 300 έως 460 εκατομμύρια δολάρια, τα έσοδα όμως το θρόνιασαν στην τρίτη θέση των εμπορικότερων ταινιών όλων των εποχών. Συνολικά έφτασαν στα 2 δισεκατομμύρια και 320 εκατομμύρια δολάρια.

Μουσικά Παραλειπόμενα

  • Ο James Horner ετοιμάζονταν να επιστρέψει κι εδώ ως συνθέτης, μέχρι όμως τον τραγικό του θάνατο το 2015. Ο Simon Franglen που τον αντικατέστησε ήταν βοηθός του στον τομέα της μουσικής παραγωγής.
  • Ο Simon Franglen έγραψε μαζί με τη Zoe Saldana το ορίτζιναλ τραγούδι Song Chord, με ερμηνεύτρια τη δεύτερη.

Κριτικός: Πάρις Μνηματίδης

Έκδοση Κειμένου: 15/12/2022

Η φιλόδοξη απόφαση του James Cameron να επεκτείνει το πρώτο «Avatar», την εμπορικότερη ταινία στα κινηματογραφικά χρονικά προς το παρόν, στα μέτρα ενός μεγάλου franchise φαίνεται να ξεκινάει με καλούς οιωνούς, καθώς το εν λόγω σίκουελ δικαιολογεί την ύπαρξή του τόσο σε ψυχαγωγικό όσο και σε ουσιαστικό επίπεδο.

Αναπόφευκτα, η κουβέντα για το συγκεκριμένο φιλμ για την πλειοψηφία του κόσμου θα στραφεί αρχικά στο τεχνικό κομμάτι, και δικαιολογημένα. Ο Cameron εδώ αγγίζει ύψη φαντασμαγορίας και θεάματος που ξεπερνούν ακόμη και όσα έδειξε στην προηγούμενη δημιουργία του, με ψηφιακά εφέ ανεπανάληπτης αρτιότητας σε ολόκληρη την ιστορία του μέσου. Είναι τέτοιος ο περφεξιονισμός που επιτυγχάνεται σχετικά με τις οπτικές συνθέσεις που εύκολα φαντάζεται κανείς τον βιρτουόζο κινηματογραφιστή να ωθεί τον εαυτό του όσο περισσότερο γίνεται προς το απόλυτο προκειμένου να κερδίσει το στοίχημα να επαναφέρει την εμπειρία του σινεμά στην κανονικότητα προ πανδημίας, αλλά και να την ξεπεράσει. Μάλιστα δεν αποφεύγεται και η παγίδα της εστίασης τόσο πολύ στη θεαματική διάσταση ώστε η πλοκή να κάνει «κοιλιά» σε κάποια σημεία, αλλά εν μέρει αυτό το ατόπημα δικαιολογείται μπροστά στο δέος και τον θαυμασμό που νιώθουν οι συντελεστές απέναντι στο φανταστικό σύμπαν που έχουν δημιουργήσει. Στο ίδιο πλαίσιο μερίδα του κόσμου ίσως παραπονεθεί και για το γεγονός ότι η ιστορία αργεί κάπως να «πάρει μπρος» μέχρι να γίνει το απαραίτητο σετάρισμα, αλλά μια τέτοια αντίδραση σημαίνει πως ο θεατής θα αγνοήσει μια εκθαμβωτική κατασκευή που ξεδιπλώνεται μπροστά του. Η ένταση της δράσης μάλλον βρίσκεται ένα «κλικ» πιο κάτω σε σχέση με το πρώτο φιλμ, αλλά και πάλι είναι όσο χορταστική θα περίμενε κάποιος για την εμβέλεια της όλης παραγωγής. Κάτι επίσης που θα μπορούσε να περιοριστεί κάπως είναι οι αρκετές αναφορές μέσω σεκάνς σε σημαντικές στιγμές στη φιλμογραφία του σκηνοθέτη, με τα «Εξολοθρευτής 2: Μέρα Κρίσης» και «Τιτανικός» ειδικά να έχουν την τιμητική τους.

Η θετική έκπληξη εντοπίζεται στο σενάριο, το οποίο σε επίπεδο νοημάτων είναι ίσως από τα πλέον ώριμα και σύνθετα στην καριέρα του Cameron, έστω και σε συνεργασία με άλλους. Η αντιιμπεριαλιστική και οικολογική ιδεολογική κατεύθυνση παραμένει και υπαγορεύει τον τόνο, και παράλληλα προστίθενται και προβληματισμοί γύρω από ζητήματα όπως το αν σε θέματα ταυτότητας περισσότερη ισχύ έχει ο αυτοπροσδιορισμός ή το «αίμα» της καταγωγής, το αν οι παραδοσιακοί φυλετικοί ρόλοι δυναμώνουν τον χαρακτήρα ή του τοποθετούν εμπόδια και το αν η αίσθηση του ανήκειν τελικά έχει αξία αν υπάρχουν σκοτεινά σημεία σε όλα τα στρατόπεδα. Η ανάλυση των χαρακτήρων (και είναι ουκ ολίγοι στον αριθμό) φτάνει σε μεγαλύτερο βάθος από το αναμενόμενο, ενίοτε μάλιστα προσεγγίζει και το διφορούμενο σε βαθμό που δεν θα προσδοκούσε κάποιος από ένα μπλοκμπάστερ. Και η κατακλείδα είναι απρόσμενα σκοτεινή και πένθιμη, χωρίς όμως να πηγαίνει απαραίτητα κόντρα στο ρομαντικό και ιδεαλιστικό πνεύμα που επικρατεί.

