Μιλώντας με τον κ. Γιώργο Σπέντζο για το άνοιγμα των θερινών
Συντάκτης: Λήδα-Ειρήνη Αδάμου
Είχαμε πρόσφατα την τιμή να συνομιλήσουμε με τον κ. Γιώργο Σπέντζο της ΣΠΕΝΤΖΟΣ ΦΙΛΜ Α.Ε., για καίρια ζητήματα που αφορούν κατά κύριο λόγο το άνοιγμα των θερινών σινεμά και τη νέα πραγματικότητα που διαμορφώνεται στις κινηματογραφικές αίθουσες, μετά πανδημίας. Σ’ ένα καφέ λοιπόν, λίγα μέτρα μακριά από το Cine Φιλοθέη, ο κ. Σπέντζος επισημοποίησε μετά του λόγου του την έναρξη των θερινών προβολών, και μίλησε εκτενέστερα για τους νέους όρους που επέβαλλε η εποχή του κορονοϊού στο κομμάτι αυτό του ευρύτερου φάσματος του πολιτισμού στη χώρα μας. Το κομμάτι αυτό του σινεμά, που ο ίδιος επεσήμανε ως «τροφή της ψυχής»…
Πρόσφατα ανακοινώθηκε, με κοινή απόφαση των Υπουργείων Οικονομικών, Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Επικρατείας και Πολιτισμού και Αθλητισμού, το βοήθημα, ύψους 8.000.000 ευρώ, για την ενίσχυση των κινηματογράφων και των διανομέων κινηματογραφικών ταινιών, στο πλαίσιο των πρωτοβουλιών στήριξης που λαμβάνονται για τους επαγγελματίες και τις επιχειρήσεις του πολιτισμού. Πιστεύετε ότι το εν λόγω πόσο αποτελεί ικανοποιητικό αντιστάθμισμα στις πληγές που άφησαν πίσω τους τα περιοριστικά μέτρα αντιμετώπισης της πανδημίας;
Γ. Σπέντζος: Σαφώς και το εν λόγω βοήθημα, το οποίο καλύπτει συγκεκριμένα το βασικό τρίμηνο του Οκτώβρη, Νοέμβρη, Δεκέμβρη, είναι σημαντικό, ιδιαίτερα σ’ ό,τι αφορά τις μεγάλες αίθουσες. Απλά, η προσκόμιση των εγγράφων που απαιτούνται (ηλεκτρονική αίτηση ή υπεύθυνη δήλωση ένταξης στην οικονομική ενίσχυση μέσω της ειδικής πλατφόρμας της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης) αποτελεί, όπως και να έχει, μια χρονοβόρα διαδικασία. Σ’ αυτό ακριβώς το σημείο πρέπει να λάβετε υπόψη πως στις τρέχουσες ανάγκες των μεγάλων αιθουσών, πολλές από τις οποίες λειτουργούν κιόλας επί δωδεκαμήνου βάσεως, συμπεριλαμβάνονται και τα τεράστια ενοίκια, ύψους 3000-3500 ευρώ! Βέβαια, όπως προείπα, πέρα από τη συγκεκριμένη περίπτωση και σαν μέτρο, το βοήθημα παραμένει ικανοποιητικό, που καλό θα ήταν βέβαια να είχε ψηφιστεί και νωρίτερα.
