Asteroid City
- Asteroid City
- 2023
- ΗΠΑ
- Αγγλικά
- Αισθηματική, Δραμεντί, Επιστημονικής Φαντασίας, Εποχής, Κομεντί, Κωμωδία, Σινεφίλ
- 22 Ιουνίου 2023
Ένα σαββατοκύριακο του 1955, κάπου στην έρημο των νοτιοδυτικών ΗΠΑ. Στην Asteroid City, γνωστή για έναν γιγάντιο κρατήρα από μετεωρίτη και ένα παρατηρητήριο ουράνιων σωμάτων, στρατός και αστρονόμοι υποδέχονται πέντε νεαρούς βραβευμένους εφευρέτες. Όχι πολύ μακριά, πέρα από τους λόφους, διακρίνονται «μανιτάρια» από ατομικές δοκιμές. Αυτό που ξεκινάει ως ένας φόρος τιμής στα επιτεύγματα των νεαρών αστεροσκόπων θα εξελιχθεί στην υποδοχή ενός απρόσμενου εξωγήινου επισκέπτη. Η Asteroid City βρίσκεται αποκλεισμένη και ο στρατός ανακοινώνει μια επίσημη ιστορία συγκάλυψης. Όμως, οι πολύ ώριμες για την ηλικία τους ιδιοφυίες έχουν ένα σχέδιο ώστε τα πραγματικά συμβάντα να διαρρεύσουν στον υπόλοιπο κόσμο…
Σκηνοθεσία:
Wes Anderson
Κύριοι Ρόλοι:
Jason Schwartzman … Augie Steenbeck
Scarlett Johansson … Midge Campbell
Tom Hanks … Stanley Zak
Jake Ryan … Woodrow Steenbeck
Grace Edwards … Dinah Campbell
Jeffrey Wright … στρατηγός Grif Gibson
Tilda Swinton … Δρ Hickenlooper
Bryan Cranston … οικοδεσπότης τηλεοπτικού σόου
Edward Norton … Conrad Earp
Adrien Brody … Schubert Green
Liev Schreiber … J.J. Kellogg
Hope Davis … Sandy Borden
Steve Park … Roger Cho
Rupert Friend … Montana
Maya Hawke … June Douglas
Steve Carell … διευθυντής μοτέλ
Matt Dillon … Hank
Hong Chau … Polly Green
Willem Dafoe … Saltzburg Keitel
Margot Robbie … τηλεοπτική ηθοποιός/χήρα
Tony Revolori … υπασπιστής
Sophia Lillis … Shelly
Ethan Josh Lee … Ricky Cho
Fisher Stevens … ντετέκτιβ
Jeff Goldblum … ο εξωγήινος
Mellanie Hubert … Petra
Willa Skye … μαθήτρια
Deanna Dunagan … σερβιτόρα
Seu Jorge … καουμπόης
Bob Balaban … στέλεχος εταιρίας
Rita Wilson … Κα Weatherford
Κεντρικό Επιτελείο:
Σενάριο: Wes Anderson
Στόρι: Wes Anderson, Roman Coppola
Παραγωγή: Wes Anderson, Jeremy Dawson, Steven Rales
Μουσική: Alexandre Desplat
Φωτογραφία: Robert D. Yeoman
Μοντάζ: Barney Pilling
Σκηνικά: Adam Stockhausen
Κοστούμια: Milena Canonero
Διεθνής Κριτική (μ.ο.): Θετική.
Τίτλοι
- Αυθεντικός Τίτλος: Asteroid City
- Ελληνικός Τίτλος: Asteroid City
Κύριες Διακρίσεις
- Συμμετοχή στο διαγωνιστικό τμήμα του φεστιβάλ Κανών.
Παραλειπόμενα
- Το 2020, η ταινία είχε αναγγελθεί ως ρομάντζο. Τον επόμενο χρόνο μπήκαν πρώτοι σε συνομιλίες για το καστ οι Michael Cera και Jeff Goldblum (ο πρώτος δεν μπήκε ποτέ, ενώ ο δεύτερος έχει ένα αστραπιαίο κάμεο), με την ταινία πλέον να περιγράφεται ως “μια ομάδα από ευφυείς νέους”. Η Tilda Swinton ήταν η πρώτη που έβαλε την υπογραφή της, και ο Wes Anderson δήλωνε το πόσο πολύ τον επηρέασε η καραντίνα της πανδημίας για τη συγγραφή του σεναρίου.
