Βρισκόμαστε στον 13ο αιώνα και η Ρωσία έχει κατακτηθεί από ξένους εισβολείς. Ένας ρώσος πρίγκιπας, ο Αλεξάντερ Νιέφσκι, ξεσηκώνει τους κατοίκους και οργανώνει ένα στρατό ατάκτων για να αποκρούσει την εισβολή των τεκτονικών ιπποτών. Όλα θα κριθούν στην κρίσιμη μάχη που θα λάβει χώρα δίπλα σε μια παγωμένη λίμνη του Νόβγκοροντ.

Σκηνοθεσία:

Sergei M. Eisenstein

Dmitriy Vasilev

Κύριοι Ρόλοι:

Nikolay Cherkasov … πρίγκιπας Aleksandr Nevsky

Nikolai Okhlopkov … Vasili Buslai

Andrei Abrikosov … Gavrilo Oleksich

Dmitriy Orlov … Ignat

Vasili Novikov … βοεβόδας Pavsha

Nikolai Arsky … Domash Tverdislavich

Varvara Massalitinova … Amelfa Timoferevna

Valentina Ivashova … Olga Danilovna

Κεντρικό Επιτελείο:

Σενάριο: Sergei M. Eisenstein, Pyotr Pavlenko

Μουσική: Sergei Prokofiev

Φωτογραφία: Eduard Tisse

Μοντάζ: Sergei M. Eisenstein, Esfir Tobak

Σκηνικά: Iosif Shpinel

Κοστούμια: Sergei M. Eisenstein , Konstantin Eliseev

 

  • Κυριότερη Προβολή στην Ελλάδα: Διανομή στις αίθουσες.
  • Παγκόσμια Κριτική Αποδοχή (Μ.Ο.): Πολύ θετική.

Τίτλοι

Αυθεντικός Τίτλος: Aleksandr Nevskiy

Ελληνικός Τίτλος: Αλέξανδρος Νιέφσκι [επανέκδοσης]

Διεθνής Τίτλος: Alexander Nevsky

Εναλλακτικός Ελλ. Τίτλος: Ο Λέων του Νέβα [πρώτος]

Εναλλακτικός Ελλ. Τίτλος: Αλεξάντερ Νιέφσκι [επανέκδοσης]

Παραλειπόμενα

  • Ο συν-σκηνοθέτης Dmitri Vasilyev είχε την “αποστολή” να μην αφήσει τον Eisenstein να ακολουθήσει τη γνωστή φορμαλιστική του μέθοδο και να ακολουθήσει ένα ευθύ χρονοδιάγραμμα στα γυρίσματα και το μοντάζ.
  • Η πρώτη ομιλούσα ταινία του Eisenstein γυρίστηκε μέσα σε μια περίοδο όπου οι σχέσεις μεταξύ του Στάλιν και της ναζιστικής Γερμανίας ήταν τεταμένες. Η ιστορική διαμάχη ανάμεσα στους Ρώσους και τους τέκτονες λειτούργησε ως αλληγορία της πολιτικής τότε κατάστασης, με αιχμή ότι τα περισσότερα από τα κράνη των τεκτόνων μοιάζουν με αυτά που χρησιμοποιούσε ο γερμανικός στρατός κατά τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Ακόμα όμως και σβάστικες εμφανίζονται σε αυτά. η ταινία επίσης βάλει κατά του κλήρου και του καθολικισμού, σε μια εποχή που η ΕΣΣΔ έβαλε κατά της εκκλησίας.
  • Καθώς βρίσκονταν ακόμα σε γυρίσματα, ο Eisenstein έγραψε ένα άρθρο στην Ιζβέστια, όπου παραλλήλιζε τον Αλέξανδρο Νιέφσκι με τον Στάλιν. Ως αποτέλεσμα αυτού, το Κρεμλίνο απαίτησε μια ιδιωτική προβολή του υλικού, χωρίς καν την άδεια του σκηνοθέτη, και ο σοβιετικός δικτάτορας παρακολούθησε την ταινία. Ό,τι ο Στάλιν απέρριπτε, κόβονταν στο μοντάζ επιτόπου, ενώ και το υλικό που κόβονταν καταστρέφονταν για πάντα.
  • Το φιλμ έκανε έξοδο στην ΕΣΣΔ τον Δεκέμβριο του 1938 κι αποτέλεσε μεγάλη επιτυχία. Τον Απρίλιο του επόμενου χρόνου, ο κυβερνητικός υπεύθυνος για τον κινηματογράφο ανακοίνωσε ότι το είχαν ήδη παρακολουθήσει 23 εκατομμύρια άνθρωποι και ότι ήταν η πλέον δημοφιλής ταινία των καιρών τους. Όταν όμως τον Αύγουστο του 1939 υπογράφτηκε σύμφωνο μη πολέμου με τους Γερμανούς, η ταινία εξαφανίστηκε από την κυκλοφορία. Επέστρεψε, όταν το 1941 ο Χίτλερ εισέβαλε στη Σοβιετική Ένωση, οπότε και τιμήθηκε με το βραβείο Στάλιν.
  • Τα ειδικά εφέ και η φωτογραφία ήταν από τα πλέον εξελιγμένα τότε στην Έβδομη Τέχνη. Ειδικά στο αποκορύφωμα του φιλμ, τη Μάχη των Πάγων, όπου αποτέλεσε υπόδειγμα για μεγάλες μάχες, και ενέπνευσε το μελλοντικό επικό σινεμά, αλλά και συγκεκριμένα ταινίες όπως το Δόκτωρ Ζιβάγκο και το Η Αυτοκρατορία Αντεπιτίθεται.
  • Το 1995, εμφανίστηκε μια ανακαινισμένη κόπια της ταινίας με τη μουσική καθόλα επεξεργασμένη σε hi-fi digital stereo από τον Yuri Temirkanov, που διεύθυνε τη φιλαρμονική της Αγίας Πετρούπολης.

Μουσικά Παραλειπόμενα

  • Η μουσική του Sergei Prokofiev για την ταινία έμελλε να γράψει τη δική της αυτόνομη ιστορία, ενώ αργότερα ο συνθέτης τη δούλεψε κι ως κονσέρτο με χορωδία. Μέρος της ταινίας γυρίστηκε με βάση τη μουσική αυτή, ενώ κάποια άλλα μέρη δουλεύτηκαν από τον Prokofiev πάνω στα έτοιμα πλάνα. Eisenstein και Prokofiev ήταν μαζί στο δωμάτιο του μοντάζ, ώστε να επιτευχθεί το καλύτερο πάντρεμα εικόνας και ήχου.

Εξωτερικοί Σύνδεσμοι

Γκαλερι φωτογραφιων

19 φωτογραφίες

Μοιραστειτε ενα σχολιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.