Καίριο ζήτημα αποτελεί επίσης και η επαναλειτουργία των θερινών σινεμά στις 21 του Μάη, με 75% πληρότητα και βασικό «όρο» την μια προβολή ανά ημέρα, λόγω βασικά της απαγόρευσης της κυκλοφορίας μισή ώρα μετά τα μεσάνυχτα. Ποια η γνώμη σας σχετικά με τη νέα αυτή πραγματικότητα; Θα μπορέσουν άραγε να ανταπεξέλθουν οι επαγγελματίες του κινηματογράφου στους νέους αυτούς όρους, για όσο αυτοί διαρκέσουν;
Γ. Σπέντζος: Κακά τα ψέματα, όλοι οι επαγγελματίες του κινηματογράφου έχουμε ανάγκη τα έσοδα της δεύτερης προβολής ανά ημέρα. Ιδιαίτερα για τους διανομείς των ταινιών, που συνήθιζαν τα τελευταία χρόνια να διαθέτουν δύο διαφορετικές ταινίες ανά ημέρα και όχι απαραίτητα την ίδια. Αν αναλογιστεί μάλιστα κανείς την πληθώρα των ταινιών που υπάρχει -τη συγκεκριμένη στιγμή που μιλάμε υπάρχουν 120 έως 125 ταινίες διαθέσιμες για προβολή- η δεύτερη προβολή είναι απαραίτητη για την επιβίωση όλων. Όσον αφορά πάλι στη νέα πραγματικότητα που αναφέρατε, τα σινεμά δεν είναι επ’ ουδενί έτοιμα γι’ αυτήν, και αυτό δεν έχει να κάνει μόνο με τον περιορισμούς στον αριθμό των προβολών ανά ημέρα. Ένα μέρος των νέων όρων στους κινηματογράφους αφορά στη νέα ψηφιακή πραγματικότητα, που συνεπάγεται τον πλήρη εξοπλισμό όλων των σινεμά με PC και την αγορά εισιτήριων αποκλειστικά διαδικτυακά. Παρ’ όλο που έχει ήδη γίνει μια σχετική αρχή για τα σινεμά, στα πλαίσια βασικά του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου Αθήνας «Νύχτες Πρεμιέρας», με τη συνεργασία εφαρμογών όπως το Viva.gr, το υπάρχον σύστημα των κινηματογραφικών αιθουσών δεν είναι πράγματι έτοιμο για τους νέους αυτούς όρους. Να φανταστείτε πως οι επαγγελματίες του κινηματογράφου ήδη προετοιμαζόμαστε να εισηγηθούμε στον Υφυπουργό Σύγχρονου Πολιτισμού κ. Γιατρομανωλάκη την καθυστέρηση της νέας αυτής ψηφιακής πραγματικότητας, καθότι μοιάζει πολύ δύσκολο να προσαρμοστούμε άμεσα.
Αφού ρίξουν την αυλαία τους τα θερινά σινεμά αναμένεται έπειτα και η απελευθέρωση των κλειστών σινεμά, κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού; Τι θα γίνει αλήθεια και με τα Multiplex, που βρίσκονται σε καθεστώς αναστολής της λειτουργίας τους, με απόφαση Δημόσιας Αρχής, για την αντιμετώπιση της πανδημίας από τις 3/11;
Γ. Σπέντζος: Η απελευθέρωση των κλειστών σινεμά, αμέσως μετά το άνοιγμα των θερινών, είναι κάτι που είχαμε επιχειρήσει και πέρσι τέτοιο καιρό, αλλά δυστυχώς δεν απέδωσε καρπούς. Όλα εναπόκεινται στο τι θα αποφασίσουν οι λοιμωξιολόγοι και τι θα αποφασίσει έπειτα βάσει αυτών η ηγεσία. Είναι το ίδιο «αφήγημα» παντού και σε όλα, που δύσκολα θα μπορούσε να αλλάξει και στην περίπτωση των κλειστών αιθουσών του σινεμά, οι οποίες λειτουργούν επί δωδεκαμήνου βάσεως. Το πιο πιθανό συνεπώς για τα κλειστά σινεμά είναι να ανοίξουν μέσα Αυγούστου, ίσως και αρχές του Σεπτέμβρη.
Θα μπορούσε το μέτρο των self-test να βοηθήσει να πραγματοποιηθούν πιο άμεσα οι προβολές στις κλειστές αίθουσες ή οφείλουμε πιστεύετε να περιμένουμε τα μακροπρόθεσμα αποτελέσματα του εμβολιασμού;
Γ. Σπέντζος: Με τα πιστοποιητικά του εμβολιασμού όλα θα ήταν σαφέστατα ευκολότερα και δη για τις δημοσιογραφικές προβολές, που πραγματοποιούνται αποκλειστικά σε κλειστές αίθουσες. Ίσως, παράλληλα με την εισήγηση μας στον κ. Γιατρομανωλάκη σχετικά με την καθυστέρηση της νέα ψηφιακής πραγματικότητας, πιέσουμε και για τις δημοσιογραφικές προβολές. Γιατί, όπως προείπαμε, στα σκαριά βρίσκονται 120-125 ταινίες που περιμένουν να προβληθούν και είναι κρίμα για όλους όσους δραστηριοποιούνται στον χώρο του σινεμά, να παραμένουν οι ταινίες αυτές αναξιοποίητες…