- Ήταν να γυριστεί στη Ρώμη, αλλά εντέλει όλα όσα βλέπουμε είναι στην Ισπανία και δευτερευόντως στην Αριζόνα.
- Πριν γίνει η επίσημη παρουσίαση του επιτελείου των ηθοποιών, ο Fisher Stevens είχε αποκαλύψει ότι θα είναι το μεγαλύτερο καστ από την εποχή της Γέφυρας του Ποταμού Κβάι! Επίσης είχε πει ότι όλοι τους είχαν στοιβαχτεί σε ένα ξενοδοχείο, που στην πραγματικότητα ήταν ένα παλιό μοναστήρι.
- Ο Bill Murray ήταν που αποκάλυψε δημόσια τον τίτλο. Παρότι όμως ήταν κι αυτός στο καστ, κόλλησε ιό COVID-19 και δεν μπόρεσε να ταξιδέψει για την Ισπανία (αντικαταστάθηκε από τον Steve Carell). Έγινε έτσι η μόνη ταινία του Wes Anderson δίχως τον αγαπημένο του ηθοποιό, μετά το ντεμπούτο του το 1996.
- Ο ρόλος της Scarlett Johansson γράφτηκε ειδικά για τη συγκεκριμένη ηθοποιό.
- Η επιτροπή αξιολόγησης των ΗΠΑ χαρακτήρισε αρχικά την ταινία ως R, με τη Focus Features να κάνει ένσταση με επιτυχία, κατεβάζοντας το σε PG-13.
Μουσικά Παραλειπόμενα
- Wes Anderson, Jarvis Cocker και Richard Hawley δημιούργησαν το Dear Alien (Who Art in Heaven), που ερμηνεύει στην ταινία ο μικρός Preston Mota.
Κριτικός: Ορέστης Μαλτέζος
Έκδοση Κειμένου: 21/6/2023
Υπάρχουν αλήθειες και αλήθειες στο σινεμά. Υπάρχει αυτή που αποδίδουμε χάριν γλωσσικής ευκολίας στο σινεμά με ρεαλιστικό ύφος, και υπάρχει και αυτή με την οποία εννοούμε το συναίσθημα και την ψυχή για την οποία πασχίζουν οι καλλιτεχνικοί συντελεστές. Είναι η αλήθεια που βρίσκουμε σε ταινίες στιλιζαρισμένες, πολύ μακριά από τον ρεαλισμό, ή σε ταινίες που διαδραματίζονται σε κόσμους φανταστικούς. Και αυτή που θα τολμούσα να αναφέρω το 2012 για το “Moonrise Kingdom”, ξεγελασμένος ίσως από τη γοητεία ενός μοναδικού δημιουργού που ακόμα προσπαθούσε να τον πάρει στα σοβαρά το χολιγουντιανό σύστημα.
Δεν διατείνομαι φυσικά ότι ο Wes Anderson είναι απάτη. Αντιθέτως αξίζει όλα τα εύσημα που μπορούν να δοθούν, ιδιαίτερα για τη συνέπεια του έργου του, όταν ακόμα και το “Rushmore” του 1998 δεν αποτελεί πρώιμο Anderson αλλά χαρακτηριστικό δείγμα της τέχνης του. Ούτε οι προϋπολογισμοί του αυξήθηκαν, αντιθέτως όλοι διατηρούν ένα ύψος 25 εκατομμυρίων. Υπάρχει όμως κάτι που βρίσκεται σε καθοδική πορεία, και αυτό είναι ο λόγος ύπαρξης των ταινιών του. Τα σημάδια υπήρχαν στο “French Dispatch” αν και ίσως αδιόρατα, αλλά το “Asteroid City” είναι η χειρότερη μέχρι στιγμής δημιουργία του.