Πάντως η πρόθεση για περισσότερα σίκουελ που θα ακολουθήσουν στο άμεσο μέλλον βλάπτει την αυτονομία του «Avatar: The Way of Water». Πολλά μέτωπα αφήνονται επίτηδες ανοιχτά και κάποιες ιδέες και υποπλοκές δεν αναπτύσσονται πλήρως για να γίνει αυτό αργότερα. Είναι ένα σημείο στο οποίο η συνέχεια αυτή χάνει σε σύγκριση με το πρώτο «Avatar».

Θα εξαρτηθεί από πολλούς παράγοντες το αν θα ξεπεραστεί το εισπρακτικό ρεκόρ που επιτεύχθηκε το 2009. Σε κάθε περίπτωση, αυτό που προκύπτει είναι μια (πολύ) μεγάλου προϋπολογισμού περιπέτεια που όχι μόνο σέβεται απόλυτα το κοινό της, αλλά ανοίγει και κάποια νέα κεφάλαια σε επίπεδα τεχνικής. Σε μια περίοδο που μέχρι και οι μεγάλες εμπορικές ταινίες έχουν χάσει την αθωότητα άλλων εποχών, η αγνότητα και η ένταση των συναισθημάτων του «Avatar: The Way of Water» σηματοδοτούν και μια επιστροφή στα καλά στοιχεία ενός σινεμά που πλέον δεν εμφανίζεται με την ίδια συχνότητα στους σημερινούς καιρούς. Γι’ αυτόν τον λόγο θα λειτουργήσει και σαν comfort food για αρκετούς σινεφίλ.

Βαθμολογία:


Γκαλερι φωτογραφιων

36 φωτογραφίες

Μοιραστειτε ενα σχολιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

5 Σχόλια

  1. DOWNLOADER 20 Δεκεμβρίου 2022

    Δεν μπορώ να καταλάβω, γιατί τόσος ντόρος με αυτό το "animation" της Disney που στην ουσία δεν έχει να προσφέρει κάτι το καινούργιο σε σχέση με το πρώτο. Τι κατέβασα από περιέργεια, αλλά τελικά μετά από μια ώρα προβολής πάτησα stop και διέγραψα τα αρχεία της ταινίας... Το μόνο θετικό στοιχείο της ταινίας, το CGI, αλλά αυτό δεν αρκεί για να χαρακτηριστεί και μια ταινία σαν καλή. Βαθμός 5/10

  2. Αβαταρ #5 16 Δεκεμβρίου 2022

    Ειδα το κινηματογραφικο μου συμπαν να αναποδογυριζεται. Ταινιαρα! Δειτε το ολοι.

  3. ΡΟΔΟΥΛΑ 5 Δεκεμβρίου 2022

    Θέλω να το δω. Όχι στις 15 αλλά τώρα αν γίνεται. Έχω μεγάλη εμπιστοσύνη στον Κάμερον σε ότι και να κάνει.

  4. Ανώνυμος 28 Νοεμβρίου 2022

    Ακόμη δεν τον είδαμε και Γιάννη τον εβγάλαμε!

  5. Nick the Greek 12 Νοεμβρίου 2022

    Η ΑΡΠΑΧΤΗ, ΤΗΣ ΑΡΠΑΧΤΗΣ, ΤΗΝ ΑΡΠΑΧΤΗ, Ω ΑΡΠΑΧΤΗ!!!Μετά από "100" χρόνια θυμήθηκαν να βγάλουν όχι 1, αλλά 4 seqeuls; ΑΠΛΑ ΕΛΕΟΣ!!!Πλέον όλα αυτά τα sequels, prequels, mequels, reboots, spinoffs και τα λιμπάν και τα λιμπάν, έχουν καταντήσει κουραστικά και βαρετά. Δυστυχω΄ς ΄όμως υπάρχουν "πρόβατα" που μόλις βγουν οι ταινίες θα τρέξουν να τις δουν, αντί να κάνουν μποϊκοτάζ στα στούντιο, ώστε αυτά με την σειρά τους, να πιέσουν τους σεναριογράφους, να στρώσουν λοκό κάτω και να σκεφτούν καινούργιες ιδέες. Δουλειά τους είναι άλλωστε, ένα κάρο λεφτά παίρνουν.Οπότε από εμένα είναι ήδη ΟΧΙ!!!