Στα χρόνια της δόξας του γιαπισμού, τα 1980, ένας νεοϋορκέζος χρηματιστής, ο Πάτρικ Μπέιτμαν, αναλώνει τον εργένικο χρόνο του ανάμεσα σε δουλειά, επίδειξη των αρετών του στους συναδέλφους κι αγοραίο σεξ. Πίσω όμως από αυτό το σεβαστό για την κοινωνία προσωπείο, κρύβεται ένας ψυχοπαθής δολοφόνος που αρέσκεται σε φρικτούς φόνους και κανιβαλισμό των θυμάτων του. Αλήθεια ή όλα αυτά αποτελούν τμήμα της καταπιεσμένης του φαντασίωσης;

Σκηνοθεσία:

Mary Harron

Κύριοι Ρόλοι:

Christian Bale … Patrick Bateman

Reese Witherspoon … Evelyn Williams

Chloe Sevigny … Jean

Justin Theroux … Timothy Bryce

Josh Lucas … Craig McDermott

Bill Sage … David Van Patten

Matt Ross … Luis Carruthers

Jared Leto … Paul Allen

Samantha Mathis … Courtney Rawlinson

Willem Dafoe … Donald Kimball

Cara Seymour … Christie

Κεντρικό Επιτελείο:

Σενάριο: Mary Harron, Guinevere Turner

Παραγωγή: Christian Halsey Solomon, Chris Hanley, Edward R. Pressman

Μουσική: John Cale

Φωτογραφία: Andrzej Sekula

Μοντάζ: Andrew Marcus

Σκηνικά: Gideon Ponte

Κοστούμια: Isis Mussenden

Διεθνής Κριτική (μ.ο.): Θετική.

Τίτλοι

  • Αυθεντικός Τίτλος: American Psycho
  • Ελληνικός Τίτλος: American Psycho

Άμεσοι Σύνδεσμοι

  • Τα Μάτια του Τρόμου (2002)

Σεναριακή Πηγή

  • Μυθιστόρημα: American Psycho του Bret Easton Ellis.

Παραλειπόμενα

  • Η Mary Harron προσλήφθηκε όταν έκανε πίσω πρώτα ο Stuart Gordon κι έπειτα ο David Cronenberg.
  • Προσωρινά, το 1997, για να αναλάβει την παγκόσμια διανομή η Lionsgate, άλλαξε τη σκηνοθέτιδα με τον Oliver Stone (με εναλλακτικούς τους Danny Boyle και Martin Scorsese) και τον Christian Bale (δεν τον θεωρούσε διάσημο όνομα) με τον Leonardo DiCaprio (ή εναλλακτικά τον Edward Norton). Όταν ο τελευταίος αποχώρησε, η εταιρία στράφηκε στον Ewan McGregor, τον οποίο έπεισε να μην παίξει ο Bale.
  • Όταν το 1992 ο παραγωγός Edward R. Pressman απέκτησε τα δικαιώματα του βιβλίου, ο Johnny Depp εξέφρασε την επιθυμία του να παίξει.
  • Ως προώθηση του φιλμ, όποιος επιθυμούσε μπορούσε να γράφεται ώστε να παίρνει e-mail από τον “Πάτρικ Μπέιτμαν”, τα οποία υποτίθεται ότι έστελνε στον ψυχίατρο του. Την εμπορική αυτή κίνηση την είχε εγκρίνει και ο ίδιος ο Bret Easton Ellis.
  • Στις ΗΠΑ βγήκαν δύο εκδοχές για το DVD: η μία ήταν δίχως δείκτη καταλληλόλητας και η άλλη ακατάλληλη για ανηλίκους.
  • Ένα ξεκομμένο από το βιβλίο σίκουελ, το American Psycho II: All American Girl (Τα Μάτια του Τρόμου), βγήκε το 2002, αλλά αποκλειστικά για την αγορά του βίντεο.
  • Το φιλμ δεν είχε ιδιαίτερα υψηλές εισπράξεις (34,3 εκατομμύρια δολάρια), αλλά γρήγορα απέκτησε cult φήμη.

Μουσικά Παραλειπόμενα

  • Για το πλούσιο σε τραγούδια σάουντρακ (David Bowie, Phil Collins, the Cure, κα.), είχε επιλεγεί και το The Greatest Love of All. Όμως, η Whitney Houston αρνήθηκε να δώσει την άδεια της.

Κριτικός: Σταύρος Γανωτής

Έκδοση Κειμένου: 6/1/2002

Διασκευή ενός πολύκροτου μπεστ-σέλερ του Μπρετ Ίστον Έλις (στα ελληνικά τιτλοφορείται «Αμερικανική Ψύχωση»), που στα χέρια της Μαίρη Χάρον δεν τυγχάνει της καλύτερης διαχείρισης, αφού από τη σκηνοθέτιδα λείπει αυτή η ψύχωση που θα τη βοηθούσε να εμβαθύνει στα άδυτα ενός τέτοιου χαρακτήρα. Ο μέτριος εδώ Κρίστιαν Μπέιλ πείθει μόνο για την ψυχρή μεριά του εαυτού του Μπέιτμαν, ενώ έπρεπε να τονιστεί η διττότητα των προθέσεων, αφού μια ψυχοπαθητικά εργασιομανής ζωή δεν είναι από μόνη της τροχοπέδη για δολοφονίες. Πάντως, η αρχική παραβολή του βιβλίου (το κυνήγι της επιτυχίας, που συνεπάγεται έλλειψη συναισθημάτων, αναγάγεται σε έγκλημα κατά του κοινωνικού συνόλου) γίνεται και εδώ κατανοητή και θα ήταν ευχάριστο να βλέπαμε έναν σκηνοθέτη σαν τον Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ να κάθεται στην καρέκλα του δημιουργού. Γενικά, η ταινία πάει μόνη της με βάση το βιβλίο, και δεν έχει σχεδόν καμία δημιουργική ουσία. Καλύτερα, λοιπόν, διαβάστε το βιβλίο…

Βαθμολογία:


Γκαλερι φωτογραφιων

17 φωτογραφίες

Μοιραστειτε ενα σχολιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *