Συντάκτης: Νάνσυ Μιχαηλίδου

Χτες το απόγευμα βρεθήκαμε στις προβλήτες του φεστιβάλ για να συναντήσουμε τον Γιάννη Σακαρίδη, τον σκηνοθέτη της ταινίας Wild Duck, που διαγωνίζεται για τον Χρυσό Αλέξανδρο. Ο σκηνοθέτης μάς μίλησε για την ταινία του, για τους συνεργάτες του και για την εμπειρία του στα διεθνή φεστιβάλ.

Επέλεξες να ασχοληθείς στην ταινία σου με το σκάνδαλο των υποκλοπών και τον διεφθαρμένο κόσμο των εταιρειών κινητής τηλεφωνίας. Στη πρεμιέρα ανέφερες ότι πολλές ιστορίες που παρουσιάζεις βασίζονται σε αληθινά γεγονότα. Ποια είναι αυτά;

Διάφορα μέρη της ταινίας μου βασίζονται σε αληθινά γεγονότα. Η ιστορία που μας διηγήθηκε μια φίλη δικηγόρος για την κεραία που τοποθετήθηκε μέσα σε ένα διαμέρισμα, είναι αληθινό γεγονός. Οι υποκλοπές που συνέβησαν το 2005-6. Μια προσωπική ιστορία, για μια γυναίκα που πάσχει από καρκίνο. Μια άλλη ιστορία αφορά την μητέρα του πρωταγωνιστή, που στην ταινία έχει χάσει την κόρη της από καρκίνο. Περιέχει δηλαδή η ταινία επιμέρους ιστορίες που βασίστηκαν σε αληθινά γεγονότα και μας έχουν συνταράξει και προσωπικά αλλά και σαν κοινωνία.

Η ιστορία των υποκλοπών στην Ελλάδα μετράει έναν νεκρό. Εσύ αποφάσισες να μην προσθέσεις αυτό το στοιχείο. Ήθελες να αποφύγεις την δραματοποίηση;

Αποφασίσαμε να μην κάνουμε την ταινία γύρω από αυτό το περιστατικό, γιατί ουσιαστικά αφορά τον φίλο του ήρωα και θα έδινε πολύ μεγάλο βάρος στην ιστορία του φίλου. Θέλαμε να επικεντρωθούμε στην προσωπική ιστορία της Παναγιώτας, του χαρακτήρα που υποδύεται η Μπαζάκα. Να συγκεντρώσουμε το ενδιαφέρον εκεί.

Η Παναγιώτα συμβολίζει τη “συνείδηση” και αποτέλεσε την αφορμή για να ξεκινήσει το ηθικό δίλημμα του κεντρικού ήρωα. Ποιος είναι ο σκοπός σου; Να αφυπνίσεις συνειδήσεις;

Ο χαρακτήρας που υποδύεται η Μπαζάκα, αποτελούσε αυτό το ηθικό κομμάτι που θέλαμε να ταλαιπωρήσει τον ήρωα σε όλη την ταινία. Αυτό που θέλαμε να κάνουμε, ήταν να θέσουμε κάποια ερωτήματα πάνω σε ζητήματα που τοποθετούν το χρήμα από τη μία πλευρά και το ηθικό χρέος από την άλλη. Πώς θα το χειριστείς αυτό; Κατά πόσο η δουλειά σου επηρεάζει την υγεία των άλλων;

Με τον Αλέξανδρο Λογοθέτη και τον Γιώργο Πυρπασόπουλο έχετε συνεργαστεί ξανά στην μικρού μήκους ταινία σου με τίτλο “Αλήθεια”. Φαντάζομαι πως δεν ήταν δύσκολο να δεχτούν την πρότασή σου για να πρωταγωνιστήσουν στην ταινία σου.

Είμαστε πολύ καλοί φίλοι και συνεργάτες. Στη συγκεκριμένη περίπτωση έγινε πρώτα το κάστινγκ και μετά γράφτηκε το σενάριο. Δηλαδή το σενάριο γράφτηκε πάνω στους ηθοποιούς. Η Θέμις ήταν επίσης μέσα από την αρχή. Αυτοί ήταν οι τρεις βασικοί συντελεστές, κι από εκεί και πέρα οι άλλοι ρόλοι συμπληρώθηκαν ανάλογα με τις ανάγκες. Μιλάω για τους επαγγελματίες… Επίσης, όλοι οι ερασιτέχνες οι οποίοι εμφανίζονται στη Σκύδρα, είναι φίλοι και υποδύονται τον εαυτό τους.

Μεγάλος λόγος γίνεται αυτό τον καιρό για την χρηματοδότηση των κινηματογραφικών ταινιών. Εσύ πώς εκτιμάς την κατάσταση;

Η χρηματοδότηση ήταν πάντα ένα θέμα στις ταινίες. Κάθε ταινία είναι μια ξεχωριστή οντότητα και ανεξάρτητα με το ποιος είσαι, έχει να κάνει με την επόμενή σου δουλειά. Ακόμα και ο Χίτσκοκ είχε δυσκολευτεί να κάνει το Ψυχώ. Στην Ελλάδα δεν υπάρχει πλέον το επαγγελματικό κομμάτι της χρηματοδότησης. Πέρα από κάποιους πλούσιους κυρίους οι οποίοι έχουν βγει στην παραγωγή και δίνουν χρήματα – να `ναι καλά οι άνθρωποι – και στηρίζουν το σινεμά, οι κρατικές επιχορηγήσεις, ιδίως τώρα με το κλείσιμο της ΕΡΤ, και το στήσιμο που έχουν κάνει με έναν νόμο, που δεν είναι σε εφαρμογή έχουν μπλοκάρει αυτή τη διαδικασία. Ουσιαστικά δύο δρόμοι υπάρχουν: ή να χρηματοδοτήσει το κράτος ή πάλι το κράτος να δώσει κίνητρα στους ιδιώτες να επενδύσουν. Κάτι τέτοιο δεν εφαρμόζεται οπότε η χρηματοδότηση γίνεται όλο και πιο δύσκολη.

Εσύ πως τα κατάφερες;

Εγώ βασίστηκα σε ένα σχέδιο πολύ χαμηλού ρίσκου και προϋπολογισμού, το οποίο στήριξαν οικονομικά κάποιοι φίλοι. Φυσικά βασίστηκα και στη συμμετοχή των συντελεστών, οι οποίοι έχουν ένα ποσοστό από την ταινία, αλλά και στους εθελοντές που είτε δούλεψαν είτε έπαιξαν κάποιους ρόλους. Κάπως έτσι λειτουργήσαμε.

Η ταινία σου πέρασε από διάφορα διεθνή φεστιβάλ, όπως αυτό του Τορόντο, το Raindance του Λονδίνου, του Μπουσάν στην Κορέα, το Σικάγο και το Σάο Πάολο. Πώς σε υποδέχτηκαν σε αυτές τις διοργανώσεις; Μίλησέ μας για την εμπειρία σου.

Μας ενθάρρυνε πάρα πολύ. Είναι πολύ σημαντικό για μια μικρού βεληνεκούς ταινία και με τον τρόπο που την φτιάξαμε να ανοίξει στο Τορόντο, που ήταν ίσως ένα από τα μεγαλύτερα φεστιβάλ που επισκεφθήκαμε, και το Μπουσάν επίσης. Ήταν μεγάλη η τιμή. Ταξίδεψα σε όλα αυτά τα φεστιβάλ και με υποδέχτηκαν πολύ όμορφα. Οι αίθουσες ήταν γεμάτες, το κοινό ενθουσιασμένο και τα Q&A ήταν καταπληκτικά. (Q&A: οι ερωτήσεις του κοινού και οι απαντήσεις του δημιουργού μετά την προβολή μιας ταινίας) Στη Θεσσαλονίκη είχαμε ένα από τα χειρότερα… Από ένα σημείο και μετά ο κόσμος κάνει κριτική, αρνητική κριτική κι αναρωτιέσαι, να απαντήσω στην αρνητική κριτική ή να απαντήσω μόνο σε ερωτήσεις;

Πως αντέδρασες στην είδηση ότι η ταινία σου συμμετέχει στο διαγωνιστικό τμήμα του φεστιβάλ Θεσσαλονίκης;

Μεγάλωσα σ`αυτό το φεστιβάλ και χάρηκα πάρα πολύ… Είναι κάτι πολύ σημαντικό… Και για όλους τους συντελεστές οι οποίοι είναι από τη βόρεια Ελλάδα και ξέρουν τι σημαίνει η προβολή της ταινίας στη Θεσσαλονίκη. Για μένα η Θεσσαλονίκη είναι ξεχωριστή. Σαν χώρος και σαν φεστιβάλ, το θεωρώ κορυφαίο παγκοσμίως. Είναι πολύ καλά στημένο και συμβαίνει σε μια πόλη μαγική.

Ποιοι είναι οι αγαπημένοι σου σκηνοθέτες; Έχεις δεχτεί επιρροές στη δουλειά σου;

Πάρα πολλοί. Από Κορεάτες που πρόσφατα συνάντησα στο φεστιβάλ του Μπουσάν, όπως τον Κιμ Κι Ντουκ, μέχρι τον Τζάρμους, τον Κεν Λόουτς και πολλούς άλλους. Έχω δεχτεί επιρροές από το Conversation του Κόπολα, το The Limey του Σόντενμπεργκ και τις αμερικανικές πολιτικές ταινίες της δεκαετίας του `70.

Θα δούμε την ταινία στους κινηματογράφους;

Δεν έχουμε βρει διανομή μέχρι στιγμής, αλλά μπορεί να την βγάλουμε μόνοι μας στις αίθουσες.

Έχεις κάποιο νέο πρότζεκτ στα σκαριά;

Έχω δύο πρότζεκτ. Με το ένα είμαι ερωτευμένος αλλά δεν είναι έτοιμο, το άλλο είναι έτοιμο αλλά δεν ξέρω ακριβώς τι θα γίνει. Όπως και το “Πλατεία Αμερικής” που είναι το τρίτο πρότζεκτ το οποίο είναι έτοιμο και το συνυπογράφω με τον Βαγγέλη Μουρίκη. Θα δούμε.

Σ`ευχαριστώ πολύ και σου εύχομαι καλή επιτυχία!

Κι εγώ ευχαριστώ! Να `σαι καλά!

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΚΑΙ...

Μοιραστειτε ενα σχολιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.