Συντάκτης: Σταύρος Γανωτής

Μια ταινία, ένας θρύλος. Η μόνη ταινία που είναι ουσιαστικά κεντρικός πρωταγωνιστής ο James Dean, κι αυτή που του έχτισε τον μύθο που επισφραγίστηκε με τον πρόωρο θάνατο του, προς τα τέλη του ίδιου χρόνου. Μόλις 24ων χρονών και με τρεις ταινίες όλες-όλες, ζει επάξια στο πάνθεον των κινηματογραφικών μας αναμνήσεων…

Η ταινία του Nicolas Ray είναι από τις πρώτες που συνέλαβαν μια επερχόμενη επανάσταση, που λάμβανε χώρα στα θεμέλια της κοινωνίας. Η νεολαία ποτέ δεν είναι πλέον η ίδια, και η επανάσταση θα ακμάζει μέσα της. Τι την προκάλεσε; Η ανικανότητα των «ώριμων» να αποτρέψουν τον μεγάλο πόλεμο, και ο φόβος που συσσωρεύτηκε μέσα τους, μετά από αυτόν και τον Ψυχρό, βγήκε όλος μέσα στην πλαστά ευτυχισμένη δεκαετία του 1950. Ο νέος δεν ένιωθε πια τον πατέρα-δυνάστη, δεν κλείνονταν στο σπίτι του για σκληρές εργασίες, απλά βγήκε από το καβούκι του και έψαξε κάτι να… περάσει την ώρα του. Για πρώτη φορά απελευθερώθηκε όλη η κρυμμένη ψυχοσύνθεση της νεολαίας, που ένιωθε ανάγκη για αλλαγές, ακόμα κι αν στην εποχή εκείνη δεν είχε ούτε μία νέα πρόταση.

Η ερμηνεία του James Dean είναι πάνω από τις προσμονές κάθε αισιόδοξου σινεφίλ. Δικαιολογεί τη χαμένη ευκαιρία του κινηματογράφου να ζήσει επί της ολότητας ένα ακόμα μεγάλο είδωλο. Η εκφραστικότητα του, η απόλυτη φυσικότητα του μακριά από τα στάνταρ της εποχής και ο τρόπος που λάμπει, η μεταδοτικότητα του είναι μερικά από αυτά που αναζητεί μια ταινία για να βγει από το σύνηθες. Αυτό σημαίνει πως η ταινία θα ήταν συνηθισμένη χωρίς τον James Dean; Όχι, πρόκειται για την πιο ικανή στιγμή του Nicholas Rey, που επεξεργάζεται με σοβαρότητα το κλίμα της εποχής του, μικρογραφώντας το μέσα σε μια μικρή πόλη, που όμως αντανακλά μια ολόκληρη χώρα, μια ολόκληρη γενιά.

Δύο είναι οι κλασικές σκηνές, με αυτήν της μονομαχίας των αυτοκινήτων πιο εγγράψιμη στη μνήμη. Η τελευταία όμως σκηνή είναι η πλέον διαχρονική, αφού για πρώτη, κι όχι μοναδική, φορά θα δοθεί στα χέρια της αψυχολόγητης νεολαίας το φονικό όπλο, κι αυτή θα το χρησιμοποιήσει, αισθανόμενη απειλή από το πουθενά. Για πρώτη φορά θα πέσει νεκρός ένας νεαρός άντρας, πριν προλάβει να λύσει τα προβλήματα της αποτυχίας των γονιών του. Ο Sal Mineo σε μία ακόμα μεγάλη ερμηνεία μέσα στην ταινία, αλλά μην ξεχνάμε και μία από τις πρώτες παρουσίες της Natalie Wood, ιδανική περσόνα για τον κρίσιμο ρόλο της, και μια ανερχόμενη ηθοποιός που είχε έρθει για να μείνει.

Μπορεί να μη ζούμε στο 1955, μπορεί να μη μονομαχεί η νεολαία ως τον γκρεμό, ο Επαναστάτης Χωρίς Αιτία όμως μιλάει διαχρονικά ως σήμερα, ως αύριο, όσο θα υπάρχουν νέοι άνθρωποι. Μια ταινία σύμβολο για τις απαρχές μιας καινής νεανικής ψυχοσύνθεσης, ένας πρωταγωνιστής μύθος στην καλύτερη στιγμή του, ίσως γιατί δεν είχε κι άλλη ευκαιρία. Πολύ απλά, μη χάσετε, ή ξαναδείτε σε σινεμασκόπ οθόνη την καλύτερη αμερικανική έκφραση του κινηματογραφικού ξεσπάσματος των 1950. Μια επανάσταση που στην ουσία μόνο μάρτυρες έχει και όχι νικητές, τουλάχιστον άμεσους…

Μπείτε και εδώ για info στη σελίδα της ταινίας…

Βαθμολογία:


>>>>>>>>> Συνολικές Επισκέψεις: 13 || Επισκέψεις Βδομάδας: 1

Μοιραστειτε ενα σχολιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.