Στα 100 λεπτά που διαρκεί το “Asteroid City”, η αίσθηση ότι στο πανί ξεδιπλώνεται μια ιστορία, είναι άνευ σημασίας. Σαν πληροφορία υπάρχει φυσικά, άλλωστε ο Anderson έχει βρεθεί τρεις φορές υποψήφιος για Όσκαρ σεναρίου. Τα πάντα όμως επισκιάζονται από το ανάλογο θέαμα μιας επίδειξης μόδας όπου αμέτρητοι σταρ ανεβοκατεβαίνουν την πασαρέλα προβάλλοντας τις ατομικές εμφανίσεις που έχει δημιουργήσει γι’ αυτούς ο Anderson φορώντας ο καθένας μια μάσκα που αντανακλά ένα μοναδικό συναίσθημα, κινηματογραφημένο σε ιδανικές συνθήκες φωτισμού και σκηνικού για να εντυπωσιάσει, στερημένο από κάθε αίσθηση αλήθειας.
Δεν υπάρχει τίποτα πιο ανούσιο στο “Asteroid City” από το ίδιο του το σενάριο. Στη λίστα των προδιαγραφών, η ταινία χτυπά όλα τα απαραίτητα κουτάκια αλλά η πλοκή και ο διάλογος δεν περιλαμβάνονται σε αυτήν. Οι ηθοποιοί μιλάνε αλλά κανείς δεν ακούει τι λένε. Περισσότερη σημασία πέφτει στη στάση του σώματος ή στη γωνία και το ύψος που βρίσκεται το χέρι τους. Οι λέξεις βρίσκονται πάντα εκεί σαν ένα μονότονο βουητό μέσα στην ηχητική μπάντα, αδιάκριτες, σε σταθερό τόνο, ακατάπαυστες. Ο Alexandre Desplat περισσότερο εκμεταλλεύεται το άρρηκτα συνδεδεμένο όνομά του με τον Anderson παρέχοντας ένα soundtrack που για ολόκληρα λεπτά κάθε φορά αποτελείται από ένα μοναχικό καμπανάκι το οποίο ηχεί εκνευριστικό. Πιο έντιμο θα ήταν αν η ταινία ήταν όχι απλά βωβή με μουσική, αλλά ολοκληρωτικά σιωπηλή.
Η εξέλιξη στην πλοκή και τους χαρακτήρες υπάρχει σε απαραίτητα ψήγματα για να παρουσιαστεί ένας νέος καμβάς όπου ο Anderson δείχνει ξεκάθαρα τις προτεραιότητές του. Καθένας από τους 25 χαρακτήρες επιτελεί τον σκοπό του στη σκηνή και παραδίδει τη σκυτάλη στον επόμενο προτού προλάβει να αποκτήσει κάποια ουσία, με τον Anderson να κόβει κατευθείαν σε κάποια ανούσια βινιέτα, όπου ο μόνος κερδισμένος τελικά είναι ο Adam Stockhausen στον σχεδιασμό της παραγωγής με τα ζωγραφισμένα σκηνικά της ερήμου και τα βράχια από φελιζόλ.
Αυτό που μένει από το “Asteroid City” είναι μια νοσταλγική επιθυμία για τους γοητευτικούς outsider των προηγούμενων ταινιών και η θετικού πρόσημου στεναχώρια που το κινηματογραφικό κάδρο και το παστέλ προκαλούσαν για να αναδείξουν μοναδικά τη θεματική, είτε επρόκειτο για την αθώα περιπέτεια της παιδικότητας, τα οικογενειακά ευτράπελα ή τα βάσανα της εφηβείας. Εδώ το μόνο αξιοθαύμαστο είναι ο απόλυτος εναρμονισμός των ηθοποιών με το στιλ του Anderson, ανώνυμα εργαλεία που ποζάρουν υπέρ μιας αυτιστικής οπτικής, όπου η διαφορά του καλλιτέχνη Anderson από τις παρωδίες του στο ίντερνετ είναι ολοκληρωτικά αδιάκριτη.
Βαθμολογία: